Advertentie
carrière / Nieuws

Vakbonden stellen VNG ultimatum over cao gemeenten

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) krijgt van de vakbonden FNV, CNV en CMHF tot uiterlijk 1 mei 10.00 uur de gelegenheid op hun voorwaarden het geklapte overleg over een nieuwe cao voor gemeenteambtenaren te hervatten. Bij het negeren van dat ultimatum sluiten de bonden acties niet uit.

25 april 2019

Tot uiterlijk 1 mei 10.00 uur krijgt de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) van de vakbonden FNV, CNV en CMHF de gelegenheid op hun voorwaarden het geklapte overleg over een nieuwe cao voor gemeenteambtenaren te hervatten. Bij het negeren van dat ultimatum sluiten de bonden acties niet uit.

'Respectloze houding'
Vrijdagavond 12 april verlieten de bonden de overlegtafel nadat ze zich geschoffeerd voelden over het definitieve loonbod van de gemeentelijke werkgevers. Voor de komende twee jaar gaf de VNG aan niet verder gaan dan een loongroei van 4,9 procent, waar ze in een eerdere fase nog op 5,25 procent zaten. Die neerwaartse bijstelling was voor bonden het sein om op te stappen. Verder onderhandelen op die basis gaf volgens FNV-onderhandelaar Bert de Haas ‘geen enkel uitzicht op een akkoord.’ In plaats van na zes onderhandelingsronden dichter bij elkaar te komen, groeide de kloof alleen maar tussen de vraag van de bonden en het aanbod van de werkgevers. ’De respectloze houding van de VNG heeft het overleg de kop gekost. Een fatsoenlijke loonsverhoging met koopkracht zat er niet in.’ 


Loonsverhoging

De bonden gingen in december vorig jaar met twee hoofdlijnen de onderhandelingen in: een vitaliteitsbeleid voor zowel jonge als oude medewerkers en een fatsoenlijke loonsverhoging. Wat dat laatste punt betreft, zetten de bonden in op een loonstijging van 7,25 procent over twee jaar. ‘Maar het grootste belang hecht onze achterban aan een goede regeling over vitaliteit en verlof’, aldus De Haas. ‘Veel oudere medewerkers tobben met hun gezondheid. Er is sprake van een stijging van aanvragen voor invaliditeitspensioen door 60-plussers. Het ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid in die categorie neemt de laatste jaren gestaag toe – ook in andere sectoren. Bij de VNG ontkennen ze die specifieke situatie van 60-plussers en zien ze geen reden er iets aan te doen.’ Onbegrijpelijk, vindt hij. 'De VNG staart zich blind op kortetermijnkosten en weigert te investeren in haar eigen ambtenaren.'


Seniorenregeling

Het voornemen om in het kader van de harmonisatie van de diverse lokale verlofregelingen – een wens van de VNG – de leeftijdsdagen vanaf 45 jaar te schrappen, vormde voor de bonden een extra reden voor senioren in de nieuwe cao ‘iets extra’s’ te regelen om de werkdruk te verlagen: oudere werknemers het recht geven twee dagen per week minder te werken – met behoud van 50 procent van het salaris over de vervallen uren. Die voorwaarde werd echter door de VNG in het overleg echter terzijde geschoven. ‘Het zou te duur zijn’, zegt De Haas. ‘Wij ontkennen niet dat het geld kost, maar door de vrijvallende uren in te vullen met jongere, lager ingeschaalde medewerkers verdien je een deel van de kosten terug. En je voorkomt dat het ziekteverzuim toeneemt.’


Cherrypicking

Wel wilden de werkgevers ingaan op het voorstel van de bonden om jongere medewerkers met behulp van een zogeheten krachtkaart te helpen een burn-out voor te zijn. Maar alleen zo’n smalle invulling van een vitaliteitsbeleid – ‘cherrypicking’, aldus De Haas – stuitte op verzet van de bonden. In een poging om toch nog tot een akkoord te komen, werd in de laatste uren van de onderhandelingen gesproken een nieuwe cao te maken zonder afspraken over een verlofharmonisatie en zonder een brede vitaliteitsregeling. ‘Daarmee kwam voor ons de focus meer te liggen op de loonparagraaf, die andere hoofdlijn. Maar in plaats van een verhoging van het op tafel liggende loonbod van 5,25, stelde de VNG het loonbod bij naar 4,9 procent. Dat komt niet eens in de buurt van het behoud van koopkracht. Verder onderhandelen was voor ons vanaf dat moment hopeloos’, zegt De Haas.


