Advertentie
carrière / Nieuws

Overheid goede werkgever voor zorgende ambtenaar

Werkgevers bij de overheid voelen zich het meest verantwoordelijk voor het faciliteren van de combinatie van zorg en werk.

01 november 2017

Ambtenaren hebben het in verhouding goed wanneer zij naast hun werk ook zorgtaken moeten vervullen. Overheidswerkgevers voelen zich bovengemiddeld verantwoordelijk voor het faciliteren daarvan. Toch kan het nog beter, volgens onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Ondersteuning bieden is namelijk ook in het belang van de werkgever, want het verzuim onder bijvoorbeeld mantelzorgende ambtenaren is hoog.

Zwaar
Hoewel er verschil is tussen gewone zorg en mantelzorg (verzoriging van chronisch zieke of hulpbehoevende) kan het in beide gevallen een grote wissel op werknemers trekken. Uit verschillende onderzoeken blijkt steeds weer dat het ten koste gaat van hun sociale leven en dat het verzuim op hun werk toeneemt. Volgens SCP verminderen werkenden die mantelzorgen, hun arbeidsduur niet vaker dan anderen. De hulp gaat dus ten koste van de eigen vrije tijd.


Hoger verzuim

Het verzuim van werkenden stijgt na het oppakken van mantelzorg. Dat is vooral zo als de zorg al minstens twee jaar duurt. Vooraf was 10 procent van hen minstens twee weken achtereen in een jaar ziek geweest, erna 18 procent. Vooral onder mantelzorgers die al minstens twee jaar helpen, stijgt het percentage dat langdurend ziek was, van vooraf 11 procent naar 24 procent. De groei van het verzuim komt vermoedelijk voort uit de zorgsituatie zelf, die op zich al belastend is, de combinatie ervan met werk en de geringere vrije tijd.


Mantelzorgvriendelijk beleid

Sommige overheidsorganisaties zien inmiddels het belang in van het steunen van zorgende collega’s, zoals in Hoorn. De gemeente is mantelzorgvriendelijk voor haar bewoners maar ook voor de eigen medewerkers. ‘Je kiest er niet voor om mantelzorger te worden, maar het overkomt je’, aldus wethouder Samir Bashara. Mantelzorgende ambtenaren krijgen er daarom als eerste gemeente een fiscaal voordeel door onkosten op te voeren.


Verantwoordelijkheid werkgever

De meeste werkgevers (79 procent) zien het als hun verantwoordelijkheid om de combinatie arbeid en zorg te faciliteren. Het aandeel verschilt tussen sectoren. In de sectoren zorg en welzijn, overheid, onderwijs en overige dienstverlening zien werkgevers het vaker als hun verantwoordelijkheid. Onder de overheidswerkgevers vindt 84 procent een goede afstemming arbeid en zorgtaken haar verantwoording. In de sectoren bouwnijverheid en industrie is dat minder vaak zo.


Deeltijd werken

Overheidsorganisaties staan bijvoorbeeld positiever dan gemiddeld tegenover deeltijd werken op alle functieniveaus, namelijk 78,1 procent van de werkgevers. Op de gehele arbeidsmarkt is dat slechts 57,9 procent. Daarnaast is het grootste verschil tussen ambtenaren en de meeste werknemers zelf kunnen bepalen van hun begin- en eindtijden. Namelijk 70,6 procent tegenover 19,3 procent gemiddeld.

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Ron / adviseur
Niet vreemd. In het bedrijfsleven moet uiteindelijk geld worden verdiend voor het bestaan, hetgeen alleen kan als er concurrerend geproduceerd wordt. In de wereld van de ambtenaren is een gevleugeld begrip zaken "kostendekkend" te maken, waardoor er geen druk is om kostenefficiënt te werken.
ambtenaar / beleidsmedewerker
Is het ook gemeten hoe het in de praktijk is? Deze verschilt namelijk enorm van wat er op papier staat. Mijn jonge vrouw werd ernstig ziek en de zorg voor haar en mijn jonge zoontje kwam ineens op mij neer. In het begin werd er rekening mee gehouden maar later absoluut niet meer en bij de eerste reorganisatie werd geprobeerd mij eruit te werken en van alles bedacht waarom ik ineens niet meer zou functioneren terwijl ik daarvoor nog een flexibele beloning kreeg wegens bovenmatig presteren (en dit was op papier zo'n ontzettend mantelzorg vriendelijke gemeente...) .Leuke praatjes in het beleid maar de realiteit is hard!
Bertus / Observant
Het enige wat ik heb gemerkt is dat de gemeenten de jaarlijkse € 200 die ik van de SVB kreeg als ondersteuning voor mantelzorg collectief in hun eigen zak hebben gestoken.

BAH!!!
criticus
Ongetwijfeld is ook dit een onderzoek onder de werkgevers dat past bij het artikel "werken in een ivoren toren stemt tevree" van 31-10-2017.

Papieren regelingen en het mondeling belijden daarvan is leuk, maar uitvoering wil nog wel eens iets anders zijn. Voor een compleet beeld zou hetzelfde onderzoek onder werknemers uitgevoerd moeten worden.
henk
Dit soort leugens zoals verwoord in dit artikel zou strafbaar moeten zijn.
Witje / Adviseur
Papier is geduldig en de mogelijkheden voor de mantelzorgende ambtenaar staan mooi beschreven. Ik durf echter te stellen dat de praktijk grilliger is dan papier doet vermoeden. De afgelopen jaren ben ik diverse keren weken - maanden aan een stuk door geconfronteerd geworden met mantelzorg. En ja, ik kon en mocht daar tijd voor nemen maar formeel zorgverlof verkrijgen is binnen onze organisatie lastiger dan die pot goud te vinden aan het eind van de regenboog. Gevolg is dat je het maar zelf probeert op te lossen maar dan werkdagen van 12 tot 14 uur maakt om alles draaiend te houden. Want ondanks alle begrip, blijft het werk toch gewoon op je bordje liggen. Daarnaast is het triest dat er ondanks 1 beleid met zoveel verschillende maten wordt gemeten binnen dezelfde organisatie m.b.t. verkrijgen zorgverlof. Gevolg is op woensdagmorgen al opgebrand zijn, je slepen naar vrijdag, en in het weekend niet tot rust kunnen komen. Maar op papier klopt inderdaad alles.
H. Wiersma / gepens.
De gekleurde en geflatteerde onderzoeken en publicaties van aan de Overheid gelieerde instellingen (SCP, CBS, CPB e.d.) daar heeft iedereen zo langzamerhand zijn buik van vol. Ze moeten zeer kritisch worden genaderd vanwege hun financiële en arbeidsrechtelijke afhankelijkheid van diezelfde Overheid. Ze zijn verworden tot slagers die vooral het Overheidsvlees moeten keuren.
doeterniettoe / -
@Wiersma:

Rutte heeft hier bewust op gestuurd: minder adviesorganen en meer het bestuur ondersteunend.

Maar hé, de VVD heeft de meeste stemmen gekregen dus de bevolking is het er wel mee eens, niet?



Anyway, op papier is het inderdaad goed geregeld, maar in de praktijk is het bijzonder willekeurig, veel hangt af van de relatie met de leidinggevende en de kwaliteit van P&O.
Advertentie