of 59274 LinkedIn

Achtergrond

  • Op 20 maart zijn de verkiezingen voor Provinciale Staten en de waterschappen. In een serie belicht Binnenlands Bestuur een aantal hete hangijzers. In het vierde deel: raadsleden over hun provincie.

    Een verre, nogal stugge vriend

    Gemeenteraadsleden hebben een haat-liefdeverhouding met de provincie. Ze willen graag meer contact met Provinciale Staten, maar vinden de provincie ook star en stug. Dat blijkt uit een enquête van Binnenlands Bestuur en Citisens onder ruim 1.200 raadsleden.

  • De opkomst bij de Statenverkiezingen van vier jaar geleden lag met gemiddeld 47,76 procent fors lager dan in 2011, toen 55,97 procent van de kiezers naar de stembus toog. De meeste provincies voeren dan ook specifieke campagnes om de opkomst te verhogen. Gelderland, Zuid- en Noord-Holland niet. Zij geloven er niet in.

    Op zoek naar de provinciale kiezer

    De opkomst bij de Statenverkiezingen van vier jaar geleden lag met gemiddeld 47,76 procent fors lager dan in 2011, toen 55,97 procent van de kiezers naar de stembus toog. De meeste provincies voeren dan ook specifieke campagnes om de opkomst te verhogen. Gelderland, Zuid- en Noord-Holland niet. Zij geloven er niet in.

  • Provinciale Staten en de waterschappen: Op 20 maart zijn de verkiezingen voor Provinciale Staten en de waterschappen. In een serie belicht Binnenlands Bestuur een aantal hete hangijzers. In het tweede deel: woningbouw

    Meer of minder nieuwbouw?

    Het borrelt in Noord-Holland-Noord, het gebied boven Amsterdam. Gemeenten vinden dat de provincie op voorhand hun grootse woningbouwideeën onderuithaalt, de provincie vindt dat gemeenten hun energie beter kunnen steken in nu bouwen.

  • Belangrijke vraagstukken van de samenleving kunnen allang niet meer door één overheidslaag worden opgepakt. Het Interbestuurlijk Programma (IBP) dat afgelopen jaar is afgesloten, is daar een bevestiging van. Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen hebben elkaar samen nodig ‘in gelijkwaardigheid en wederkerigheid’ bij de grootste uitdagingen van onze tijd: van klimaat, wonen, economie tot sociale uitdagingen van werk en leven. Het rijk mag zich daarbij volgens Han Polman wat meer als echte mede-overheid opstellen.

    Essay: Stoppen met knutselen

    Reageer

    Belangrijke vraagstukken van de samenleving kunnen allang niet meer door één overheidslaag worden opgepakt. Het Interbestuurlijk Programma (IBP) dat afgelopen jaar is afgesloten, is daar een bevestiging van. Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen hebben elkaar samen nodig ‘in gelijkwaardigheid en wederkerigheid’ bij de grootste uitdagingen van onze tijd: van klimaat, wonen, economie tot sociale uitdagingen van werk en leven. Het rijk mag zich daarbij volgens Han Polman wat meer als echte mede-overheid opstellen.

  • Provinciale Staten en de waterschappen: Op 20 maart zijn de verkiezingen voor Provinciale Staten en de waterschappen. In een serie belicht Binnenlands Bestuur een aantal hete hangijzers. In het eerste deel: bodemdaling.

    Boeren versus buitenlui

    De vele melkveehouderijen in Friesland vereisen een laag grondwaterpeil. Daardoor verdwijnt het veen waardoor huizen verzakken en veel CO2 vrijkomt. Wat telt zwaarder: het boerenbelang of dat van de burgers?

  • Voor 64 gemeenten, groot en klein en verspreid over het hele land, heeft Citisens stemhulpen gemaakt. In MijnStem komen niet alleen thema’s voor die partijen belangrijk vinden, maar vooral waarop de deelnemende partijen van mening verschillen. ‘Als partijen het roerend eens zijn over bepaalde onderwerpen, helpt het de kiezer immers niet om een keuze te maken. Die komen dan niet in de stemhulp terecht’, verduidelijkt Evert Wolters, adviseur bij Citisens (zie kader rechts). Als supervisor over inhoud en kwaliteit van de stemhulp weet hij als geen ander wat de verkiezingsthema’s zijn en kent hij de worsteling van partijen bij thema’s als duurzaamheid en het sociaal domein.

