Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

RIVM: 80 km op N-wegen zinloos voor stikstof

Een snelheidsverlaging op provinciale wegen van 100 naar 80 kilometer per uur heeft slechts zeer geringe effecten op de mate van stikstofuitstoot. Dat zegt het RIVM in een presentatie die het milieuinstituut eerder gaf aan betrokken ministers.

14 november 2019
provinciale-weg---shutterstock-635924495.jpg

Een snelheidsverlaging op provinciale wegen van 100 naar 80 kilometer per uur heeft slechts zeer geringe effecten op de mate van stikstofuitstoot. Dat zegt het RIVM in een presentatie die het milieuinstituut eerder gaf aan betrokken ministers. 

Onderzoeken

Deze week nam Provinciale Staten van Noord-Holland nog een motie aan die het provinciebestuur vraagt om de snelheid op 100 kilometerwegen te verlagen naar 80 en de effecten van een snelheidsverlaging op de stikstofdepositie te onderzoeken. Uit berekeningen zou blijken dat een lagere snelheid in ieder geval beter is voor de doorstroming en een gunstig effect heeft op de luchtkwaliteit en verkeersveiligheid.


Verwaarloosbaar

Maar uit de eerste berekeningen van het RIVM blijken de effecten op de uitstoot en neerslag van stikstof verwaarloosbaar. Omdat er maar op enkele provinciale wegen 100 gereden kan worden, is de winst heel klein. Een verdere snelheidsverlaging, van 80 naar 70 of 60 km/u heeft zelfs helemaal geen effecten op de uitstoot en depositie van stikstof.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Martin
VROEM VROEM lekker mee in de democratische demagogie en het materialisme van de massa's VROEM VROEM
Ed Prins / milieukundige/informatiemanager
Deze conclusie gaat te kort en te snel door de bocht.

Provinciale wegen kennen vaak een afwisselend regime voor maximum snelheden.

Dit leidt tot een rijgedrag waarbij frequent geremd en geaccelereerd wordt.

Het gevolg is dat er veel meer geëmitteerd wordt dan wanneer er met één constante snelheid gereden zou worden.

Regulering met één maximumsnelheid over een traject verbetert ook de verkeersveiligheid en de verkeersdoorstroming.

Verkeerskundig is al jaren bekend dat één constante snelheid veel effectiever is voor de

verkeersafwikkeling.

Uit het oogpunt van handhaving is er ook een duidelijke voorkeur voor een éénduidige

maximumsnelheid.

Daarnaast is het voor de omgeving en de andere weggebruikers zeker in landelijk gebied prettiger wanneer er rustiger gereden wordt.
Rogier
100 km is de wettelijke limiet voor een autoweg, en die zijn er niet zo veel in Nederland dus logischerwijs weinig effect. Snelheidsverschillen op het N-wegennet worden niet veroorzaakt door verschillende limieten maar door de aanwezigheid van gelijkvloerse kruisingen en rotondes. Langdurig een constante snelheid is alleen mogelijk op wegen met ongelijkvloerse kruisingen, dus snelwegen (en een enkele autoweg). Dat dit invloed heeft op de verkeersafwikkeling is echter nonsens. De snelheid waarmee het verkeer rijdt, is een gevolg van het verkeersaanbod, niet andersom. Als het rustig is op de snelweg, kun je prima constant 130 rijden. Het curieuze van de idiote 100 limiet voor de snelweg - waar niemand zich aan gaat houden behalve een paar brave of milieubewuste burgers - is dat je nu even hard mag op de superveilige snelweg als op autowegen met vooral in de legere gedeelten van NL nog tegemoetkomend verkeer. Raar land, Nederland, dat je koehandel nodig hebt met maximum snelheden om ontwikkelingen te faciliteren die daar niets mee te maken hebben. De beschikbaarheid van flitsapps wordt een stuk belangrijker...
Advertentie