of 61043 LinkedIn

Robot Robin vervangt de inklopambtenaar

De Belastingsamenwerking Oost-Brabant wil ‘het beste jongetje van de klas’ worden met behulp van robotisering. Dat heeft gevolgen voor de bezetting. ‘Als ik vertel dat één robotje het werk doet dat voorheen door drie mensen werd gedaan, dan is de reactie binnen de lokale overheid vaak dat ze er niet op zitten te wachten om mensen eruit te sturen.’

De Belastingsamenwerking Oost-Brabant wil ‘het beste jongetje van de klas’ worden met behulp van robotisering. Dat heeft gevolgen voor de bezetting. ‘Als ik vertel dat één robotje het werk doet dat voorheen door drie mensen werd gedaan, dan is de reactie binnen de lokale overheid vaak dat ze er niet op zitten te wachten om mensen eruit te sturen.’

Het is stil in het gemeentehuis van Oss. Op de verdieping waar de Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB) is gevestigd, zijn bijna alle bureaus leeg nu de meeste medewerkers vanuit huis werken. Alleen het beeldscherm van Robin licht op. Hier gebeurt heel veel tegelijk. Programma’s worden geopend, tabellen geraadpleegd, schermen aan- en weg geklikt. In een hoog tempo verwerkt Robin beslissingen op bezwaarschriften over de hoogte van de WOZ-belasting. Toch blijft ook Robins stoel leeg.

 

Bassie en Adriaan

Robin is een robot, genoemd naar de robot uit een film van Bassie en Adriaan. Robots hebben geen stoel nodig en eigenlijk ook geen beeldscherm; dat staat alleen even aan om te laten zien hoe robotisering bij de belastingsamenwerking van elf gemeenten en het Waterschap eruit ziet. Het oogt alsof er een geest zit te werken.

Het is een strategische keuze om de robot direct op een complex proces te zetten, zegt Grard van der Zanden, directeur van BSOB. ‘Als dit werkt, hoef ik niet achteraf de discussie te voeren met medewerkers dat hun werk véél moeilijker is en dus met geen mogelijkheid gerobotiseerd kan worden.’

 

Kosteneffectiever

En het werkt. Twee robots zijn inmiddels dagelijks aan de slag op de afdeling en de derde is onderweg. Als het aan Van der Zanden ligt, volgen de vierde, de vijfde en de zesde binnenkort. Samen met Hans Julsing van het Noordelijk Belastingkantoor en Gerard Gouw van IT-leverancier GouwIT start BSOB een samenwerking op het gebied van robotisering, AI en datasturing. Het moet een proeftuin voor innovatie worden op het gebied van de gemeentelijke- en waterschapsbelastingen. Zowel interne processen als externe dienstverlening kunnen efficiënter en (kosten)effectiever, stelt het drietal.

 

Minder mensen

Alle taken die te maken hebben met data­entry, het invullen van gegevens, zullen bij BSOB op den duur verdwijnen. Het is een efficiencyslag die vijftien jaar geleden al werd geslagen door de banken en de verzekeringsmaatschappijen en volgens Van der Zanden is het hoog tijd dat ook gemeenten en belastingkantoren zich eraan wagen. Toch loopt niet iedereen er warm voor. ‘Als ik vertel dat één robotje het werk doet dat voorheen door drie mensen werd gedaan, dan is de reactie binnen de lokale overheid vaak dat ze er niet op zitten te wachten om mensen eruit te sturen.’

Het is de onvermijdelijke consequentie van robotisering: BSOB kan het straks met minder mensen af. Om hoe veel mensen het gaat, weten ze nog niet, maar voor een aanzienlijk deel van de 80 medewerkers betekent de komst van Robin dat hun baan op de tocht staat. Al heeft het hem zelf niet weerhouden, Van der Zanden begrijpt wel dat sommige organisaties om deze reden de knoop niet omhakken. ‘Op korte termijn bespaar je niet veel en krijg je wel een hoop problemen. Maar ik ben ervan overtuigd dat we een flinke kwaliteitsslag slaan.’

 

Uitzonderingen

Hij vindt het vervelend voor de mensen die hun baan verliezen, maar verwacht dat het werk voor de mensen die overblijven uitdagender wordt. ‘Je houdt de uitzonderingen over, waarvoor analysevaardigheden nodig zijn. Niemand kan mijn wijsmaken dat data-entry leuk werk is.’

