Overijssel: Lelystad Airport onacceptabel
Er wordt al sinds 2010 gesproken over de laagvliegroute, die voor veel geluids- en milieuhinder gaat zorgen, aldus de briefschrijvers. Zij zijn dan ook niet gerustgesteld nu de vorige minister van Infrastructuur heeft gezegd dat het probleem van de laagvliegroute alsnog opgelost zou kunnen worden als het luchtruim tussen 2024 en 2027 wordt herzien.
Vier Overijsselse gemeenten en de provincie vinden de opening van vakantievliegveld Lelystad Airport onacceptabel. Tenzij er alsnog een oplossing wordt gevonden voor de laagvliegroute, waar inwoners van Overijssel het meeste last van gaan krijgen. Dat hebben zij de nieuwe minister van Infrastructuur Mark Harbers in een brief laten weten. Overijssel is heel boos dat Harbers voorganger de Tweede Kamer onlangs in een brief heeft laten weten ‘dat er geen oplossing is gevonden voor de laagvliegroute’.
Laagvliegroute
Er wordt al sinds 2010 gesproken over de laagvliegroute, die voor veel geluids- en milieuhinder gaat zorgen, aldus de briefschrijvers. Zij zijn dan ook niet gerustgesteld nu de vorige minister van Infrastructuur heeft gezegd dat het probleem van de laagvliegroute alsnog opgelost zou kunnen worden als het luchtruim tussen 2024 en 2027 wordt herzien. ‘Sinds 2010 zijn toezeggingen gedaan. Het is duidelijk dat er geen garanties gegeven kunnen worden dat de laagvliegroute in de periode 2024 - 2027 wel opgelost gaat worden’, aldus Zwolle, Raalte, Kampen, Dalfsen en de provincie.
Schrappen
Het kabinet en Harbers moeten eerdere beloftes over de laagvliegroutes nakomen, vinden de briefschrijvers. ‘Er kan pas sprake zijn van opening van Lelystad Airport als de laagvliegroute daadwerkelijk is geschrapt.’ (ANP)
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Het vliegveld Lelystad zal in het kader van het/een spreidingbeleid voor de verdeling van de luchtvaart over heel Nederland daarom een belangrijke rol moeten spelen. Voor de luchtvaart in het algemeen zijn voorwaarden te stellen aan het aantal vliegbewegingen, het gebruik van duurzame brandstoffen, het geluid/elektrificatie etc. Zelfs in de huidige omstandigheden (standaard 500,000 vliegbewegingen of meer op Schiphol Airport) en technische en duurzame verbetering meegerekend) dient verplaatsing van dit vliegveld naar de Noordzee te worden gerealiseerd. Dat zal dan een super dure operatie worden.
Nu een goed spreidingsbeleid creëren en het vliegveld Lelystad op het juiste (economische) moment open stellen is daarom een betere optie.