Advertentie
carrière / Nieuws

Verdeeldheid over flexibele AOW

Het lijkt er op dat het onderwerp flexibele AOW voorlopig weer in de koelkast wordt gezet. De werkzaamheid is onduidelijk en ook de de groep werknemers die er gebruik van zouden moeten maken, die met een 'zwaar ' beroep. zijn moeilijk te onderscheiden.

26 september 2017

De een vindt het een prachtige oplossing voor het afbouwen van een carrière. De ander bezweert dat het flexibel inzetten van de Algemene Ouderdomswet (AOW) een draak van een plan is dat gedoemd is te mislukken. Staatssecretaris Klijnsma, politici, werkgevers en vakbonden worden het maar niet eens met elkaar. Behalve over het feit dat ‘zware beroepen’, die voor de flexibele AOW in aanmerking zouden komen, niet te labelen zijn. Ondertussen werken de zestigers gestaag voort en stijgt het langdurig ziekteverzuim onder de oudere ambtenaren. 

70 jaar met pensioen

Ambtenaren die nu in de vijftig zijn, mogen pas op hun 69e jaar met pensioen. Veertigers moeten zelfs rekening houden met een AOW-leeftijd van 70 jaar. Eind dit jaar zal de pensioenleeftijd formeel opschuiven van 67 jaar naar 68 jaar. De latere AOW-leeftijd is een continue opschuivend proces richting 69 jaar en verder. Vakbonden vinden dat dit veel te snel gaat en willen dat er in elk geval uitzonderingen komen voor bepaalde zware beroepen. Maurice Limmen, voorzitter CNV: ‘Het is inmiddels glashelder dat het voor veel werknemers met fysiek zware beroepen niet mogelijk is om door te werken tot de verhoogde AOW-leeftijd. Voor deze groep werknemers moet een adequate oplossing gevonden worden. Het kan immers niet zo zijn dat wij als maatschappij kunnen accepteren dat deze groep werknemers vlak vóór AOW-leeftijd massaal ziek of zelfs arbeidsongeschikt wordt’.


Hoog verzuim

En dat geldt ook voor ambtenaren. Het ziekteverzuim is met 5,3 procent in 2016 het hoogst in de publieke sector. Het landelijk gemiddelde ligt op 3,9 procent. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek en de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden. En volgens de Personeelsmonitor gemeenten van het A en O-fonds is het extra lange verzuim onder gemeenteambtenaren is gestegen: van 0,6 procent in 2015 naar 0,9 procent in 2016. Net als in de voorgaande jaren blijft het ziekteverzuim in het algemeen bij gemeenten met 1,7 procent hoger dan het landelijke cijfer. Werkstress is de grote boosdoener in combinatie met de vergrijzing.


Zware beroepen

De minister gaf in het debat dan ook duidelijk aan dat ‘zware beroepen’ niet gemakkelijk te onderscheiden zijn. ‘Beroepen kunnen in de tijd bijvoorbeeld van zwaarte veranderen. En is het werk van een stratenmaker zwaarder dan dat van een agent, of een leraar’, aldus Klijnsma. En mogelijk valt daar het beroep van de ambtenaar ook aan toe te voegen.Het lijkt er dus op dat het thema flexibele AOW voorlopig van de agenda is en dat ouderenregelingen in aparte cao’s geregeld moeten worden. 

Omstreden
Overigens is de effectiviteit van een flexibele AOW ook omstreden. Terwijl hoogleraar Economie Jan van Ours er volop vertrouwen in heeft: ‘Onderzoek laat zien dat het welvaart kan verhogen onder andere doordat hoogopgeleide mensen vermoedelijk langer zullen blijven doorwerken en de extra belastingopbrengsten gebruikt kunnen worden om lager opgeleiden eerder met pensioen te laten gaan.’ Constateerde onderzoeksbureau SEO in opdracht van het ministerie SZW:  ‘Het heeft nauwelijks toegevoegde waarde’, aldus het rapport. ‘Bij een flexibele AOW-leeftijd kan niemand méér dan een jaar eerder met pensioen dan nu. Weinig mensen zullen er bovendien gebruik van maken, omdat de meesten niet op een sociaal minimum willen leven’, aldus de onderzoekers.