Druk zetten
Naast een substantiële loonsverhoging over de hele looptijd van de cao en een vitaliteitspakket voor alle leeftijden, inclusief een regeling voor senioren, eisen de bonden dat er een gezamenlijk onderzoek komt naar het effect van de payrolltoeslag in een geselecteerde groep gemeenten. De bonden willen via het stellen van een ultimatum om in te gaan op hun eisen de VNG de kans geven het geklapte overleg te hervatten. Wordt dat genegeerd, dan volgen er hoogstwaarschijnlijk acties om het gevoel van urgentie bij de werkgevers aan te wakkeren. Een nieuwe cao had eigenlijk op 1 januari 2019 al moeten ingaan.

Reacties: 24

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Frits
Gezien het aangepaste loonbod lijkt me verder praten inderdaad overbodig.



Aan de andere kant denk ik: vakbonden hou nou eens op met het bovenmatig bedienen van de zestigplussers. Je wint er geen zieltjes mee bij de bredere groep ambtenaren en je lost er het onderliggende probleem (meer werk, minder geld) niet mee op maar verergert deze juist.



Ga een (vermeend) vitaliteitsprobleem niet oplossen voor de werkgever maar laat deze zelf de wrange vruchten plukken wanneer dit probleem zich voordoet.
Erik / Gemeente ambtenaar
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2018 …



Waarom meten met 2 maten ?
doeterniettoe / -
Helemaal eens met Frits: niet de problemen van een ander, veroorzaakt door die ander, gaan oplossen.

Waarbij die oplossing ook nog eens maar een kleine groep ten gunste komt (en de rest niet).

Tel daarbij op dat vanuit de WNRA waarschijnlijk ook een grote achteruitgang zit (geen lokale voordelen meer) en je moet wel erg gek zijn om bij de overheid te gaan werken.
Gerben
Wie wil er nog bij de gemeente komen werken? De aanslagen op de gemeentehuizen volgen elkaar op. Voor dat soort klanten is er wel ruimte / aandacht en nazorg. Weet je wie die klappen en narigheid mogen opvangen / oplossen elke dag opnieuw. Juist degenen die nu weer worden afgescheept door een schandalig dalend loonbod afkomstig van een werkgever, die zijn eigen personeel voortdurend in de kou laat staan. Er is geen een bestuurder die zijn nek durft uit te steken en nu eens zegt: Ook ik vind dit een schandalig bod. Mijn personeel heeft nu ook tenminste recht op behoud van koopkracht, gelijk de provincie- en de rijksambtenaren.

Een bestuurder waarvoor je bereid bent alle shit die er bij komt (en niet erbij hoort) te passeren. 1 mei laatste kans!
jantje van der hoven / de sjaak
bij zo'n akkoord ga ik toch ernstig twijfelen aan mijn vakbond lidmaatschap. Werkgevers zijn zelf verwantwoordeliojk voor een vitaliteitsbeleid, dat hoeft niet in de CAO. Waar het we om gaat? die 7%!
Arjan
Hoe komt meneer de Haas aan deze wijsheid? het grootste belang voor de achterban is vitaliteit en verlof? Een normaal salaris lijkt mij meer gepast. 5.25% over twee jaar 2.625 (als deze cao al op 1 januari 2019 in zal gaan). volgens mij is alles op 1 januari 3% duurder geworden..
Tom / consulent gemeente
Ik begrijp het onderdeel vitaliteit niet. In de omgeving waar ik woon en werk hebben gemeentes al een generatiepact afgesproken met een keuzemogelijkheid om minder te gaan werken met bv 75 of 50% inlevering van hun loon. Dit kan dan wel vanaf 60 jaar maar daarmee onderbouw je al wat in het stuk geschreven staat over de ouderen.

