of 59318 LinkedIn

Overheid leert helder te schrijven

Helder communiceren, zodat iedereen de gemeente beter begrijpt. De vier grote steden zijn enthousiast en ondertekenden de deal onlangs.

Helder communiceren, zodat iedereen de gemeente beter begrijpt. Dat is het doel van de Direct Duidelijk-deal, een initiatief van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Taalunie. Voor veel mensen is het taalgebruik van de overheid namelijk te moeilijk. De vier grote steden zijn enthousiast en ondertekenden de deal onlangs. 

Zij gaan het gebruik van heldere taal in hun organisatie hoog op de agenda zetten en meer samenwerken. Ook spreken ze af dat de medewerkers in hun gemeenten hulp krijgen bij het communiceren in direct duidelijke taal. De vier wethouders willen niet alleen in hun eigen organisatie werk maken van dit thema, maar hopen dat andere gemeenten hun voorbeeld volgen.

Slecht leesbaar
In Putten was men daar al mee begonnen, meldt De Puttenaer, want de gemeente heeft het contract om te meten of de eigen medewerkers wel klinkende taal spreken met een jaar verlengd. 81 procent van de teksten vanuit de gemeente blijkt namelijk slecht leesbaar en dat is zorgelijk, vindt het college. De teksten die de afdeling communicatie krijgt aangeleverd, zijn van wisselend niveau en uitgaande e-mails en brieven voldoen volgens het college ook niet aan de afgesproken schrijfwijze.

De gemeente moet een open, betrokken en uitnodigende houding hebben en dat moet zich uiten in snel en begrijpelijk communiceren. Nieuwe medewerkers krijgen daarom training in ‘klinkende taal’. Kosten: 11.000 euro per jaar. In 2020 bekijkt de gemeente of voortzetting van het project gewenst is.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Paula van Gemen (trainer) op
Goede campagne en zeer noodzakelijk.
Ik heb twee opmerkingen.

Ten eerste: alleen een training is niet genoeg
Mijn ervaring is dat dit echt grote verandertrajecten zijn. Je kunt wel een training geven of een meetinstrument gaan gebruiken ... maar het succes zit 'm in de combinatie van een heleboel dingen:

1. Werk aan een denkomslag.
2. Zorg dat IEDEREEN het belang benadrukt.
3. Geef mensen de tijd om het te leren.
4. Pas ook alle standaardcommunicatie aan.
5. Leid schrijfcoaches op.
6. Zorg voor bijscholing / nascholing (altijd op de agenda!).
Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ten tweede: geef het beestje een naam
Het valt me op dat er nu wéér een project is gestart. Jaren geleden startte het ooit met Klare Taal. Daarna had iedereen het over B1. Ondertussen kwam Klinkende Taal met een app erbij. En nu hebben we Direct Duidelijk. Als ambtenaar zou ik hier een beetje moe van worden.

Tot slot nog een vraag ...
Ik zit nu ruim 17 jaar in het vak. Train onder andere bij de overheid. En met mij vele andere trainingsbureaus ... Als ik dit artikel lees, dan kan ik eigenlijk alleen maar concluderen dat onze inzet van de afgelopen 17 jaar dus blijkbaar niet genoeg is geweest. Waar zit 'm dat in? Waar komt het door dat we - ondanks alle inspanningen - dus blijkbaar nog steeds niet helder genoeg communiceren?

Wordt de wereld complexer?
Is het personeelsverloop bij gemeenten hoog?
WIL men het niet echt?
Is de aanpak wel de juiste?
Zijn er (on)zichtbare tegenwerkende krachten?

Ik ben ontzettend benieuwd naar hoe anderen dit zien.

Hartelijke groet,
Paula van Gemen
www.tekstmodel.nl


Door Bart Dinnissen op
Nieuwe medewerkers krijgen een training? Maar het zijn toch de huidige medewerkers die zo'n training nodig hebben, zou ik denken.