    Moeite met politiseren lokaal beleid

    De campagnes zijn in volle gang in de 335 gemeenten waar op 21 maart verkiezingen worden gehouden. Welke thema’s zijn belangrijk en vooral, op welke thema’s verschillen de partijen van mening? Citisens analyseerde op verzoek van Binnenlands Bestuur de verkiezingsthema’s van 64 gemeenten

  • Werknemers van een groot aantal instellingen en instanties, zoals het UVW, TNO en SVB (zie kader rechts) krijgen na 1 januari 2020 de ambtenarenstatus, zonder dat ze eenzijdig zijn aangesteld als ambtenaar. Dat is de ‘omgekeerde normalisering’ gaan heten. De ‘gewone’ normalisering houdt in dat ambtenaren een rechtspositie krijgen die lijkt op die van werknemers in het bedrijfsleven, met een arbeidsovereenkomst. ‘Omgekeerd’ wordt een groot aantal werknemers vanaf 2020 ambtenaar – óók met een arbeidsovereenkomst.

    30.000 ambtenaren erbij

    Na 2020 zal Nederland ruim 30.000 extra ambtenaren tellen. Dat is een gevolg van de nieuwe Ambtenarenwet, die stelt dat iedereen in publieke dienst ambtenaar is. Wat betekent dat voor de medewerkers van bijvoorbeeld de SER, De Nederlandse Bank en het UWV?

  • Het voor benoeming screenen van wethouders op integriteit is steeds meer gemeengoed geworden. Berenschot hield na de raadsverkiezingen in maart dit jaar in 78 gemeenten bijna 300 kandidaat-wethouders tegen het licht. Conclusie: geen enkel beletsel op benoeming.

    Screening wethouders wordt regel

    Het voor benoeming screenen van wethouders op integriteit is steeds meer gemeengoed geworden. Berenschot hield na de raadsverkiezingen in maart dit jaar in 78 gemeenten bijna 300 kandidaat-wethouders tegen het licht. Conclusie: geen enkel beletsel op benoeming.

  • Veel politici gingen Frank de Grave voor in het geven van een inkijkje in hun politieke loopbaan. Wat gebeurde er, welke beslissingen waren cruciaal? Zeker bij een politicus als De Grave die al sinds 1982 actief is geweest op cruciale functies in het lokale en nationale bestuur beloofde dat een leerzaam boekje te worden. Als je dan Jan Tromp als co-auteur hebt, betekent dat ook de belofte van een  leesbaar  boekje. In 54 korte verhalen wordt in  Grote jongen zijn  uit de doeken gedaan wat de politiek met Frank de Grave heeft gedaan en wat hij met de politiek heeft gedaan. 

    Zwartepieten in de politiek

    Veel politici gingen Frank de Grave voor in het geven van een inkijkje in hun politieke loopbaan. Wat gebeurde er, welke beslissingen waren cruciaal? Zeker bij een politicus als De Grave die al sinds 1982 actief is geweest op cruciale functies in het lokale en nationale bestuur beloofde dat een leerzaam boekje te worden. Als je dan Jan Tromp als co-auteur hebt, betekent dat ook de belofte van een leesbaar boekje. In 54 korte verhalen wordt in Grote jongen zijn uit de doeken gedaan wat de politiek met Frank de Grave heeft gedaan en wat hij met de politiek heeft gedaan. 

  • In wat we tegenwoordig de bestuurlijke spaghetti noemen, de wirwar aan gemeentelijke samenwerkingsvormen, doet zich een betrekkelijk nieuw fenomeen voor. Naast het optuigen van ambtelijke fusies, gemeenschappelijke Sociale Diensten en Shared Service Centers, komt ook steeds vaker de eindigheid van deze verbanden in beeld. Het advies van Tjin Bremer, Boris Gooskens, Erwin van de Pol: beter nadenken voordat je eraan begint. 

    Essay: Scheiden zonder schade

    Reageer

    In wat we tegenwoordig de bestuurlijke spaghetti noemen, de wirwar aan gemeentelijke samenwerkingsvormen, doet zich een betrekkelijk nieuw fenomeen voor. Naast het optuigen van ambtelijke fusies, gemeenschappelijke Sociale Diensten en Shared Service Centers, komt ook steeds vaker de eindigheid van deze verbanden in beeld. Het advies van Tjin Bremer, Boris Gooskens, Erwin van de Pol: beter nadenken voordat je eraan begint.