Lees het volledige artikel in Binnenlands Bestuur nr. 19 van deze week

Verstuur dit artikel naar Google+

GERELATEERDE ARTIKELEN

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Dick (Adviseur) op
" Niemand kan mijn wijsmaken dat data-entry leuk werk is." aldus directeur Van der Zanden.
Treurige uitspraak die maar weer eens bewijst dat 'diversiteit' en 'inclusiviteit' nog ver te zoeken zijn bij werkgevers zodra het om andere zaken gaat dan een sprookjesgeloof of met wie of wat je 'het' het liefst doet. meer introverte tot zelfs autistische persoonlijkheden die juist floreren bij dergelijk werk zijn nog altijd 'nicht erwünscht' in dit tijdsgewricht van louter extraverte popie-jopie-generalisten die hoognodig elke vijf jaar weer een 'nieuwe uitdaging' moeten aangaan.
Door Spijker (n.v.t.) op
Dit kan nooit goed gaan (robotisering inzetten bij de behandeling van WOZ-bezwaarschriften). Ieder huis is anders. Denk daarbij o.a. ook aan het onderhoud en het gedateerde interieur van een badkamer of keuken. Bij de WOZ zijn (bijna) nergens eenheidsworsten en is dus geen plaats voor robots. Hooguit alleen bij het registreren van de ingekomen post en het in de enveloppe verwerken van de afhandelingsbrief.
Door M. Borgwit (Beleidsmedewerker II) op
Al jaar en dag verbaas ik mezelf dat bepaalde routinematige werkzaamheden (simpel voorbeeld: naam, adres woonplaats) bij de overheid niet rechtstreeks/automatisch gekoppeld worden maar nog steeds door o.a. HBO-ers en academici tig keer per dag handmatig worden overgetypt. Ik ben van mening dat júist dergelijke routinematige werkzaamheden bij uitstek foutloos door een robot uitgevoerd kunnen worden. Werknemers kunnen dan echt het werk gaan doen waarvoor ze geacht te zijn opgeleid. Inhoudelijk interessant en analytisch werk draagt immers bij aan uitdaging, motivatie en betrokkenheid. Dat komt uiteindelijk de hele maatschappij ten goede. Het nadeel van dergelijke vergaande automatiseringen kan zijn dat niet=analytisch ingestelde werknemers omgeschoold dienen te worden of geen baan meer hebben. Het voordeel kan zijn dat juist vergaande automatisering bij dergelijke werknemers de horizon gaat vergroten. Er is dus nog hoop.
Door gerrit P (dirc) op
De GDPR en AVG zijn over volledig geautomatiseerd genomen besluiten (met rechtsgevolgen) helder, het mag niet. Al deze besluiten komen in aanmerking voor bezwaar . Tenzij er een artikel in de belastingwet is opgenomen met een uitzondering hiervoor maar die heb ik niet kunnen vinden.
Door Albert de vries (secretaris) op
Deze heren gaan elkaar enorm versteren in betrouwbaarheid; Grard, van der zanden, vanuit ANG/TOG en Gerard Gouw vanuit Centric, dit beloofd wat, sensatie iig.
Door bassie op
Wauw, iets in gouw dat wel werkt! Welke versie is dit dan, 8?
Door Gerrit op
De GDPR en AVG zijn over volledig geautomatiseerd genomen besluiten (met rechtsgevolgen) helder, het mag niet. Al deze besluiten komen in aanmerking voor bezwaar . Tenzij er een artikel in de belastingwet is opgenomen met een uitzondering hiervoor maar die heb ik niet kunnen vinden.
Door rene kiebert (projectmanager) op
Prima dat er tenminste mee gestart wordt! Vroeger hadden we ook typekamers met tientallen secretaresses. Ander werk kan alleen maar uitdagender worden en voor complexere uitdagingen zorgen! Data-analyse bv heeft de toekomst.
Door Daan op
Prima.
Er blijft natuurlijk weinig zinvol werk over voor de mensen. Maar er staat nergens in de natuurwetten geschreven dat mensen horen te werken. En dus is het maar goed dat werk door robots wordt gedaan.

Belangrijk is natuurlijk wel dat mensen - d.i. de wezens die niks meer hoeven te doen op deze wereld - kunnen blijven leven.
Wat dat betreft zou je ze allemaal 10.000 euro kunnen geven.

Per week.

Om leuke dingen meet te doen.

Want daar gaat het in het leven immers om:

Leuke dingen doen.

En die 10K kun je zo aan iedereen geven sinds de munt niet meer is gekoppeld aan een schaars goed als goud. En bovendien uit de Abenomics ook nog eens is gebleken dat er geen teveel aan geld bestaat.