of 59345 LinkedIn

Plezier creëren in je werk doe je zelf

Hoe blijf je als gemeenteambtenaar gezond, vitaal en prettig samenwerken in deze veranderende tijden? In samenwerking met een aantal gemeenten bedacht A&O fonds Gemeenten de campagne BRUIS. Die moet iedereen die bij een gemeente werkt stimuleren om na te denken over hoe je zelf en met elkaar duurzaam en vitaal kunt blijven werken.

Hoe blijf je als gemeenteambtenaar gezond, vitaal en prettig samenwerken in deze veranderende tijden? In samenwerking met een aantal gemeenten bedacht A&O fonds Gemeenten de campagne BRUIS. Die moet iedereen die bij een gemeente werkt stimuleren om na te denken over hoe je zelf en met elkaar duurzaam en vitaal kunt blijven werken.

Vitaliteit verdient plek op agenda

De campagne BRUIS moet ambtenaren handvatten geven om ‘vaktrots, vakmanschap, balans, samenwerking en ontwikkeling te versterken’, aldus de handleiding. Twee jaar geleden bleek uit de personeelsmonitor die A&O fonds Gemeenten jaarlijks onder alle gemeenten houdt dat vitaliteit een plek op de agenda verdient. ‘Kunnen we gemeenten daar verder bij helpen?’, vroeg projectleider Fieke Horsten zich af. De ESF-subsidie die het fonds hiervoor kreeg, was een extra input. In februari 2018 is een klankbordgroep van gemeenten opgezet om te inventariseren wat er speelt. ‘Er is de laatste jaren zoveel veranderd in het werk van gemeenten. Medewerkers moeten er maar mee om zien te gaan. Het is dan belangrijk dat ze goed in hun vel zitten. Vanuit die gedachte hebben we gekeken hoe we hen konden stimuleren.’

Mentale en sociale aspecten

In eerste instantie denk je dan aan beweging en voeding, maar uit onderzoek blijkt dat mentale en sociale aspecten meer bijdragen aan vitaliteit. De ‘B’ is dus niet van ‘beweeg’, maar van ‘blij’: plezier in je werk. ‘Wat heb je nodig om je bruisend te voelen? Dat is de rode draad van de campagne. Elk antwoord is goed, maar die ruimte moet er dan wel zijn. Er is een behoefte om mensen erover te laten nadenken en erover met collega’s in gesprek te gaan: bewustwording, wat vind ik belangrijk? Als ze merken dat ze meer behoefte hebben aan opladen, wat en hoe dan? Wat is daarvoor nodig?’


Laten we de vijf letters van BRUIS even langslopen:

Blij – plezier in mijn werk;

Relax – op tijd opladen;

Uitzicht – leren en me ontwikkelen;

Ik – me energiek voelen;

Samen – prettig samenwerken.

Invulling is persoonlijk

De vijf woorden zijn er om mensen richting te geven, aldus Horsten. Het gaat niet alleen om bewegen en voeding. ‘De invulling is heel persoonlijk. Plezier in je werk kun je uit verschillende dingen halen: humor, complimenten, op tijd naar huis. In de toolkit bieden we gemeenten hulpmiddelen om het gesprek aan te gaan. De handleiding geeft handvatten voor het opzetten en voortzetten van de BRUIS-­campagne in drie fases: interesseren, motiveren, activeren.’

Lees meer over de campagne en toolkit BRUIS in Binnenlands Bestuur nr. 17 van deze week (inlog)

Verstuur dit artikel naar Google+

GERELATEERDE ARTIKELEN

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.