of 59250 LinkedIn

Strategieontwikkeling

Strategieontwikkeling? Een jeukwoord of iets dat wezenlijk verschil kan maken? Hier lees je over betekenis, impact en het framen van je organisatiedoelstellingen.
KplusV Reageer

Aan de slag met purpose-missie-visie-impact.

Strategieontwikkeling? Een jeukwoord of iets dat wezenlijk verschil kan maken? Hier lees je over betekenis, impact en het framen van je organisatiedoelstellingen.

Ook als bestuurder of directeur van een maatschappelijke organisatie zie je regelmatig managementtheorieën, nieuwe bedrijfsmodellen of goeroes die vanaf een TEDx podium vertellen dat het helemaal anders moet. Maar wat moet je daar precies mee? Zijn die ideeën alleen voor bedrijven of zou je daar als publieke organisatie ook iets mee kunnen? Ja, hier kun je zeker iets mee. Daarom in dit artikel een praktisch overzicht om te gebruiken bij je strategieontwikkeling.

 

Elke organisatie zou tegenwoordig purpose moeten hebben. Purpose is hot momenteel. Zie bijvoorbeeld de Sustainable Development Goals die voor veel organisaties een belangrijke drijfveer zijn. Maar hoe zit het dan met onze huidige missie en visie? Die hoeven gelukkig niet halsoverkop herschreven te worden. Als organisatie bepaal je nog altijd zelf welke wijze van framing het beste past bij je organisatie en de fase waar de organisatie zich in bevindt.

 

Purpose, missie, visie, en impact kunnen onderdelen zijn van het verhaal dat richting geeft aan de organisatie. Dit betekent dat je als directie zal moeten aanvoelen welke framing het beste bijdraagt aan de strategieontwikkeling. Om uiteindelijk beweging te creëren en om je strategie te realiseren. Wij geloven dat toekomstbestendige organisaties betekenisvolle en impactvolle organisaties zijn.


Purpose – missie – visie – impact

De verschillende wijze van het framen van de essentie van jullie organisatie hebben we
in een handig overzicht onder elkaar gezet met bijbehorende vragen.

 

Afbeelding

Samengevat:

  • Purpose: wat leidt ons?
  • Missie: wat drijft ons?
  • Visie: waar streven we naar?
  • Impact: wat willen we bereiken?


De juiste woorden

Veel organisaties zijn geneigd om de purpose en missie zo compleet mogelijk te beschrijven. Alle (bijvoeglijke naam-)woorden erin te zetten zodat ‘iedereen’ zich er wel een beetje in herkent. Hierdoor heb je misschien wel een complete missie, maar de kracht zit hem in de eenvoud. Eigenlijk geldt voor een purpose en missie: less is more! De woorden moeten verbindend werken, we leven namelijk in een connected society. De woorden moeten tot een beweging leiden. Mooi voorbeeld wat woorden kunnen betekenen: The Power of Words.

 

Betekenisvolle en impactvolle organisaties

KplusV helpt maatschappelijke organisaties bij het realiseren van impact. Om deze impact blijvend te realiseren moeten organisaties een herkenbaar verhaal hebben (en blijven onderhouden) bij strategie-vraagstukken zoals purpose, missie en visie, steeds gerelateerd aan impact die zij willen maken. Wij geloven dat een betekenisvolle organisatie met impact de toekomst heeft. Dagelijks ondersteunen wij organisaties om deze transformatie te maken. Het in co-creatie ontwikkelen van je strategie legt daarbij de basis. Veel succes!

 

Martijn van Kooij

06-51 84 66 60 / m.vankooij@kplusv.nl

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingKplusV

Westervoortsedijk 73,

6827 AV Arnhem

Postbus 60055,

6800 JB Arnhem

026-355 13 55

info@kplusv.nl

                      

Science Park 402, 1098 XH Amsterdam

Postbus 74744, 1070 BS Amsterdam

020-669 90 66 

info@kplusv.nl

 

www.kplusv.nl

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Afbeelding

 

Wil je op basis van je persoonlijke voorkeur onze nieuwste artikelen maandelijks in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Whitepapers