of 59250 LinkedIn

Overtrekkend onweer

Een mooie woensdagochtend in juni. Zo’n dag waarvan je bij de eerste zonnestralen al aanvoelt dat het warm gaat worden en dat aan het einde van de dag een onweersbui voor verkoeling zal gaan zorgen.

De Secretaris zat peinzend achter zijn bureau, uitkijkend over het groene landschap van zijn mooie gemeente. Blij dat hij bij al die veranderingen van Het Nieuwe Werken wel zijn vaste kamer met dit prachtige uitzicht had kunnen behouden. Minder blij was hij met de collegevergadering van gisteren. Ze hadden het burgertrevredenheidsonderzoek besproken en het College was er niet vrolijk van geworden. Sinds de herindeling was de burgertevredenheid gezakt van 8,3 naar 6,7. Natuurlijk hadden ze wel wat terugval verwacht omdat de nieuwe ambtelijke organisatie zijn draai nog moest vinden, maar 1,6 punten daling? Gelukkig had het College niet teveel achteruit gekeken, maar juist vooruit. In goed overleg hadden ze gisterochtend uiteindelijk samen ideeën bedacht hoe ze de ambtenaren weer beter konden laten functioneren. En om de vaart erin te houden ging hij die vandaag meteen in het MT-overleg doorgeven.

 

Woensdagmiddag. De Secretaris zat weer achter zijn bureau Het was nog steeds warm. Maar hij had het gevoel dat het toch al stevig geonweerd had. Niet buiten, maar in vergaderzaal 4.6A, waar hij met het MT die ochtend bij elkaar zat. Hij was begonnen met een duidelijke uitleg van de noodzaak om tevreden burgers te hebben. En dat een daling in burgertevredenheid ook wel te verwachten viel na herindeling, met alle opstartproblemen die bij een nieuwe organisatie onvermijdelijk zijn. Hij had verteld dat het College niet eiste dat er volgend jaar direct weer een 8,3 werd gescoord, maar dat er toch wel een 7,8 in moest zitten. En vervolgens had hij de maatregelen toegelicht die ze bedacht hadden. Om de doorlooptijd van vergunningsaanvragen te verbeteren moeten de managers hier meer op sturen. In plaats van een keer per maand de voortgangslijst rond te sturen gaan ze dat nu iedere week doen en wekelijks met de medewerkers om tafel om de voortgangslijst en tijdschrijfoverzichten door te spreken. Om de burgerparticipatie te vergroten maken we in ons format van beleidsstukken een verplicht kopje Burgerparticipatie en checken of dat wel ingevuld is. Ook moet er meer integraal gewerkt worden.

 

Iedere WMO-consulent krijgt daarom een checklist mee waar alle gemeentelijke producten op staan zodat hij deze onder de aandacht kan brengen in gesprekken met burgers. En alle baliemedewerkers, wijkregisseurs en casemanagers draaien een dag per maand mee in het KCC, zodat zij meer gevoel krijgen bij de vragen van burgers.

 

De reacties in het MT logen er niet om. De onweersbui knetterde flink. De MT-leden verweten de collegeleden dat ze in de duimschroefreflex waren geschoten in plaats van te kijken wat er nu precies aan de hand was. Dat meer controle er niet toe leidt dat je ‘in control’ bent. Dat de huidige samenleving een andere overheid vraagt, die meer samen met de inwoners op zoek gaat naar oplossingen en dat de voor de nieuwe organisatie bedachte processen juist de mogelijkheid wegnamen om dit te doen. Dat ze heel blij waren dat het College kaders en de te bereiken effecten aangaf, maar dat het toch de vakdeskundigheid van het MT moest zijn om te bepalen hóe deze effecten het beste gehaald kunnen worden. Dat het College altijd de Raad verwijt dat ze op de stoel van het College gaan zitten, maar dat het College nu duidelijk op de stoel van het MT ging zitten. Iemand begon zelfs over de Simon Sinek, ‘leid de mensen en niet de getallen’ en dat het College veel meer inspirerend zou moeten zijn.

 

Gelukkig had de Secretaris ook genoeg kritische artikelen gelezen over de Golden Circe en kon hij die laatste opmerkingen dus makkelijk pareren. En voor wat betreft die vrijheid om te bepalen hoe die effecten gehaald worden: het burgertevredenheidsonderzoek had toch aangetoond dat het de nieuwe organisatie niet gelukt was om de score vast te houden? Nee, sturing vanuit het College was meer dan ooit bittere noodzaak, bedacht hij weer uitkijkend over het groene landschap. Misschien moesten de duimschroeven nog wel iets meer aangedraaid worden want schijnbaar was de boodschap in het MT nog steeds niet goed begrepen. Dan zou de onweersbui vanzelf wel weer overtrekken.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Afbeelding

Persoonlijk studieadvies

Wilt u weten welke opleiding of training het best bij u past? Vraag dan een persoonlijk studieadvies aan. We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

 

Heeft u vragen dan kunt u ons ook bereiken via info@bestuursacademie.nl of 035 – 760 48 50.

Start nu

Bloggers

Whitepapers

  • Overtuigen is ‘iemand met bewijzen tot andere gedachten brengen’, lezen we in de...

    Overtuigen

    Overtuigen is ‘iemand met bewijzen tot andere gedachten brengen’, lezen we in de...
  • Presenteren. Het woord heeft het al in zich. Het gaat om het geven van een presentje aan je...

    Presenteren

    Presenteren. Het woord heeft het al in zich. Het gaat om het geven van een presentje aan je...
  • Veel vraagstukken zijn zo complex dat er vanuit verschillende belangen en disciplines naar...

    Procesbegeleiden

    Veel vraagstukken zijn zo complex dat er vanuit verschillende belangen en disciplines naar...

Agenda

18 & 19 april  

NVVB Landelijk Congres

26 & 27 juni 

VNG Congres

In één dag weer helemaal op de hoogte

Op de hoogte blijven van alle relevante wijzigingen en ontwikkelingen in uw vakgebied? Kom naar een van de actualiteitendagen. In één dag bent u weer helemaal bij en weet u wat die ontwikkelingen betekenen voor uw dagelijkse praktijk. 

Meer nieuws

Maatwerk

De Bestuursacademie Nederland organiseert opleidingen en trainingen op maat. Op basis van uw wensen en de leerdoelen in uw organisatie stellen we scherpe opleidings- en trainingsprogramma’s samen. We voeren deze trajecten uit waar en wanneer u dat wenst.

 

Laat uw opleidings- of trainingswensen bij ons achter en we nemen snel contact met u op om de mogelijkheden te bespreken.

Veranderende rol van de overheid

Verwijten aan het adres van burgers dat zij zich niet betrokken voelen bij de publieke zaak of hun verantwoordelijkheid niet nemen, zijn misplaatst. De vitale samenleving, waarin mensen zich volop inzetten, bestaat al. Dat schrijft de Raad voor het openbaar bestuur (Rob) in zijn advies ‘Loslaten in vertrouwen. Naar een nieuwe verhouding tussen overheid, markt en samenleving.’ In de nieuwe situatie maakt de overheid een bewuste keuze welke rol zij wil spelen bij initiatieven die in de samenleving ontstaan.

 

Wij helpen overheidsorganisaties om te gaan met de veranderende rol van de overheid.