of 59082 LinkedIn

Thuiswerkende ambtenaar mag om bureaustoel vragen

Als een werkgever in de publieke sector personeel opdraagt om thuis te werken, zal deze dat thuiswerken moeten faciliteren en betalen. ‘Heb je thuis geen laptop, dan hoef je er geen voor het werk aan te schaffen, daarvoor moet de werkgever zorgen’, zegt Robert van Huussen, advocaat bij Axius Advocaten & Mediators.

Wat zijn de rechten en plichten van de thuiswerkende ambtenaar? De werkgever zal ervoor moeten zorgen dat dit mogelijk is. Wie bijvoorbeeld geen laptop heeft, zal er een van de werkgever moeten krijgen.

Als een werkgever in de publieke sector personeel opdraagt om thuis te werken, zal deze dat thuiswerken moeten faciliteren en betalen. ‘Heb je thuis geen laptop, dan hoef je er geen voor het werk aan te schaffen, daarvoor moet de werkgever zorgen’, zegt Robert van Huussen, advocaat bij Axius Advocaten & Mediators.

Bureau
‘Heb je geen fatsoenlijke bureaustoel? Ook dan zal de werkgever die in principe moeten laten bezorgen’, zegt advocaat arbeidsrecht Jeroen Belderok van Pellicaan Advocaten. Waar op kantoor de werkplek vaak wordt ingericht door een medewerker van de arbodienst, zal de ambtenaar dat thuis zelf moeten organiseren. ‘Je kunt niet – zeker niet in deze tijd – verwachten dat een arbomedewerker even thuis langskomt om de hoogte van je stoel of het bureaublad correct in te stellen’, zegt hij. ‘Wel zal de werkgever daarover duidelijke instructies en tips moeten geven.’

Extra laptop
Maar alles wel ‘in redelijkheid’, vult Van Huussen aan. ‘Werk je normaal drie uur op een dag, dan kan de werkgever de afweging maken: is het wel de moeite en het geld waard dat ik een extra bureaustoel laat bezorgen? Dat geldt bijvoorbeeld ook als de thuislaptop niet alleen wordt gebruikt door de thuiswerkende ambtenaar, maar ook door de zoon of dochter die thuis moet leren. Voor een scholier die voor zijn eindexamen staat is de laptop belangrijker dan voor een leerling van groep 5. Ook daar zal de werkgever naar kijken als hij overweegt een extra laptop te sturen.’

Salaris doorbetalen
De werkdag zal er veelal anders uitzien – vaak is er gewoon minder te doen. Belderok: ‘Wel wordt de ambtenaar geacht zoals gebruikelijk bereikbaar te zijn, voor evenveel uur per dag als normaal. Zelfs al is hij minder productief, hij zal toch moeten worden doorbetaald.’ Dat er minder werk is, is een bedrijfsrisico, dat niet ten laste van de werknemer mag komen. Als het werk wegvalt, kan de werkgever besluiten een ambtenaar op verlof te sturen, maar ook dan moet het salaris worden doorbetaald.

Ander werk
Dat alles betekent ook dat de werkgever een ambtenaar ander werk mag opdragen, bijvoorbeeld het werk van een zieke collega dat blijft liggen. Belderok: ‘Dat moet dan wel werk zijn dat in de lijn ligt van de normale werkzaamheden. De werkgever kan je niet opdragen om de toiletten te gaan schoonmaken. Het moet dus passend werk zijn.’

Werk weigeren is echter niet toegestaan. De werkgever heeft een zorgplicht – de werkomgeving moet veilig zijn – maar heeft ook instructiebevoegdheden. ‘Een redelijk verzoek moet dan ook worden opgevolgd’, zegt Van Huussen. ‘Kom je niet werken terwijl dat veilig genoeg is, dan kan de werkgever het salaris inhouden of zelfs iemand op staande voet ontslaan. En omdat je dan verwijtbaar werkloos bent, krijg je ook geen ww-uitkering. Ambtenaren moeten daar niet te licht over denken. Andere mensen werken ook – in supermarkten, in de zorg, bij de politie. Dan kan ook worden verwacht van een ambtenaar, ook al voelt hij zich niet senang om te gaan werken.’

Lees het volledige artikel in Binnenlands Bestuur nr. 7 van deze week (gratis inlog)

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door gonny wesselink (speciaist kcc) op
Onze werkgever heeft het prima geregeld, donderdag te horen gekregen dat we vanaf vrijdag thuis moesten werken en allemaal de gelegenheid gehad spullen op te halen zodat je thuis goed kunt werken. Twee weken voorbereiding van ICT heeft ons veel gebracht
Door Mariëlle (consulent inkomen) op
Bij mijn werkgever kregen we al de vrijheid om onze werktijden en werkplek in overleg met de collega's in het team in te delen. Een dag in de week thuiswerken is bij ons dan ook gebruikelijk. We werken u ook allen vanuit huis en het werk gaat eigenlijk gewoon door. Voor de klanten is er alleen het verschil dat we geen face to face gesprekken meer met hen hebben.
Door priska (WMO consulent) op
Ook mijn werkgever heeft het goed geregeld. Thuiswerken via een persoonlijke device was al jaren mogelijk. Een variant van Teams is aan de toolbox toegevoegd met ondersteuning vanuit onze ICT afdeling, indien dit gewenst is.
Dus gelieve niet alle overheidsorganen over één kam scheren.
Door Dion Eckhart (klachtenfunctionaris) op
Mijn werkgever heeft het goed geregeld. Wij hebben een eigen laptop en nu we thuis moeten werken heb ik een groot scherm en bureaustoel in bruikleen gekregen. Thuiswerken is daardoor heel goed te doen.
Door Sander (Medewerker gemeenschappelijke regeling) op
Het is sowieso een tijd waarin we als ambtenaren erachter komen dat we ècht flink achterlopen ten opzichte van het bedrijfsleven waar iedereen een persoonlijke device heeft en zaken als Microsoft Teams al een gemeengoed zijn.
Door Jurgen (sociaal domein) op
Nu het gemeentekantoor niet gebruikt wordt, hebben wij de stoelen op kunnen halen. Zeg maar in bruikleen. Voor de periode wanneer het nodig is. Goed geregeld vind ik!

Vacatures

Van onze partners

Mystery Burger: de podcast

Even genoeg naar uw scherm gestaard?  Beluister vanaf nu de columns van de Mystery Burger als podcast!