Ik zou dan inzetten op een goede loonsverhoging ter compensatie van de opgelopen kosten van het levensonderhoud.
Paulus / sen. adviseur
Bah ....je gaat je onderhand schamen voor je vakbondslidmaatschap t.o.v. je jongere collega's. Het schrappen van leeftijdsdagen om deze vervolgens eerlijk te verdelen onder alle leeftijdsgroepen op de werkvloer, betekent 'schrappen' en niet om ze op slinkse wijze via de achterdeur weer bij de ouderen te bezorgen. Ik ken geen sectoren die zoveel aan vitaliteitsbeleid doen als bij de overheid.
Jan Beltrum / gemeenteambtenaar
Het is wel duidelijk, dat er binnen het politieke bestuur van de gemeenten als werkgevers een mateloze arrogantie met een dalende standing is binnengeslopen. Dat is wel eens anders geweest. De ambtenaren worden meer en meer gezien als sluitpost van de begroting. Jongeren zal ik zeker niet meer adviseren bij de gemeente te gaan werken. Ik denk dat het tijd wordt een hard signaal af te geven. En aan degene die vinden om eens op te houden zestigers te pamperen wil ik meegeven of zij ook hun dienstplicht hebben vervuld waarbij je 16 maanden van je leven vergooide voor een hongerloontje en waar je geen begeleiding kreeg om na demobilisatie werk te vinden. Die niet in dienst hoefden, konden doorgaan met hun schoolloopbaan en hun carrière. Denk verder maar eens aan al die VUT-premies die we afgedragen hebben waarvan we misschien een fractie terugzien. In plaats daarvan kregen we de verplichting mee om maar even door te werken tot en met je 67ste. Deze derving probeer je dan vervolgens goed te maken met de spaartegoeden, waar de fiscus vervolgens weer in zit te vissen. Nederland is verworden tot een gelegaliseerde roversstaat.
Ambtenaar
Ik vind 4,9% voor twee jaar geen schoffering, die had ik wel aangenomen. De inflatie wordt ongeveer gecorrigeerd, waarom moet het meer zijn. Nu is het maar afwachten wat eruit komt. Wordt het minder dan is iedereen daar de dupe van.



Bovendien, met de hogere looneis schroef je de loonkosten verder op met het risico op massa ontslagen. Dat willen we ook niet.
Harry / Treasurer
Volledig eens met Jan Beltrum. Ik heb aan zijn prima betoog niets toe te voegen.
Frits
@Jan Beltrum: "En aan degene die vinden om eens op te houden zestigers te pamperen wil ik meegeven of zij ook hun dienstplicht hebben vervuld waarbij je 16 maanden van je leven vergooide".



Wat een ontzettend kul-argument. Dit geldt net zo voor de vijftigers en een deel van de veertigers (ondergetekende lichting 91-5, 14 maanden). En het geldt maar voor de (mannelijke) helft van deze ambtenarenpopulatie. Het is dus geen argument maar slechts een smoes om de zestigers (inderdaad...) weer te pamperen.
Ivan / Juridisch adviseur
Laten we nu niet elkaar onder vuur nemen ((jong vs oud), maar een gezamenlijk front vormen. Feit is dat we er de afgelopen tien jaar gemiddeld 1% per jaar hebben bij gekregen. De gemiddelde inflatie was circa 2% per jaar. Reken dus maar uit. Nu is de inflatie circa 3%, en dat zal hij volgend jaar naar verwachting ook zijn. 7% indexering over twee jaar is dus meer dan rechtvaardig! Dit keer moeten we echt eens een keer onze rug rechten. Genoeg is genoeg!
Hoekstra / Ambtenaar
- jong en oud moeten zich niet tegen elkaar uit laten spelen; oudere ambtenaren zijn ooit jong geweest en jonge ambtenaren zullen ooit oud worden.

