bestuur en organisatie / Partnerbijdrage

Creatieve manieren om je community te betrekken

Zes inspirerende voorbeelden.

21 juni 2022
Lampje

Je participatieproject zal vaak voelen als een van de vele dingen waar je inwoners tijd voor moeten vrijmaken. Je vraagt jezelf daarom waarschijnlijk vaak af hoe je burgerparticipatie aantrekkelijker en spannender maakt. Het goede nieuws is: er zijn meer dan genoeg vormen van creatieve burgerparticipatie om de leden van je community te betrekken! 

We moedigen lokale overheden en organisaties altijd aan om betekenisvolle participatieprojecten uit te voeren. Maar niet getreurd: er is altijd wel ruimte voor plezier en vrolijke activiteiten! Je participatieplatform moet immers een plek zijn waar je inwoners en andere stakeholders graag willen terugkeren, wanneer er mogelijkheden zijn om input te geven en te discussiëren.

De onderdelen van creatieve burgerparticipatie

Écht creatieve participatieprojecten zijn uniek. Toch zijn er verschillende factoren die de meeste creatieve participatieprojecten allemaal hebben. Op één staat natuurlijk dat ze plezier opleveren. Dit zijn de andere creatieve principes die deze projecten gemeen hebben: 

1. Ze zijn uitnodigend en inclusief

Creatieve projecten zijn meestal bedoeld voor de hele community. Daarom is het belangrijk om iedereen zich welkom te laten voelen om te participeren. Denk bijvoorbeeld aan een welkomstboodschap die mensen aanmoedigt om mee te doen, in plaats van stilletjes toe te kijken. 

2. Ze zijn informatief en ze maken het speelveld gelijk

Kennis is macht. Het is belangrijk om dit te onderkennen bij creatieve participatieprojecten, want alleen dan kun je de projecten inclusief maken. Maak het speelveld daarom gelijk door noodzakelijke en nuttige achtergrondinformatie voor deelnemers te delen.

3. Ze maken duidelijk waarom participeren ertoe doet

Creatieve projecten hebben een luchtig karakter, maar ze moeten ook een impact hebben op de community. Daarom is het belangrijk om duidelijk te maken hoe je de input gaat gebruiken. Zo voelt je community dat ze hun tijd goed besteden.

Zes voorbeelden van creatieve burgerparticipatie

Onze community van meer dan 300 overheden en organisaties heeft het keer op keer bewezen: creatieve burgerparticipatie is niet alleen mogelijk, het is zelfs de perfecte combinatie van plezier en impact. Hier een aantal voorbeelden van creatieve projecten uit onze belangrijkste markten.

“Lunchen met de burgemeester” in Den Helder

Burgemeester Jan de Boer van Den Helder startte het project “Lunchen met de burgemeester” op het participatieplatform van de gemeente. In de eerste fase nodigde de gemeente de deelnemers van het platform uit om zich op te geven voor acht plekken voor de lunch. Daarna deelde burgemeester een video waarin hij namen uit een hoed trok om te laten zien dat er sprake was van willekeurige selectie van de deelnemers.

Uiteindelijk deelde de gemeente een video en foto’s van het lunchevenement en zo hield ze de gehele community op de hoogte van de voortgang en de discussies. De burgemeester creëerde een huiselijke setting voor inwoners zodat ze een informeel maar diepgaand gesprek konden hebben met het stadsbestuur. Op deze manier zette de burgemeester een nieuwe standaard voor leiderschap en leidde hij de inwoners op een creatieve wijze naar het platform, zodat ze in de toekomst vaker deelnemen aan participatieprojecten.

Bad Dürkheim

De gemeente Bad Dürkheim (DE) wilde graag hun community in ‘analoog’ betrekken, maar ook aan de slag met online, creatieve participatie. De gemeente begon daarom ludiek. Normaal gesproken zou de nieuwjaarsreceptie van de gemeente zo’n 1000 bezoekers trekken, maar deze was uitgesteld vanwege de pandemie.

