Advertentie
carrière / Nieuws

'Vliegveld Lelystad betekent veel extra banen'

Wij zien uitbreiding van het vliegveld positief. Niet alleen is de economie in onze provincie er enorm mee gebaat, ook komt het de bereikbaarheid ten goede.

25 februari 2015

De ontwikkeling van Lelystad Airport is een geweldige economische impuls voor de provincie, vindt VVD-lijsttrekker Jaap Lodders. ‘Maar ook voor de bereikbaarheid van Flevoland kan de komst van een vliegveld veel betekenen.’

In aanloop naar de verkiezingen zoekt Binnenlands Bestuur naar opvallende verkiezingsthema's in elke provincie. Voor meer verkiezingsnieuws: Dossier Provinciale Statenverkiezingen 2015

Bereikbaarheid

In 2018 moet Schiphol kunnen beginnen met het overhevelen van vluchten naar Lelystad Airport, zo hoopt de VVD. ‘Wij zien de uitbreiding van Lelystad Airport positief en we hopen dan ook dat het doorgang vindt. Niet alleen is de economie in onze provincie er enorm mee gebaat, ook komt het de bereikbaarheid ten goede. Denk daarbij bijvoorbeeld aan bezoekers van de Floriade in 2022, die overal ter wereld vandaan komen. Het evenement is voor hun toegankelijker met een lokaal gelegen vliegveld. Dat geldt natuurlijk ook voor overige buitenlandse reizigers naar Flevoland.’ De via het vliegveld binnenkomende toeristen ziet de VVD handenwrijvend tegemoet. ‘Ondernemers krijgen zo de kans om hun bedrijf te promoten, waardoor de lokale economie een flinke impuls krijgt. Dit kan de toeristische ondernemingen in Flevoland vooruit helpen.’

Overlast
Maar voor het zo ver is, moet VVD Flevoland eerst het besluit van staatssecretaris Mansveld afwachten. Die kondigde onlangs aan dat het Luchthavenbesluit is vertraagd tot april 2015. Er is extra tijd nodig om de milieueffectrapportage te verbeteren en voor het advies van de Raad van State. Dat is op zich geen kwalijke zaak, vindt Lodders. ‘Uiteraard moeten er bij de ontwikkeling van het vliegveld wel duidelijke afspraken gemaakt worden. De partijen die eventueel last ondervinden van het vliegveld nemen wij serieus. Waar de bereikbaarheid aan de ene kant zal toenemen, zal dit gedeeltelijk ook kunnen afnemen voor de bewoners. Dit kan veroorzaakt worden door drukte op de weg en filevorming op de weg naar het vliegveld.’

Milieu
Dan zijn er nog de mensen die zich zorgen maken om het milieu. ‘Er zijn klachten ingediend omdat de natuur zou worden belast en de voedselveiligheid in het geding kan komen. We willen dat het ministerie dit goed controleert. Het is zaak om de situatie goed te monitoren en de belanghebbenden die schade ondervinden goed te compenseren.’ Aangepaste vliegroutes, om zo bewoners te ontzien, lijkt Lodders ook een goed idee. ‘De routes kunnen zo worden uitgestippeld dat er weinig overlast is.’

Steun
De VVD kan rekenen op veel steun bij de ontwikkeling van het vliegveld. Stemwijzer Mijnstemhulp.nl legde de dertien politieke partijen in Flevoland de stelling ‘De uitbreiding van Vliegveld Lelystad is van groot belang voor de ontsluiting van Flevoland’ voor. Op GroenLinks en Partij voor de Dieren na bleek iedere partij ‘eens’, of ‘helemaal eens.’

Reacties: 10

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Joop / manager
Nederland heeft gekozen voor de roofzuchtige samenleving van de VVD, dit zijn de consequenties.



Het is slechts wachten op het volgende infarct van het door ons verkozen economische monster van de lobbyisten.