- generatiepacten: mooi dat ze er zijn maar waarom zijn ze er gekomen? Het is niks anders dan het financiele voordeel van verjonging (oud eruit = eindschaal, jong erin = beginschaal) naar in tijd voren halen om zodoende het ambtelijke apparaat te verjongen (= werkgelegenheid voor jongeren). Dat laatste blijft er meestal bij omdat de werkgever dat niet goed regelt maar dat is dus de verantwoordelijkheid van de werkgever, niet van de oudere ambtenaar niet gebruik van de regeling. Bovendien hoeft het eigenlijk ook niet meer vanwege de krapte op de arbeidsmarkt.

- @de ambtenaar die wel tevreden is met de aalmoes van 4,9%: als het meer wordt stort dan met meerdere maar vrijwillig terug in de gemeentekas. Wordt het minder dan weet u wat voor baas we hebben,
pieter / wegkijker
Ben benieuwd waar de werkgever bij het eindigen van het ultimatum mee komt.

Ik verwacht slechts een marginale aanpassing.
pieter / wegkijker
Ben benieuwd waar de werkgever bij het eindigen van het ultimatum mee komt.

Ik verwacht slechts een marginale aanpassing.
P Janssen
Als we de 'loonsverhogingen' pakken van de afgelopen 10 jaar en daarbij de inflatie en de geweldige vooruitgang van 1 januari dit jaar en de daarbij energiebelasting die we gepresenteerd kregen is het bijna gerechtvaardigd om 15% te vragen. En dan moet er van de bestaande regels vanaf worden gebleven.
Jan / adviseur
Als 65 plusser plaats ik wel eens de opmerking dat ik de laatste ouwe lul ben die nog in de trein zit. Alle bekenden die met de trein reisden ben ik ondertussen kwijt.

Dan krijg ik wel eens de vraag of er geen regeling voor me is. Mijn cynische antwoord luidt dan "Ja, een nekschot".

We worden al jaren behandeld door de politiek als 3e rangs burgers. Een soort uitkeringstrekkers. Heb mijn getalenteerde zoons dan ook verboden om ambtenaar te worden en gelukkig hebben ze geluisterd. Was hun vader maar zo slim geweest. Met de kennis van nu zou ik het anders hebben aangepakt. Wat ben ik een eikel ben ik geweest.
Monique / juridisch medewerker
Ongelooflijk dat altijd de gemeenteambtenaren het laagste bod krijgen, je kunt beter bij de Rijksoverheid werken, daar zijn ze tenminste goed bezig.....

Met dit magere bod krijg ik m'n extra kosten niet betaald... dus weer achteruitgang.....

pieter / wegkijker
@Monique

Dat verbaast mij ook steeds.

We lopen altijd achter de feiten aan, de volgende periode van een beetje laagconjunctuur komt geheid weer langs, wij hebben dan een bescheiden of geen loonsverhoging. Daar kan ik, los van wat bij andere sectoren gebeurt, wel wat begrip voor opbrengen.

Nu we in tijden van hoogconjunctuur niet verder komen dan een loonbod onder de inflatie, hou ik mijn hart vast voor de toekomst.
Kip / ambtenaar
Mijn gemeente heeft een generatiepact geregeld, maar dat geldt niet voor alle gemeenten. Ik heb de afgelopen 35 jaar ca. €7.500 in totaal aan vakbondspremie betaald, dus ik vind het prima dat de vakbonden dit voor de senioren als inzet laten zien. Voor alle gemeenten dan. Een loonsverhoging voor allen ( ook voor de niet betalende collega's) gaan ze ook niet uit de weg. De vakbonden zijn goed bezig vind ik.
Gerben
@vakbonden



Onder de 6,5% voor 2 jaar met ingangsdatum 1-1-19 hoeft niets aan mij voorgelegd te worden!
Gerben
@vakbonden



Onder de 6,5% voor 2 jaar met ingangsdatum 1-1-19 hoeft niets aan mij voorgelegd te worden!
Gerben
@vakbonden



Onder de 6,5% voor 2 jaar met ingangsdatum 1-1-19 hoeft niets aan mij voorgelegd te worden!
Advertentie