Om weer in de hoogste versnelling te komen, koos het stadsbestuur voor een voorjaarsreceptie in wijnland. Als onderdeel van hun communicatieplan gebruikten ze het participatieplatform om een enquête te houden naar wijnvoorkeuren van de deelnemers. Dit is een creatieve manier om klein te beginnen, betrokkenheid makkelijker te maken en meer aandacht te creëren voor zowel het participatieplatform als de nieuwe voorjaarsreceptie!

Antony knapt een bos op en deelt video-updatess

Bois de l’Aurore (FR), een bos dat hoort bij de gemeente Antony, was zwaar beschadigd na een grote storm in 2018. De gemeente wilde het gebied graag herstellen om het bestendig te maken tegen extreme weersomstandigheden en zo ook de biodiversiteit te behouden.

De gemeente startte een herstelproject waarbij het gebied ook aantrekkelijker werd om te wandelen, te spelen en te recreëren. Om de community op de hoogte houden van de verschillende fase van raadpleging en van de voortgang, deelde de gemeente video-updates vanuit het bos. Een slimme manier om voortgang van een visueel project te laten zien.

Gebergte

Toerisme vormt een belangrijk onderdeel van de economie van La Plata County, waarvan Durango (US) de hoofdstad is. Toen de gemeente Durango haar partcipatieplatform opstartte, wilde ze zowel de wensen van inwoners als bezoekers meenemen. Een van de projecten richt zich op een aspect van het toerisme dat vaak wordt overgeslagen – wat moet je juist niet promoten.

De gemeente deelde enquêtes met de community over de verborgen geheimen, die de community ook graag verborgen wilde houden. Zo kon de gemeente bepalen over welke plaatsen ze niet moesten adverteren, om deze plaatsen speciaal en beschermd te houden. Naast een interessante invalshoek voor het project, stimuleerde de gemeente de participatie ook op een creatieve manier met weggeefacties. Zo meldden meer mensen zich aan voor het platform.

Lokeren
Lokeren maakt inclusieve waarden zichtbaar

De gemeente Lokeren (BE) wilde haar regenboogstoep graag naar een hoger plan tillen. Daarom richtte ze zich tot haar inwoners voor creatieve en innovatieve manieren om van de symbolische regenboog een blijvende plaats in de stad te maken. Om reclame te maken voor het project en betrokkenheid te stimuleren, bedachten de bestuurders van de stad iets creatiefs. Ze ontwikkelden een bushalte op het marktplein met een regenboog en deelden daar informatie over het participatieplatform van Lokeren.

Na verschillende fases – van ideeënverzameling tot analyse en besluitvorming – besloot de gemeente tot het populaire idee van een picknickbank in regenboogkleuren, open voor het publiek, in het midden van de stad. Een beetje creativiteit zorgt voor het verankeren van de gastvrije en inclusieve waarden van de stad!

Wokingham

Het Jubileumproject van Wokingham (GB), dat meer dan 7000 geregistreerde deelnemers telt, gaf de betrokkenheid op het platform een impuls. Bij dit project konden inwoners op het platform van Wokingham een feestelijke boodschap delen voor het platina jubileum van Queen Elizabeth.

Inwoners hadden de optie om zowel offline als online bij te dragen aan het herinneringsproject, door verhalen en herinneringen aan de koningin en voorgaande jubileumfeesten te delen. Ook konden inwoners festiviteiten rondom het jubileum delen op een interactieve kaart. Zo trokken ze andere mensen naar straatfeesten, borrels en andere publieke evenementen!

Creatieve burgerparticipatie: overal is het mogelijk

Misschien wil je burgerparticipatie op een ludieke wijze opstarten. Of juist zorgen voor meer deelnemers door een opvallend project toe te voegen. Hopelijk heb je door de tips en voorbeelden in dit artikel inspiratie gekregen om de volgende stap te zetten en te beginnen met creatieve burgerparticipatie!

Door: Vanja Pantic

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.