Reservebank vol boventallige ambtenaren
Rotterdam dreigt na nieuwe bezuinigingen opgezadeld te worden met een leger boventallige ambtenaren. De centrale ondernemingsraad Rotterdam (COR) luidt de noodklok over de steeds voller rakende ‘reservebank.' Beter is het ze op een creatieve manier flexibel in te zetten.
De gemeente Rotterdam dreigt na alle reorganisaties en nieuwe bezuinigingen opgezadeld te worden met een leger boventallige ambtenaren. De centrale ondernemingsraad Rotterdam (COR) luidt de noodklok over de steeds voller rakende ‘reservebank.’
Nieuwe ronde bezuinigingen Rotterdam
Dat doet de COR in een brief aan het dagelijks bestuur van Rotterdam. Daarin spreekt ze over ‘een grote hoeveelheid herplaatsingskandidaten’ waarmee de gemeente kampt door de grote lopende reorganisatie – een reductie van 2450 ambtenaren. ‘De nieuwe ronde van bezuinigingen leidt ongetwijfeld ook weer tot een aantal boventallige medewerkers’, stelt COR-voorzitter Bert Dusseljee. Het college van burgemeester en wethouders stelt in de (meerjaren)begroting voor ook na 2015 door te gaan met snijden in het ambtelijk apparaat.
Boventalligen drukken op gemeentebegroting
Hij wijst erop dat het rendement van het concernmobiliteitscentrum van de gemeente onvoldoende is. Het lukt volgens hem nog steeds niet om het zogeheten matchingsproces waarmee medewerkers die op de ene plaats boventallig worden op een andere plaats in het concern weer goed aan het werk te krijgen, goed te laten verlopen.
‘Zowel uit financieel oogpunt als vanuit het oogpunt van goed werkgeverschap maken wij ons in het bijzonder zorgen over de groep boventalligen. De komende jaren blijven deze collega’s nog op de begroting drukken, terwijl zij nauwelijks bijdragen aan de doelen van onze organisatie. Dit is voor zowel de organisatie als de betreffende medewerkers een onwenselijke situatie. Voor de boventallige medewerkers is er nauwelijks zicht op een baan buiten het concern en doordat het interne matchingsproces niet goed loopt, is er ook binnen de organisatie geen perspectief’, aldus de COR. Dat maakt dat mensen zich in toenemende mate nutteloos en aan de kant gezet voelen.
Aan de slag als conciërge
Volgens de COR is het voeren van een strategisch personeelsbeleid een must. In de brief doen ze het college van burgemeester en wethouders een aantal ideeën aan de hand. Zo zouden medewerkers in de lagere loonschalen wat de COR betreft als conciërge of huismeester aan de slag kunnen in het maatschappelijk vastgoed. Medewerkers in de hogere loonschalen zouden collega’s kunnen bijstaan die al wat ouder zijn – en vice versa – of die het erg druk hebben. En medewerkers zouden, bijvoorbeeld in het kader van een maatschappelijke stage, uitgeleend kunnen worden aan externe partijen. ‘Zo kijk je eens buiten de grenzen van de gemeente. Dat kan mogelijkerwijs ook nog een (gedeeltelijke) vergoeding opleveren.’
Reacties: 22
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Staat wel leuk in de media 2800 FTE eruit..
Hoezo snoeihard wegsaneren van overbodigen?
Heeft u een instant oplossing om de salariskosten van deze mensen per direct niet meer op de begroting te laten drukken?
Iedereen is voor lastenverlaging maar die oplossing is er niet en dat zou u moeten weten als afdelingsmanager.
Dit staat los van dat iedere overbodige er wat voor zou geven om weer ergens een leuke en zinvolle baan te verwerven.
Dit terwijl de sector juiste gebaat zou zijn bij meer jongeren alleen al om het feit om de loonkosten te beheersen. Dit geldt overigens ook voor de solidariteit en betaalbaarheid van de pensioenregeling
Ten eerste functioneert ons interne mobiliteitscentrum goed. Het matchingsproces is uitgelijnd en professioneel. Waar het aan schort is de acceptatiegraad van afdelingen van herplaatsers (HPK-ers), of dat mensen zelf onvoldoende voorbereid in gesprek gaan en daardoor minder goed beoordeeld worden.
Waar de brief m.n. bedoeld voor is om mee te denken bij de wens om af te slanken met ons ambtenarenapparaat en tegelijkertijd voordelen te behalen bij de pensioneringsgolf in de komende 6 jaar.
Er zijn nog wat meer nuances aan te brengen, maar dan wordt dit een apart artikel en dat is niet te bedoeling ;-)
Tenslotte nog een persoonlijke reactie op sommige ongenuanceerde berichten: behandel mensen met respect, en je ontvangt respect. Als je mensen over de kling wil jagen en zeggen dat ze mogen "opdonderen" omdat men geld wil besparen, denk dan maar eens goed na hoe je ZELF zou reageren in zo'n positie. Daar wil ik het dan maar bij laten.
In Rotterdam is het bedrag dat aan externen wordt uitgegeven in de afgelopen jaren al met 75% verminderd.
Ach...nee? Maar volgens diezelfde gemeente Rotterdam is er anders zat werk voor alle bijstandsgerechtigden hoor! Daarom worden die - alweer door diezelfde gemeente Rotterdam - in 2015 voor zo'n 900 Euro gekort.
Kan een deel van die boventalligen dat echt niet doen?
Toch vermoed ik dat er 'aan de voorkant' iets verkeerd is gegaan; het werken aan inzetbaarheid. Dat mes zou namelijk aan 2 kanten snijden: beter inzetbare mensen leveren meer kwaliteit voor hun loonkosten en daardoor besparingen op. En als ze beter inzetbaar zijn, hebben ze ook een betere arbeidsmarktpositie. Zelfs nu kan men nog steeds aan de organisatiebrede verbetering van die inzetbaarheid werken door te richten op prestatie en ontwikkeling.
Ik schrik wel een beetje van het signaal dat men verrast lijkt door de mate waarin boventalligen op de begroting van een gemeente drukken. Hoe lang weet men al dat men 'eigen risicodrager' is. Hoe lang weet men al wat de gemiddelde inhoud van een sociaal plan is? En hoe lang weet men al dat de arbeidsmarkt niet floreert en dat een groep met een relatief (!!) lage inzetbaarheid lastig 'aan de man' te krijgen is?
Op welke manier gaat dat dan? Daar ben ik wel benieuwd naar.