bestuur en organisatie / Partnerbijdrage

Data brengen ons tot onconventionele oplossingen

Data brengen ons tot onconventionele oplossingen. Datagedreven oplossingen in nabije toekomst

BMC
29 november 2021
Data.png

BMC op Dataweek NL.
Van 25 tot en met 30 oktober vond de vierde editie van Data Week NL plaats in Den Bosch. Thema van dit jaar: Data Matters. Als sponsor van het event verzorgde BMC verschillende workshops, waaronder vier op donderdag 28 oktober. Een impressie van BMC’s bijdrage die dag.

Een robot als host, VR-brillen en circulaire waterpompen. De Data Week straalt de toekomst uit. Maar zo ver in de toekomst liggen datagedreven oplossingen niet, zien ook de adviseurs van BMC. ‘Steeds meer klanten komen bij ons met een vraag waar een datacomponent in zit', vertelt Rob van ’t Zand, partner bij BMC. Als adviseur datagedreven werken met veel kennis van de publieke sector, kent hij beide werelden en begrijpt hij waar data en dienstverlening elkaar kunnen versterken. ‘Het belang en de urgentie van datagedreven werken moet met name in veel publieke organisaties nog groeien. Denk aan gemeenten, die vaak nog stappen moeten zetten op het gebied van datakwaliteit en het vermogen van professionals om inhoudelijke inzichten uit data te halen. Tegelijkertijd wordt er van gemeenten verwacht digitaal mee te groeien met de snel veranderende werkzaamheden en kan datagedreven werken juist in deze tijden van decentralisatie en grote maatschappelijke opgaven waar gemeenten voor staan veel opleveren.’
Inzicht krijgen
Er is nog veel werk aan de winkel, vindt Van ‘t Zand. Datagedreven werken vergroot het probleemoplossend vermogen en versterkt de beslis- en bestuurskracht van een organisatie. ‘BMC ondersteunt klanten onder andere met advies over datagedreven publieksdienstverlening, informatieveiligheid en privacy. Daarnaast trainen we medewerkers die de data moeten inzetten. Zij moeten ermee kunnen werken.’ Als voorbeeld geeft Rob een opdracht voor 15 gemeenten in de regio Rotterdam-Rijnmond. 'De vraag was: hoe krijgen we inzicht in de effecten van onze inkoop voor de jeugdhulp? Onze adviseurs hielpen met de opzet van een datadashboard, waarin we nauw samenwerkten met de medewerkers van de gemeenten. Door hen mee te nemen in het verzamelen van data, kunnen zij zelfstandig datagedreven werken verder implementeren in de organisatie en zijn zij in staat veel beter proactief te sturen op de inkoop.’  

Datavolwassenheid
De toegevoegde waarde van data voor organisaties, en de bewustwording ervan, liep als een rode draad door alle workshops heen. De donderdag van de Data Week stond dan ook in het teken van ‘Data & Samenwerking’. Zo presenteerde Van ’t Zand in een workshop de Datavolwassenheidtool, die hij samen met collega’s van BMC ontwierp. Tijdens de workshop brachten de deelnemers hun eigen datavolwassenheid in kaart en gingen zij in gesprek over hun ambities.

 

Lees de gehele impressie op bmc.nl >

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.