Advertentie
digitaal / Nieuws

Autoriteit Persoonsgegevens let meer op algoritmes

De Autoriteit Persoonsgegevens wil de komende jaren ook meer kijken naar het doorverkopen van gegevens van mensen door bedrijven. ‘Data maken producten en diensten slimmer en deze producten en diensten creëren vervolgens weer meer data’, zegt de organisatie. Die wil ook meer controleren hoe de overheid omgaat met persoonlijke informatie van burgers.

11 november 2019
algoritme.jpg

De Autoriteit Persoonsgegevens gaat de komende jaren meer letten op het gebruik van algoritmes en kunstmatige intelligentie. Bedrijven en overheden maken daarvan steeds meer gebruik. Computers kunnen enorme hoeveelheden gegevens soms beter analyseren dan mensen. Het heeft voordelen, maar ook ‘risico's en schadelijke effecten’, zegt de privacywaakhond. Computersystemen kunnen bijvoorbeeld verkeerde beslissingen nemen. Bovendien zouden zulke systemen kunnen leiden tot ‘uitsluiting van mensen en tot discriminatie’.

Persoonlijke informatie
De Autoriteit Persoonsgegevens wil de komende jaren ook meer kijken naar het doorverkopen van gegevens van mensen door bedrijven. ‘Data maken producten en diensten slimmer en deze producten en diensten creëren vervolgens weer meer data’, zegt de organisatie. Die wil ook meer controleren hoe de overheid omgaat met persoonlijke informatie van burgers. (ANP)

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie