of 63000 LinkedIn

Cliëntervaringsonderzoek Wmo nieuwe stijl

Cliëntervaringsonderzoek Wmo nieuwe stijl: stappenplan voor gemeenten
BMC Reageer

Stappenplan voor gemeenten.

De VNG heeft de regels voor het cliëntervaringsonderzoek Wmo (CEO Wmo) per 1 januari 2021 aangepast. Gemeenten moeten nog steeds een onderzoek uitvoeren onder hun Wmo-cliënten, maar mogen nu zelf de onderzoeksmethode bepalen; een methode die past bij hun eigen informatiebehoefte én die aansluit op de leefwereld van de individuele Wmo-cliënt. Om gemeenten te ondersteunen, heeft BMC een handig stappenplan ontwikkeld. Daarnaast organiseren we op 22 april 2021 een gratis webinar over het opzetten van een CEO Wmo.

De nieuwe regels voor het CEO Wmo hebben tot gevolg dat gemeenten meer verantwoordelijkheid dragen. Zij kunnen het onderzoek nu namelijk zo inrichten dat ze er zelf de meeste baat bij hebben, maar zijn hiervoor wel zelf aan zet. Hoewel BMC gemeenten hier uiteraard graag over adviseert, is het toch handig als gemeenten zelf ook alvast nadenken over hun voorkeuren. Om hen hierbij te helpen, hebben we een handig stappenplan ontwikkeld. Denkt u op dit moment na over het onderzoeken van ervaringen van Wmo-cliënten? Gebruik dan dit stappenplan als checklist. Zo weet u zeker dat uw gemeente voldoet aan de voorwaarden van het ‘CEO Wmo nieuwe stijl’.

Stap 1: Start met brainstormen binnen de gemeentelijke organisatie
Bij het CEO Wmo nieuwe stijl is de gemeente zelf als eerste aan zet. Organiseer daarom een brainstorm met interne collega’s die betrokken zijn of belang hebben bij onderzoek onder Wmo-cliënten. Denk tijdens de brainstorm goed na over de doelen die de gemeente met het cliëntervaringsonderzoek wil bereiken. Houd ook rekening met de drie voorgeschreven thema’s die aan bod moeten komen: toegang, kwaliteit en effect. Ga tijdens de brainstorm in op de volgende vragen:

 

  • Wat willen we als gemeente? Wat willen we uit het onderzoek halen? En waar willen we op sturen?
  • Welke doelen willen we behalen? En hoe kunnen we met het CEO Wmo meten of de doelen zijn behaald?
  • Welke doelgroep gaan we bevragen? Richten we ons alleen op cliënten met een Wmo-voorziening of ook op mensen zonder voorziening?
  • Wat willen we weten van de doelgroep? Waarom willen we dit weten?
  • Wie willen we nog meer betrekken bij de opzet van dit onderzoek (zie stap 2)?

Stap 2: Betrek andere partijen in het sociaal domein
Ga na of u ook andere stake-holders bij het vervolg van de brainstorm wilt betrekken, zoals een Wmo-consulent, de advies-/cliëntenraad sociaal domein, zorgaanbieders of contractmanagers. Bedenk ook dat het een idee kan zijn om het cliëntervaringsonderzoek te combineren met onderzoek onder jeugdcliënten of andere cliënten die te maken hebben met het gemeentelijke sociaal domein. Door andere professionals uit het sociaal domein bij de brainstorm te betrekken, doet u nieuwe inzichten op over de onderzoeksopzet en/of de doelgroep.

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingBezoekadres:

Databankweg 26,

3821 AL Amersfoort

Postadres:

Postbus 490

3800 AL Amersfoort

 

Tel.nr.(033) 496 52 00

www.bmc.nl

info@bmc.nl


Webinars

  • Gebiedsontwikkeling: schakelen en makelen in een complexe werkelijkheid
    Donderdag 10 juni, 16.00 - 17.00 uur
  • OnderwijsAlliantie: publiek-private samenwerking tegen kansenongelijkheid
    Donderdag 17 juni, 16.00 - 17.00 uur
  • Herijking van het gemeentefonds: kans of bedreiging?
    Donderdag 24 juni, 16.00 - 17.00 uur

Meer nieuws

Training en opleiding

Whitepapers van BMC

Advies en onderzoek

Onze bloggers