of 59250 LinkedIn

Digitale hygiëne bij de overheid is noodzaak

Reageer

Een van de pijlers van een open, democratische samenleving is de openbaarheid van bestuur. Iedere burger heeft het recht te weten welke informatie er bij de overheid berust. Dat betekent dat die informatie openbaar, toegankelijk en duurzaam beschikbaar moet zijn. Vreemd genoeg is dat in deze tijd van internet en digitalisering makkelijker gezegd dan gedaan.

Er bestaan gemeenten die nog een deel van hun archieven bewaren op floppydisks, cd-roms of tape. Met het gevaar dat deze archieven lijden onder bitrot: het verschijnsel waarbij de elektrische lading van een bit langzaam uitdooft en informatie letterlijk verdwijnt. Het is een voorbeeld van archiefproblemen waarmee overheden kampen. Dit leidt niet alleen tot extra werk en kosten, maar ook tot ‘digitale dementie’.

 

De urgentie van het probleem lijkt erkend te worden. Het programma Archief 2020 moet ervoor zorgdragen dat informatie van de overheid duurzaam digitaal wordt opgeslagen en beheerd. Een speciaal e-depot moet daarvoor zorgdragen. Deze archiefbewaarplaats moet voorkomen dat archiefstukken op den duur ontoegankelijk worden, omdat ze op verouderde manier zijn opgeslagen. Positief is ook de verkorte termijn van het overbrengen van gemeentelijke archiefstukken naar deze moderne archiefbewaarplaats.

 

Het besef van ‘digitale hygiëne’ bij de opslag van archieven lijkt echter nog niet overal te zijn doorgedrongen. Weliswaar vinden veel politici, bestuurders en ambtenaren digitalisering belangrijk, urgent is het echter nog niet. Opmerkelijk want ICT en digitalisering vormen anno 2017 het hart van primaire processen in het openbaar bestuur.

 

Een overheid die niet in staat is de overstap te maken naar de digitale transformatie heeft een probleem. Digitalisering, inclusief het aspect van beveiliging, biedt immers kansen voor betere dienstverlening, meer economische groei en een open, transparante overheid. Voorwaarden die nodig zijn voor een volwaardig en goed functionerende democratie.

 

Ad Hofstede

Directeur Erasmus Academie

 


Op vrijdag 16 februari 2018 start bij Erasmus Academie een nieuwe editie van de opleiding Informatie- en Documentmanagement. Hier leert u een visie te ontwikkelen op informatievoorziening, het verwerken van databestanden en krijgt u inzicht in Information Governance. Ga voor meer informatie naar www.erasmusacademie.nl/idm

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Afbeelding

Erasmus Academie

 

Telefoon: 010-408 1839

E-mail: info@erasmusacademie.nl

Website: www.erasmusacademie.nl


Meer nieuws

Wilt u ook weten hoe u uw medewerkers meekrijgt bij veranderingen? Volg dan onze Opleiding Verandermanagement. Kijk voor meer informatie op de website van Erasmus Academie

Agenda

Bekijk hier het opleidingsaanbod van Erasmus Academie

 

13 sept. 2018

 Procesmanagement

14 sept. 2018

 Data analyse

21 sept. 2018

 Ketenregie

8 nov. 2018

 Ketenregie in de Zorg

15 nov. 2018

 Process Mining

16 nov. 2018

 Hora Est! Leren promoveren

22 nov. 2018

 Framing

Incompany

Bent u geïnteresseerd in een Incompany programma van Erasmus Academie, neem dan vrijblijvend contact op met Andreas Markus, Adviseur opleidingen zakelijke markt, t. 010-408 1819 of mail naar markus@erasmusacademie.nl.

Whitepapers

Contactgegevens

AfbeeldingPostadres:

Postbus 1738

3000 DR Rotterdam

Bezoekadres:

Van der Goot Building (M)
Kamer M6-13 - M6-20
Burg. Oudlaan 50 (Woudestein) 
3062 PA Rotterdam

 

Telefoon: 010-408 1839 (Ma-vr: 09:00-17:00 uur)

 

E-mail: info@erasmusacademie.nl
Internet: www.erasmusacademie.nl

Blijf op de hoogte:

 

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Onze bloggers