Wetsvoorstel afschaffing wachtgeld politici
SP-Tweede Kamerlid Ronald van Raak heeft een wetsvoorstel ingediend om het wachtgeld voor bestuurders in gemeenten, provincies en waterschappen, leden van het kabinet en de Tweede Kamer af te schaffen.
SP-Tweede Kamerlid Ronald van Raak heeft een wetsvoorstel ingediend om het wachtgeld voor bestuurders in gemeenten, provincies en waterschappen, leden van het kabinet en de Tweede Kamer af te schaffen.
Ruimere regelingen
Voor deze zogeheten politieke ambtsdragers die werkloos, ziek of arbeidsongeschikt worden gelden nu andere sociale voorzieningen dan de Werkloosheidswet, de Ziektewet of de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen. Ondanks een eerder wetsvoorstel in 2009 van Van Raak, waarbij onder meer een sollicitatieplicht voor politici werd ingevoerd en een verplichting om ‘passend werk’ te aanvaarden en de duur van de uitkeringen werd verkort, zijn er verschillen blijven bestaan. De regelingen voor politieke ambtsdragers zijn over het algemeen ruimer. Dat leidt volgens Van Raak voortdurend tot discussies. In zijn wetsvoorstel worden die voorzieningen ongedaan gemaakt en wordt bij werkloosheid, ziekte of arbeidsongeschiktheid zo veel mogelijk aangesloten bij de regelingen die voor werknemers gelden.
Bestbetaald
De rechtvaardiging voor de voordelige regelingen voor politieke ambtsdragers is het bijzondere karakter van het politieke ambt: politieke ontwikkelingen zouden het politieke bestaan ongewis maken en politici zouden relatief snel hun baan kunnen verliezen. Die kwetsbaarheid wordt volgens Van Raak echter gecompenseerd door een relatief hoog inkomen. ‘Politieke ambtsdragers behoren tot de bestbetaalde functionarissen in de samenleving. Zij hebben over het algemeen een goede opleiding of werkervaring en beschikken veelal over een uitgebreid sociaal netwerk. Bovendien hebben veel meer werknemers tegenwoordig een ‘flexibele’ baan met veel onzekerheden’, aldus de indiener van het wetsvoorstel. Hij vindt ook dat ‘de regels die politici in de sociale zekerheid maken voor andere burgers, ook zoveel mogelijk voor politieke ambtsdragers zelf moeten gelden.’
Een uitzondering maakt hij voor de sollicitatieplicht, die voor politieke ambtsdragers pas na drie maanden gaat gelden. Dat element uit de bestaande regeling wordt in zijn wetsvoorstel behouden, vanwege het feit dat politieke ambtsdragers kunnen worden ontslagen zonder opzegtermijn.
Lagere uitkeringslasten
Met name doordat de berekening van de duur van de uitkering wordt gelijkgesteld met die van een werknemer op grond van de WW, zal over het algemeen sprake zijn van een aanzienlijk kortere uitkeringsduur. Dat leidt volgens Van Raak ‘tot navenant fors lagere uitkeringslasten voor gewezen politieke ambtsdragers.’ Maar omdat de uitkeringsduur sterk afhankelijk is van de individuele omstandigheden kan geen precieze inschatting van de totaal te verwachten vermindering van uitgaven worden gegeven.
Reacties: 12
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Dat dit nog zo lang geduurd heeft is een grote schande.
Het zou een correcte zaak zijn als dit gelijk werd getrokken zoals met alle andere werknemers. Ik juich dit van harte toe!
De duur van de uitkering voor politieke ambtsdragers is gelijk aan de duur van de ambtsperiode, met een maximum van 4 jaar. Dat is dus niet heel anders dan bij het UWV.
Een goede regeling is en blijft nodig als vangnet. De een vindt snel weer werk (die heeft dus geen uitkering nodig) en voor een ander duurt het langer. Tachtig procent van de politici zou na een jaar weer aan het werk zijn. Dus van 'profiteren' is meestal geen sprake. Toch?
Het afbreukrisico van de hedendaagse bestuurder is aanzienlijk en intimidatie en bedreigingen zijn eerder regel als uitzondering, willen wij als samenleving bestuurders (zowel landelijk als lokaal) van niveau die standvastig zijn en niet weglopen in moeilijke tijden dan zullen de salarissen/vergoedingen en wachtgelden zowel tijdens als na hun actieve politieke loopboon eerder verruimt moeten worden als versobert. We hebben in Nederland niet voor niets het volgende gezegde “If you pay peanuts, you get monkeys”.
En natuurlijk om de maatschappelijke carrière na de politiek vorm te kunnen geven kan meteen dat gekke verbod op het stapelen va betaalde functies afgeschaft worden, toch?
@Ruud Grondel. De SP komt niet uit de sociaal democratische traditie. De SP heeft een Maoistische communistische grondslag...ken uw klassiekers
Een parlementariër behoort altijd zonder last of ruggenspraak als volksvertegenwoordiger te kunnen optreden. Helaas blijken de meeste fractieleiders gewoon kleine dictators te zijn, als we kijken naar Lodewijk Asscher/Diederik Samson bij de PvdA, voorheen Halbe Zijlstra bij de VVD (lees het boek van Ibeltje Berckmoes) en Alexander Pechtold van Demagogie 66. En vergeet ook meneer Marijnissen niet. Een echte parlementariër verdient wel een goede garantie voor zijn of haar onafhankelijk functioneren en daarop was de wachtgeldregeling ooit gebaseerd. Bij de horigen die er nu zitten, is zo'n regeling overbodig.
De heren Samson en Asscher hielpen trouwens op unieke wijze hun eigen partij en fractie om zeep.
Dus de grondwet aanpassen om 'zonder ruggenspraak' er weer in op te nemen?
Nee uwe heerlijkheid heeft wel een punt, het parlement is eerder een toernooiveld van politieke partijen dan een daadwerkelijk ideeënstrijdperk