of 59199 LinkedIn

Achtergrond

  • Voor 64 gemeenten, groot en klein en verspreid over het hele land, heeft Citisens stemhulpen gemaakt. In MijnStem komen niet alleen thema’s voor die partijen belangrijk vinden, maar vooral waarop de deelnemende partijen van mening verschillen. ‘Als partijen het roerend eens zijn over bepaalde onderwerpen, helpt het de kiezer immers niet om een keuze te maken. Die komen dan niet in de stemhulp terecht’, verduidelijkt Evert Wolters, adviseur bij Citisens (zie kader rechts). Als supervisor over inhoud en kwaliteit van de stemhulp weet hij als geen ander wat de verkiezingsthema’s zijn en kent hij de worsteling van partijen bij thema’s als duurzaamheid en het sociaal domein.

    Moeite met politiseren lokaal beleid

    De campagnes zijn in volle gang in de 335 gemeenten waar op 21 maart verkiezingen worden gehouden. Welke thema’s zijn belangrijk en vooral, op welke thema’s verschillen de partijen van mening? Citisens analyseerde op verzoek van Binnenlands Bestuur de verkiezingsthema’s van 64 gemeenten

  • Werknemers van een groot aantal instellingen en instanties, zoals het UVW, TNO en SVB (zie kader rechts) krijgen na 1 januari 2020 de ambtenarenstatus, zonder dat ze eenzijdig zijn aangesteld als ambtenaar. Dat is de ‘omgekeerde normalisering’ gaan heten. De ‘gewone’ normalisering houdt in dat ambtenaren een rechtspositie krijgen die lijkt op die van werknemers in het bedrijfsleven, met een arbeidsovereenkomst. ‘Omgekeerd’ wordt een groot aantal werknemers vanaf 2020 ambtenaar – óók met een arbeidsovereenkomst.

    30.000 ambtenaren erbij

    Na 2020 zal Nederland ruim 30.000 extra ambtenaren tellen. Dat is een gevolg van de nieuwe Ambtenarenwet, die stelt dat iedereen in publieke dienst ambtenaar is. Wat betekent dat voor de medewerkers van bijvoorbeeld de SER, De Nederlandse Bank en het UWV?

  • De gemeentesecretaris anno 2018 moet inspelen op het ontstaan van lokale, horizontale netwerken waarin gemeenten samenwerken met inwoners en maatschappelijke organisaties. Maar de overheid kan niet alles overlaten aan de zelfredzame inwoner en de initiatiefrijke social entrepreneur. Volgens de Tilburgse gemeentesecretaris Marcel Meijs lopen gemeenten steeds vaker tegen grenzen aan van wat de markt niet oppakt en waar zelfredzaamheid van inwoners niet reëel is. ‘Hier is geen terugtrekkende, maar juist een aanwezige overheid gewenst.’

    Essay: De aanwezige secretaris

    Reageer

    De gemeentesecretaris anno 2018 moet inspelen op het ontstaan van lokale, horizontale netwerken waarin gemeenten samenwerken met inwoners en maatschappelijke organisaties. Maar de overheid kan niet alles overlaten aan de zelfredzame inwoner en de initiatiefrijke social entrepreneur. Volgens de Tilburgse gemeentesecretaris Marcel Meijs lopen gemeenten steeds vaker tegen grenzen aan van wat de markt niet oppakt en waar zelfredzaamheid van inwoners niet reëel is. ‘Hier is geen terugtrekkende, maar juist een aanwezige overheid gewenst.’

  • Dit is het derde en laatste deel van een serie over toerismebeleid. Renesse en de zuiptoeristen.

    Buik vol van de zuiptoerist

    Zeg Renesse en in je hoofd ontstaat spontaan de associatie met feestende en drinkende pubers. De gemeente wil maar wat graag af van dat hardnekkige imago. ‘De jongeren vormen maar een klein deel van de bezoekers.’

  • Oplichten van particulieren. Integriteitskwesties in de politiek. Inkoopschandalen. Kartels. Vastgoed. Frauderende advocaten en accountants. Boekhoudfraude. Hoofdstukken lang beschrijft Bart de Koning in zijn ‘ Vriendjespolitiek ’ met schijnbaar plezier de wijze waarop sinds 1945 fraude en corruptie gestalte heeft gekregen. Het gaat De Koning echter niet alleen om de beschrijving van de steeds terugkerende vormen van fraude in de publieke en private sector, hij wil er juist ook lessen uit trekken en pogingen vinden tot verklaring van de hardnekkigheid ervan. Zijn we in Nederland echt minder rooms of gereformeerd dan gedacht als het gaat om onze integriteit? Frauderen vrouwen minder? 

    Vooral oog voor de kleintjes

    Oplichten van particulieren. Integriteitskwesties in de politiek. Inkoopschandalen. Kartels. Vastgoed. Frauderende advocaten en accountants. Boekhoudfraude. Hoofdstukken lang beschrijft Bart de Koning in zijn ‘Vriendjespolitiek’ met schijnbaar plezier de wijze waarop sinds 1945 fraude en corruptie gestalte heeft gekregen. Het gaat De Koning echter niet alleen om de beschrijving van de steeds terugkerende vormen van fraude in de publieke en private sector, hij wil er juist ook lessen uit trekken en pogingen vinden tot verklaring van de hardnekkigheid ervan. Zijn we in Nederland echt minder rooms of gereformeerd dan gedacht als het gaat om onze integriteit? Frauderen vrouwen minder? 

  • Netwerken van politiek en bedrijfsleven zijn een excellente voedingsbodem voor netwerkcorruptie. We hebben daar veel te weinig oog voor, omdat we volgens lector bij hogeschool Saxion Willeke Slingerland zijn gefocust op de paar rotte appels en niet op de mand.

    ‘Zoek een luis in de pels’

    Netwerken van politiek en bedrijfsleven zijn een excellente voedingsbodem voor netwerkcorruptie. We hebben daar veel te weinig oog voor, omdat we volgens lector bij hogeschool Saxion Willeke Slingerland zijn gefocust op de paar rotte appels en niet op de mand.

  • Algoritmen beïnvloeden ons leven steeds indringender. Omdat algoritmen niet altijd doen wat ze moeten doen, is controle noodzakelijk. Deze wordt steeds lastiger omdat algoritmen steeds complexer en uiteindelijk zelfs onbegrijpelijk worden. Elk bestuursorgaan heeft volgens Paul Strijp twee opties: experimenteren met die controle of berusten in de victorie van de technologie op onze democratie.

    Essay: Het temmen van algoritmen

    Reageer

    Algoritmen beïnvloeden ons leven steeds indringender. Omdat algoritmen niet altijd doen wat ze moeten doen, is controle noodzakelijk. Deze wordt steeds lastiger omdat algoritmen steeds complexer en uiteindelijk zelfs onbegrijpelijk worden. Elk bestuursorgaan heeft volgens Paul Strijp twee opties: experimenteren met die controle of berusten in de victorie van de technologie op onze democratie.

  • Jos Huizinga is als wethouder neergestreken in Zwijndrecht, zijn vijfde gemeente. Door de wol geverfd, dankzij eerdere tropenjaren in het lokaal bestuur. Maar zelfs voor een ‘vakwethouder’ blijft van alles nieuw en soms onwerkelijk. ‘Zo kunnen we lokaal toch niet functioneren?’ 

    Beroepswethouder van buiten

    Jos Huizinga is als wethouder neergestreken in Zwijndrecht, zijn vijfde gemeente. Door de wol geverfd, dankzij eerdere tropenjaren in het lokaal bestuur. Maar zelfs voor een ‘vakwethouder’ blijft van alles nieuw en soms onwerkelijk. ‘Zo kunnen we lokaal toch niet functioneren?’ 

  • Het weren van raadsleden uit lokale rekenkamers, zoals minister Ollongren van Binnenlandse Zaken wettelijk wil regelen, stuit op verzet. ‘Er is geen duidelijke aanwijzing dat onafhankelijke rekenkamers kritischer zijn.’ 

    ‘Minister verzwakt positie rekenkamers’

    Het weren van raadsleden uit lokale rekenkamers, zoals minister Ollongren van Binnenlandse Zaken wettelijk wil regelen, stuit op verzet. ‘Er is geen duidelijke aanwijzing dat onafhankelijke rekenkamers kritischer zijn.’ 

  • De overheid moet meer doen om de aanwas van zwart geld en ondermijning te stoppen. Arre Zuurmond, ombudsman van de metropoolregio Amsterdam: ‘Je bent voortvluchtig, gaat naar de gemeente voor een paspoort en wordt keurig geholpen.’ 

    ‘We moeten veel slimmer handhaven’

    De overheid moet meer doen om de aanwas van zwart geld en ondermijning te stoppen. Arre Zuurmond, ombudsman van de metropoolregio Amsterdam: ‘Je bent voortvluchtig, gaat naar de gemeente voor een paspoort en wordt keurig geholpen.’