of 59329 LinkedIn

Hoe AI bedrijven transformeert

Hoe AI bedrijven transformeert. Tien lessons learned uit veertig AI-projecten uitgevoerd door Deloitte Noordwest-Europa.
Deloitte Reageer

Tien lessons learned uit veertig AI-projecten uitgevoerd door Deloitte Noordwest-Europa.

Artificial intelligence (AI) verandert in rap tempo de manier waarop we zakendoen. En niet pas in de toekomst, maar hier en nu. Om een overzicht te krijgen van de meest recente en meest geavanceerde AI-projecten binnen Deloitte heeft ons AI Center of Expertise (AICE) veertig experts geïnterviewd uit vijf Deloitte-vestigingen in Noordwest-Europa. In dit artikel bespreken we tien lessons learned die deze projecten ons hebben opgeleverd.

1. AI kan een enorme invloed hebben op bedrijven

De gemeenschappelijke rode draad in de veertig interviews is wel het brede scala aan bedrijfstoepassingen dat AI biedt. AI kan processen versnellen, in een vroeg stadium beoordelingen, analyses en voorspellingen leveren, een rol spelen bij de sturing van het productieproces en kwaliteitsinspecties, en repetitieve en vervelende taken automatiseren. Een trend die ons opviel is dat AI vaak wordt gebruikt om klantgerichte, gepersonaliseerde diensten op maat aan te bieden. Vooral voor opdrachtgevers die te maken hebben met duizenden medewerkers of klanten is een geautomatiseerd en gepersonaliseerd platform zowel kostenbesparend als klantvriendelijk.

 

Citaat uit een van de interviews: “Processen die veel handmatige, repetitieve taken omvatten en het doorwerken van grote hoeveelheden data vereisen, zijn ideale kandidaten voor een AI-oplossing.”


2. AI kan ervoor zorgen dat organisaties meer worden gestuurd op basis van data

We hebben verschillende voorbeelden gezien van bedrijven die over het geheel genomen meer datagestuurd werden, als gevolg van de implementatie van AI. Een bedrijf dat een tool of dienst op basis van AI wil implementeren, moet zijn data efficiënt inrichten, opslaan en inzetten. Vaak leidt dit tot verschillende onverwachte, maar nuttige, inzichten over de organisatie, bijvoorbeeld over de financiële planning of de klanten van de organisatie.

 

Citaat uit een van de interviews: “Als we vroeger de financiële prognoses bespraken, was het het woord van de één tegen dat van de ander. Nu kunnen we zeggen: ‘De data hebben gesproken.”


3. AI werkt alleen binnen bepaalde randvoorwaarden

AI is geen magische oplossing voor alle problemen die zich in een bedrijf kunnen voordoen. Er moet aan bepaalde randvoorwaarden worden voldaan: het bedrijf moet beschikken over voldoende hoogwaardige gegevens, de datasets moeten geschikt zijn voor verwerking door AI-algoritmen, en in veel gevallen moet er een strategie worden ontwikkeld om de output te integreren in bestaande systemen. Verschillende geïnterviewden gaven aan dat het beoordelen van de beschikbaarheid en kwaliteit van data een tijdrovende kwestie kan zijn.

 

Citaat uit een van de interviews: “In de lesboeken over AI ziet het ontwikkelen van een applicatie voor machine learning er vaak vrij overzichtelijk uit, maar in de praktijk loop je tegen heel wat struikelblokken aan.”


4. Vergeet niet de eindgebruiker erbij te betrekken

Een dashboard voor een Belgische overheidsinstelling, een platform voor de Nederlandse nationale politie of inspelen op de behoeften van kleine sigarettenverkopers in Zuid-Amerika: in al deze gevallen bleek het essentieel te zijn om jezelf in de eindgebruiker te verplaatsen; om kansen te kunnen zien en de optimale AI-oplossing te ontwikkelen.

 

Citaat uit een van de interviews: “Het team heeft consequent design-thinking toegepast: jezelf in de eindgebruiker verplaatsen en je voorstellen hoe de ervaring van die eindgebruiker kan worden verbeterd.”


Lees meer

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingDeloitte 
Wilhelminakade 1 
3072 AP, Rotterdam
Tel.nr. 088 288 2888
www.deloitte.nl/publiekesector 
rdubbeldeman@deloitte.nl

Meer nieuws

Opleidingen