Reacties: 12

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Willem Niessink / Senior Beleidsmedewerker
We laten ons allemaal zand in de ogen strooien met die rooskleurige hoge levensverwachting. Meer dan 80 jaar zouden we gemiddeld worden. Maar bedenk wel dat die statistieken zijn gebaseerd op de mensen die allemaal eerder met pensioen of de VUT konden en dat ook deden. Voor ons is het dus echt nog maar afwachten hoever we komen.
loek / v.m. jur.medew. gsd
Inderdaad heer Niessink. Ben nu 7 jaar thuis en had dit al eerder moeten beslissen. Voor je collegae ben je (alhoewel fit genoeg) oud, je zit in de weg en je bent afgedaan en voor de Minister ben je een bron van inkomsten. Die inkomsten zijn politiek gezien belangrijker dan de medewerker die ziek, zwak en misselijk wordt. De laatste decennia worden zaken in een bepaalde richting geschreven zonder dat enig bewijs voor de noodzaak van die verandering ontbreekt. Misschien is dat het nadeel van de knip- en plakmaatschappij waaruit een kuddedier mentaliteit kan ontstaan.De decentralisaties in het sociaal domein laten bijv. zien wat er fout kan gaan. We krijgen daarbij o.a. aangepraat dat we langer thuis willen wonen en inderdaad we wonen thuis maar soms door alle gevolgen niet humaan (geldt niet voor mij).
B / gemeenteambtenaar
Ik ben met 20 jaar begonnen met werken. Als we tot 69 of tot 70 jaar moeten werken, heb ik zo'n 50 jaar gewerkt en daarnaast ook nog de nodige opleidingen gevolgd. Het is geen enorm zwaar werk, maar ik heb wel al die jaren gewerkt; het merendeel fulltime. Ik kan me voorstellen, dat jongeren, die pas met 30 of nog later beginnen met werken ook pas later hun pensioen en AOW krijgen, maar om dat nu enkel en alleen te baseren op leeftijd is ronduit belachelijk. Het maakt blijkbaar niet uit of je je hele leven bijstand krijgt of 50 jaar gewerkt hebt. Degenen, die 50 jaar werken worden uitgemolken om de AOW betaalbaar te houden. Of beter gezegd om al die mensen die niet werken en niets afdragen en de mensen, die nooit en te nimmer aan 40 jaar werken toekomen ook een zakje met geld te geven. Om nog maar niet te spreken over asielzoekers en statushouders, die veel van onze sociale voorzieningen krijgen zonder er ook maar iets voor te doen. Dit land is echt de weg kwijt.
Ton Walthaus / Onderwijs medewerker
Ik kon na 40 jaar actieve dienst stoppen. Die afspraak was bij aanvang werk gemaakt. Dat was nu ruim 2 jaar geleden. Heb zo'n 35 premie betaald op basis van die afspraak. Mag nu doorwerken tot bijna 68 jaar. Dan heb ik 10 jaar extra gewerkt, 10 jaar premie betaald, wat geen afspraak was. De afspraak ruim 40 jaar geleden is zonder mijn inbreng aangepast. Naar mijn bescheiden mening dan ook niet rechtsgeldig.

a) waar halen overheid en verzekeraar (ABP) het recht vandaan afspraken te ontbinden zonder de verzekerde te horen?

b) ik betaal 10 jaar meer premie nu, er zijn in de loop van de jaren meerdere premies betaald van 'plannen' die niet doorgingen (denk VUT). Dit houdt echter niet in dat ik ook meer pensioen ontvang aan het eind van de rit. Dus een kwart van de tijd erboven op, daarvoor gewoon premie betalen, en wegens falend beleid door overheid en verzekeraars, excuus is de beleggingsmarkt, al jaren geen indicatie of zo meer.



10 jaar extra betalen, minder ontvangen.



Van overheid en verzekeraar geen antwoord op deze vragen. Nog geen ontvangst bevestiging van mijn vragen. Alsof je tegen criminele organisaties zit te praten die weten dat je ze toch nooit zal kunnen raken.



Met alleen flex pensioen, is berekend, ga ik het niet redden om eerder een dag of twee met keuzepensioen te gaan. Een flexibele AOW zou daarom welkom zijn.

Geen idee waar ik de motivatie nog vandaan moet halen om door te werken als je na 35 jaar alle afspraken ontbonden ziet worden en als gedupeerde achterblijft.

En dat terwijl er voor de pensioen bobo's en politieke bobo's een scala aan top functies/pracht banen klaar ligt als ze falen in hun huidige functie.

Boos? Ook!

Maar meer gefrustreerd en zwaar teleurgesteld.

In ook de samenleving, de Nederlander, die zich alles maar laat aanleunen en geen moment een vinger durft op te lichten.
Ernst / ambtenaar
Ja @brabbeltje, ons land en jouw welzijn zal echt beter worden als anderen flink minder krijgen. Wat een heldere kijk op de zaak......en zo origineel! Dat jij, als rationeel beperkte, dan niet ziet dat grote groepen dan als zwerver op straat moeten leven, wellicht geen andere optie zien dan rijke pensionado's te beroven, die zich dan moeten terugtrekken in hun goed beveiligde huizen, waaraan zij hun extra pensioengeld hebben moeten uitgeven, wordt je vanwege die beperking niet euvel geduid.
veestapel
Aow op je zeventigste is natuurlijk flauwekul, dat halen velen niet. Schaf het dan maar helemaal af, kunnen werknemers ea het zelf regelen zonder falende overheidsbemoeienis.
doeterniettoe / -
Het heeft er alles van weg dat de overheid c.q. de politiek het gewoon niet willen. Die houden liever vast aan hun eigen (waan)ideeën dan daadwerkelijk naar de maatschappij te luisteren.

Niet te bepalen wat een zwaar beroep is? Het is begonnen met mensen die zware lichamelijke arbeid verrichten (zoals stratenmakers). Dat valt dus wel degelijk goed te bepalen. Of je die groep wilt uitbreiden is een ander verhaal, maar het zit aan de basis: werknemers willen wel, politici willen niet.
Jack
Volgens mij haalt de journaliste wat door elkaar. De verhoging van de abp-rekenleeftijd naar 68 jaar per 1 januari 2018 en het AOW-pensioen.
loek / v.m. jur.medew. gsd
@Ernst (beschouwer). U beschouwt maar een hoop weg. Zinnig is uw verhaal in elk geval niet. - Dat jij, als rationeel beperkte,- Ik vind het nogal wat om mensen zo toe te spreken. De rest van uw bijdrage kan, heerlijk nietszeggend, zo in een verkiezingsprogramma van een weggeefpartij. Triest dat u niet wilt zien hoe de Overheid met personeel omgaat. Maar dat neem ik u gezien de beperkingen niet kwalijk.
burger
Als we de AOW leeftijd afhankelijk gaan maken van opleidingsniveau zullen we dat dan ook gelijk met de ziektekosten doen? Laagopgeleiden maken immers bewezen meer gebruik van de ziektekostenverzekering. Dus kunnen hun premies omhoog en die van laag opgeleiden naar beneden.



Het solidariteitsprincipe werkt 2 kanten op en niet maar 1......
burger
Opnieuw:



Als we de AOW leeftijd afhankelijk gaan maken van opleidingsniveau zullen we dat dan ook gelijk met de ziektekosten doen? Laagopgeleiden maken immers bewezen meer gebruik van de ziektekostenverzekering. Dus kunnen hun premies omhoog en die van hoog opgeleiden naar beneden.



Het solidariteitsprincipe werkt 2 kanten op en niet maar 1......
ambtenaar / gemeenteambtenaar
Inderdaad worden we ouder zeker diegene die met 55 en 59 konden stoppen . Wordt nooit gesproken hoeveel mensen die tussen 60 en 65 overlijden en altijd betaald hebben en dat geld blijft zitten . De bonden zouden actie moeten ondernemen en desnoods Nederland plat moeten leggen om deze onzin te keren . Wij weer haantje de voorste in zuid Europa nog steeds vroeg met pensioen . Maar ze komen er wel achter het ziekteverzuim zal enorm op gaan lopen . Ik ben ook met 17 begonnen en moet ook tot 66 en 4 maanden . Nou denk dat hem dat niet gaat worden geen regeling van regering of gemeente dan maar zien hoe thuis te blijven met volledig inkomen . ABP is ook geen optie met hun voedselbank uitkering. Iedereen die 65 word moet de handdoek gooien pijn in je rug stemmen in je hoofd stress burnout enz laat ze de pest maar krijgen met hun achterlijke regelingen . Ik verrot het om op te draaien voor zuid europa en alles en iedereen die hier maar komt aandobberen waar wij de dupe van worden van pensioen tot gezondheidszorg tot zorgen dat diegene hier alles verstrekt krijgen
Advertentie