De Hollandse samenleving heeft verloren, een enkeling niet, in deze Hollandse varkensstal.
Hannes Haganum / kritisch lezer
Hallo, is er nu niemand meer die nadenkt als een ijdele beroepspoliticus onzin verkoopt over extra banen ? Steeds meer Nederlanders hebben geen uitzicht meer op een duurzame werkrelatie met zekerheid en meer dan een miljoen mensen moeten het doen met flutcontracten, wat zzp-contracten en lage salarissen. Dat alles zonder enige zekerheid. Het is allemaal een complete slag in de lucht en voor veel werk zal het gaan om een verplaatsing van Schiphol naar Lelystad. Onderwijl wordt wel de rust in de Flevopolders verstoord en blijven politici maar luidruchtig roeptoeteren. Handenklappend als in Noord-Korea stemmen bijna alle fracties in met de holle retoriek.
K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
Waarom geen vliegveld (nieuw schiphol) aanleggen in de (droog te malen) Markerwaard. Dat ligt centraal en dicht bij de hoofdstad, daar woont niemand dus daar heeft ook niemand er last van en dan kunnen vliegtuigen ook zo min mogelijk over bewoond gebied aan- en afvliegen.
Hans / afdelingsmanager
Ik snap dat VVD-lijsttrekker Lodders op dit moment behoefte heeft aan een roze bril. Ik hoop voor hem en Flevoland dat hij ook nog even kijkt naar 2 precies dezelfde projecten in Limburg, nl. Maastricht-Aachen Airport en Floriade Venlo. Het vliegveld is al diverse malen gered door overheden, laatst met zo'n € 75 mio; Floriade Venlo leed ca. € 10 mio verlies. Rekening burger. Be carefull what you wish for...
Annelies
De verkiezingen zijn begonnen... Dit is de tegenreactie... http://www.nu.nl/ondernemen/3700078/lelystad-moe …
H. Wiersma / gepens.
Van belang is dat Mansveld en het Kabinet/Kamers eerst eens met een totaalvisie op lange termijn komen voor het vliegverkeer in en boven Nederland. Dit kan voorkomen dat er weer onnodig geld verdwijnt in een bodemloze put.
grove / bouwadviseur
Op lange termijn ontstaat een grote behoefte aan gronden in de randstad, Vlievelden Schiphol, maar ook Rotterdam TH Airport kunnen naar zee worden verplaatst Het plan www.SchipholKatwijk geeft aan waar en hoe dat betaalbaar mogelijk is. Door gebruik te maken van een verbindingsdijk zijn de kosten een fractie van eerdere plannen met een eiland en tunnel. Wat ook dan een groot winspunt is dat SchipholKatwijk dag en nacht open is. Want nu kan Schiphol wel rondtoeteren dat ze goedkoper is dan omliggende velden, het gebrek aan nachtslots maakt Schiphol peperduur. Vliegveld Lelystad is ook geen oplossing voor het gebrek aan nachtslots. Het wordt tijd dat de politiek en overheid zich eens echt gaan verdiepen in de luchtvaart en de toekomst.
Paul Vermast / Raadslid
Mooie praatjes voor de vaak van de VVD-lijsttrekker. De werkgelegenheidseffecten zijn niet geloofwaardig onderbouwd. De negatieve effecten van het mogelijk zelfs verdwijnen van banen helemaal niet onderzocht. Dhr. Lodders wentelt zichzelf in wensdenken van de ambitieuze provinciebestuurder met oogkleppen voor signalen uit de markt (de sector wil niet naar Lelystad) en de mogelijkheid dat er ook negatieve kanten aan de plannen zitten.
Hendrik de Vlieger / Econoom
De vele banen en de economische voordelen waar Jaap Lodders naar verwijst zijn afkomstig uit een waardeloos onderzoek door Stratagem uitgevoerd in opdracht van de gemeente Lelystad. De onderbouwing is flinterdun en niet meer dan een herhaling van eerder onderzoek door Stratagem voor de Alderstafel. Dit onderzoek is ook gebruikt voor de economische effecten in de business case van Lelystad Airport. Om deze business case onafhankelijk te toetsen heeft het ministerie van infrastructuur en milieu vorig jaar ook aan Stratagem gevraagd om een second opinion uit te voeren. Waarschijnlijk dacht men: 3 keer hetzelfde bureau is scheepsrecht. Maar met goed bestuur en goed onderzoek heeft dit allemaal niets te maken. Het onderzoek is politiek gemaakt en belangrijke risico's voor het mislukken van Lelystad Airport zijn onbenoemd gebleven. Ook de negatieve effecten voor het netwerk op Schiphol zijn niet in kaart gebracht. Op basis van wat er nu ligt kan geen zorgvuldig besluit over het uitbreiden van Lelystad Airport genomen worden.
Hendrik de Vlieger / Econoom
De vele banen en de economische voordelen waar Jaap Lodders naar verwijst zijn afkomstig uit een waardeloos onderzoek door Stratagem uitgevoerd in opdracht van de gemeente Lelystad. De onderbouwing is flinterdun en niet meer dan een herhaling van eerder onderzoek door Stratagem voor de Alderstafel. Dit onderzoek is ook gebruikt voor de economische effecten in de business case van Lelystad Airport. Om deze business case onafhankelijk te toetsen heeft het ministerie van infrastructuur en milieu vorig jaar ook aan Stratagem gevraagd om een second opinion uit te voeren. Waarschijnlijk dacht men: 3 keer hetzelfde bureau is scheepsrecht. Maar met goed bestuur en goed onderzoek heeft dit allemaal niets te maken. Het onderzoek is politiek gemaakt en belangrijke risico's voor het mislukken van Lelystad Airport zijn onbenoemd gebleven. Ook de negatieve effecten voor het netwerk op Schiphol zijn niet in kaart gebracht. Op basis van wat er nu ligt kan geen zorgvuldig besluit over het uitbreiden van Lelystad Airport genomen worden.
Advertentie