of 59345 LinkedIn

Burgerzaken Leiden doet het ‘gewoon’

Burgerzaken Leiden doet het ‘gewoon’. Een andere teaminrichting en een ander profiel medewerker.
Bestuursacademie Nederland 2 reacties

Een jaar of 4 geleden hoorde ik het voor het eerst ‘de toekomst van Burgerzaken gaat veranderen’. Een aantal veranderingen zouden veel impact gaan hebben. Op dat moment dacht ik: hier moeten we mee aan de slag!

Veranderingen

De wereld wordt steeds digitaler en dat heeft consequenties voor ons vakgebied. Processen vinden niet alleen aan de balie plaats, maar veel meer ook thuis vanaf de bank. Naast digitale processen verwachten we ook dat er een nieuwe digitale identiteit komt, waarmee nog meer zaken online geregeld kunnen worden. Burgers worden mondiger en stellen hoge eisen aan de overheid als het gaat om privacy en service (hostmanship). We merken daarnaast dat vraagstukken ingewikkelder worden. Ze vragen om specialistische kennis en een andere aanpak. Zo kunnen eenvoudige zaken online geregeld worden, maar moeten we juist complexe vraagstukken beantwoorden met maatwerk. Met de verdergaande digitalisering komt ook de aanpak van fraude hoger op de agenda. Fraudeurs worden creatiever en hier moeten we in bijblijven en op acteren!


Aanpak

We hebben niet gewacht op het magazine van de NVVB (de Toekomst van Burgerzaken), maar we zijn samen met een aantal gemeenten een Organisatieplan gaan schrijven. Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen en wat betekent dit voor het profiel van onze medewerkers? Voor Leiden heeft dit geresulteerd in een andere teaminrichting en een ander profiel medewerker.


Vertrouwen in de toekomst

Vanaf 1 januari 2019 is het nieuwe team Burgerzaken gestart! Kernopgave is het verhogen van de kwaliteit. We werken niet meer taakgericht, maar procesgericht. Medewerkers kunnen het hele proces van A tot Z afhandelen (inclusief bezwaarschriften). We verwachten niet dat iedereen alle processen kan uitvoeren, maar we hebben er een focus in aangebracht. Samen met je collega’s van de focusgroep ben je verantwoordelijk voor een aantal processen. Nieuwe wetgeving, procesverbetering en innovatie maken hier ook onderdeel vanuit. Het profiel van de medewerker is ook veranderd. Voorheen hadden we verschillende niveaus medewerker Burgerzaken. Nu hebben we maar 1 profiel: een breed inzetbare specialist met een focus op een aantal processen. Helaas betekende dit ook dat we in het traject afscheid moesten nemen van collega’s. Maar er zijn ook een aantal nieuwe collega’s aangenomen.
 
We zijn gestart en dat is goed, maar natuurlijk is dit een weg met heel veel leermomenten. Iedereen moet ingewerkt en opgeleid worden. We investeren veel in opleidingen, maar tegelijkertijd blijft het balanceren tussen beschikbare capaciteit (de toko draait door!) en tijd vrij maken voor opleiden en inwerken. Ook merken we dat de markt nog niet klaar is voor de transitie. Het vinden van de juiste medewerkers is een hele opgave.


Meer weten?

Herkent u het transformatieproces van de gemeente Leiden? En wilt u zichzelf of uw medewerkers verder ontwikkelen zodat zij klaar zijn voor de toekomst? Ontdek dan ons opleidingsaanbod voor burger- en publiekszaken. Voor specifieke vragen kunt u contact opnemen met een van onze opleidingsadviseurs via 035 – 7 604 850. Voor vragen over een incompanytraject kunt u contact opnemen met onze accountmanager Hugo Hopstaken. Hij is bereikbaar via telefoonnummer 06 - 290 232 76 of via email: HHopstaken@bestuursacademie.nl.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door P.L.A, Kras (Teammanager) op
Leiden is doortastend en energiek aan de slag. De burger staat als mens centraal in het (aanvraag) proces voor een (digitaal)product bij Burgerzaken. Het resultaat en eindproduct is leidend in deze werkproces aanpak. Goed dat de teamontwikkeling in gang is gezet. naar een toekomst gerichte allround medewerker Burgerzaken. Voor ondersteuning aan medewerkers en gemeenten kan je in deze ontwikkeling ook een beroep doen op de NVVB, het A&O fonds en andere partners.
Door Nico van Duijn (Voorm raadslid) op
Goede beweging. Ik zou het probleemgericht noemen. Proces is een middel. Probleem oplossen is het doel. Procesgerichtheid is de systeemwereld. Overigens vind ik “service (hostmanship)” irritante adviseurstaal. Probeer eens “dienstverlening”.

Afbeelding

Persoonlijk studieadvies

Wilt u weten welke opleiding of training het best bij u past? Vraag dan een persoonlijk studieadvies aan. We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

 

Heeft u vragen dan kunt u ons ook bereiken via info@bestuursacademie.nl of 035 – 760 48 50.

Start binnenkort

Bloggers

Whitepapers

  • Overtuigen is ‘iemand met bewijzen tot andere gedachten brengen’, lezen we in de...

    Overtuigen

    Overtuigen is ‘iemand met bewijzen tot andere gedachten brengen’, lezen we in de...
  • Presenteren. Het woord heeft het al in zich. Het gaat om het geven van een presentje aan je...

    Presenteren

    Presenteren. Het woord heeft het al in zich. Het gaat om het geven van een presentje aan je...
  • Veel vraagstukken zijn zo complex dat er vanuit verschillende belangen en disciplines naar...

    Procesbegeleiden

    Veel vraagstukken zijn zo complex dat er vanuit verschillende belangen en disciplines naar...

In één dag weer helemaal op de hoogte

Op de hoogte blijven van alle relevante wijzigingen en ontwikkelingen in uw vakgebied? Kom naar een van de actualiteitendagen. In één dag bent u weer helemaal bij en weet u wat die ontwikkelingen betekenen voor uw dagelijkse praktijk. 

Meer nieuws

Maatwerk

De Bestuursacademie Nederland organiseert opleidingen en trainingen op maat. Op basis van uw wensen en de leerdoelen in uw organisatie stellen we scherpe opleidings- en trainingsprogramma’s samen. We voeren deze trajecten uit waar en wanneer u dat wenst.

 

Laat uw opleidings- of trainingswensen bij ons achter en we nemen snel contact met u op om de mogelijkheden te bespreken.

Veranderende rol van de overheid

Verwijten aan het adres van burgers dat zij zich niet betrokken voelen bij de publieke zaak of hun verantwoordelijkheid niet nemen, zijn misplaatst. De vitale samenleving, waarin mensen zich volop inzetten, bestaat al. Dat schrijft de Raad voor het openbaar bestuur (Rob) in zijn advies ‘Loslaten in vertrouwen. Naar een nieuwe verhouding tussen overheid, markt en samenleving.’ In de nieuwe situatie maakt de overheid een bewuste keuze welke rol zij wil spelen bij initiatieven die in de samenleving ontstaan.

 

Wij helpen overheidsorganisaties om te gaan met de veranderende rol van de overheid.