bestuur en organisatie / Partnerbijdrage

“Goed onderwijs moet soms schuren”

“Goed onderwijs moet soms schuren”. Veel organisaties zijn op zoek naar nieuwe kennisimpulsen. Een generiek opleidingstraject is vaak te weinig specifiek.

31 mei 2018
Andreas.jpg

Veel organisaties zijn op zoek naar nieuwe kennisimpulsen. Een generiek opleidingstraject is vaak te weinig specifiek. De incompany- en maatwerkopleidingen van Erasmus Academie zijn de oplossing voor dit dilemma.

‘De universiteit is een prachtige bron van kennis. Maar hoe kunnen we die kennis vertalen richting andere organisaties?’ Die vraag stelde Andreas Markus, Opleidingsadviseur Zakelijke Markt van Erasmus Academie, zichzelf een tijd geleden. “Ik wilde een directe lijn realiseren tussen de wens van een opdrachtgever en onze opleidingen. Dat werden de incompany opleidingen.”

Knowledge gap

Veel organisaties zitten met een knowledge gap: een gat tussen kennis en kunde die nodig is en datgene wat voorhanden is. Gewone opleidingen bieden lang niet altijd een passende oplossing. 


Incompany...

Markus: “Wij merkten dat er vaak sprake is van een specifieke kennisbehoefte binnen organisaties. Met een incompany opleiding probeer je aan die behoefte te voldoen. Door een bestaande opleiding aan te passen, sluit je direct aan op de kennisvraag van deelnemers. Bijvoorbeeld door speciale werkvormen of modules te introduceren.”


Of maatwerk

Organisatie kunnen ook nog een stap verder gaan en kiezen voor een maatwerkopleiding. “Bij maatwerk is de casuïstiek volledig toegesneden op de praktijk van de deelnemers. De opleiding wordt 1-op-1 passend gemaakt voor de organisatie. De toegevoegde waarde is dan het grootst.”


Behoefte gedreven

De incompany en maatwerkopleidingen zijn op een ongewone wijze tot stand gekomen. “Onze opleidingen komen vaak aanbod-gedreven tot stand: een docent komt naar ons toe met een idee en daar bouwen we uiteindelijk een geweldige opleiding omheen”. 

Bij maatwerk is  het compleet andersom. Deze opleidingen zijn volledig behoefte-gedreven. Ze komen voort uit wensen en behoeften van klanten. Ze willen specifieke kennis inkopen waar ze het meest profijt van hebben.” 


Opdrachtgevers

Er zijn veel organisaties die kiezenvoor maatwerk of incompany  van Erasmus Academie. “De gemeente Rotterdam bijvoorbeeld, neemt al een jaar of vijf een grote groep opleidingen bij ons af. Voor het Havenbedrijf verzorgen we al jaren een traject voor projectmanagers. Doel is om alle deelnemers dezelfde taal te laten spreken. 


Frictie

Volgens Markus is de kracht van een incompany opleiding de directe relatie met de praktijk en bijbehorende competenties van de deelnemers. “Onze visie is dat kennis pas relevant wordt wanneer er toegevoegde waarde is voor de deelnemers. Die toegevoegde waarde zit in de koppeling tussen theorie en praktijk. Daar hoort ook frictie bij. Nieuwe kennis en skills schuren soms met hoe mensen gewend zijn te werken. 


“Dat is juist de kracht van incompany en maatwerk, dat kunnen we heel precies inregelen. Het is voor de deelnemers wellicht iets oncomfortabeler, maar wel de perfecte start om juist die waardevolle kennis toe te voegen aan de organisatie waar behoefte aan is.”


Geïnteresseerd in de op maat gemaakte programma’s van Erasmus Academie, maar nog niet overtuigd van de noodzaak van een heel opleidingstraject? Probeer dan eens een lunchlezing. Wij zorgen voor de kennis, de organisatie voor het eten, drinken en de locatie. De perfecte manier om op laagdrempelige wijze een kennisprobleem in een organisatie aan te pakken.


Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.