bestuur en organisatie / Partnerbijdrage

Plasterk: Agressieve klant? Loket direct dicht

Plasterk: ambtenaren en andere mensen met een publieke taak moeten sneller een grens trekken als ze te maken krijgen met agressie of geweld.

Een buschauffeur die wordt bedreigd moet meteen zijn bus aan de kant zetten en hulp krijgen van de politie. En de balie bij de gemeente moet meteen sluiten als een klant zich agressief opstelt. Dat zegt minister Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) maandag 24 juni jl. in Trouw. Hij wil dat ambtenaren en andere mensen met een publieke taak sneller een grens trekken als ze te maken krijgen met agressie of geweld. 'Trek één lijn met je collega's', stelt de bewindsman. 'Door goede werkafspraken weet het personeel dat het gesteund wordt als het agressie niet pikt.’

De maatschappij verhardt en de burger wordt steeds mondiger. Ruim 50% van de ambtenaren met een publieke taak krijgt te maken met agressie, een schokkend percentage. Om agressie in het werk het hoofd te bieden en liever nog; te voorkomen, verzorgen we in samenwerking met Cirquest, effectieve trainingen Omgaan met Emotioneel gedrag en Agressie.

Samen met Cirquest laten we ambtenaren zich veilig en weerbaar voelen door de speciaal ontwikkelde training voor gemeenteambtenaren. Onze norm: ‘Agressie wordt niet geaccepteerd’ sluit volledig aan op de visie van minister Plasterk. Het wordt voor iedereen die de training volgt duidelijk hoe te handelen bij een incident.

De ervaringen van deelnemers kenmerken zich door meer zelfvertrouwen na de training en een eenduidige werkwijze bij emotioneel gedrag en agressie. Daarbij begeleiden we ook de opvang en nazorg vanuit de leidinggevenden. Dit is van cruciaal belang om te voorkomen dat een incident een trauma wordt voor een ambtenaar. Gelukkig is in veel gevallen agressie te voorkomen door aandacht te hebben voor het effect van het eigen gedrag. Maar als het toch escaleert, leren we de deelnemers om één lijn te trekken met de collega’s en de eigen veiligheid te waarborgen.

Wilt u meer informatie over hoe u uw team weerbaarder en adequater kunt laten handelen in gevallen van emotioneel gedrag en agressie? Wij komen graag langs voor een vrijblijvend adviesgesprek. U kunt contact opnemen met van Esmee Hukshorn van Cirquest via telefoon 06 10 65 64 20 of e-mail ehukshorn@cirquest.nl.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Johannes Venekamp
Maar wie beschermd de burger tegen psychopathische machtswellustige ambtenaren , die jou als burger onheus bejegenen , je je verhaal niet laten doen , niemand toch , ze genieten er gewoon van om jouw uitkering in te trekken , ze zuigen het bloed onder je vingers vandaan , maar ze mogen begaan , want klagen heeft geen zin het systeem dek ze in .
Flipper / The Highly Skilled & Nyenrode Crackin' Dolphin
Uitkering kan nooit ingetrokken worden. In Nederland mag men je niet laten sterven van de honger, of omdat je geen geld hebt. Als je vasthoudend genoeg bent, je het er voor over hebt om door de door die ambtenarij opgetrommelde politie meegenomen te worden, en bij loslaten direct weer naar die uitkeringsbalie te stappen, de pers erbij haalt enzovoorts, dan win je dit gevecht in Nederland altijd.



Als je je buiten dit alles verder normaal en correct gedraagt? dan is je enige misdaad immers alleen maar dat je een uitkering nodig hebt?

Gewoon vasthoudend zijn, je niet met een kluitje in het riet laten sturen, je niet weg laten sturen en ja, vervelend, maar ook het er voor over hebben om onterecht door politie opgepakt te worden. Volhouden is hier de boodschap.

Flipper
Kritikus / Geen Hagenees
Hé, Flipper, had jij vandaag niet in Moermanks moeten zijn ?

Om je partijgenoot Kris van der Veen te steunen in zijn strijd voor homo-emancipatie.
Harm / Teamleider
Ik keur geen enkele vorm van agressie of geweld goed, maar ik sluit wel volledig aan bij de reactie, die johannes heeft geplaatst. Wat nu, als de ambtenaar, die een publieke taak heeft en het publiek optimaal, klantvriendelijk en servicegericht moet bedienen dit nalaat ? Waarom zal een burger geweld toepassen ? Of agressief gedrag tonen ? Daar moet toch ook een aanleiding voor zijn ? De burgers betalen ook belastingen om op een klantvriendelijke en servicegerichte wijze bedient te worden.