of 59147 LinkedIn

Minder klachten over ambtenaren Haarlemmermeer

Er is vorig jaar minder geklaagd over ambtenaren uit Haarlemmermeer dan in 2016. In 2017 kwamen er 310 klachten binnen; dertig minder dan in 2016. Dat blijkt uit de Managementrapportage Klachten 2017.

Er is vorig jaar minder geklaagd over ambtenaren uit Haarlemmermeer. In 2017 kwamen er 310 klachten binnen; dertig minder dan in 2016. Van die 310 klachten, waren er 144 deels of volledig gegrond. Dat blijkt uit de Managementrapportage Klachten 2017.

Onbehoorlijk gedrag

De klachten gaan onder meer over te lange doorlooptijden van aanvragen of meldingen, het uitblijven van een (inhoudelijke) reactie, procedures die niet goed worden gevolgd, maar ook over onbekwaamheid, onbehoorlijk gedrag en de telefonische bereikbaarheid. Er wordt het meeste geklaagd over ambtenaren die werken bij de afdelingen Sociale Dienstverlening, Burgerzaken en het Klant Contact Centrum. 

 

Bijstandsaanvragen

De doorlooptijden voor bijstandsaanvragen leveren sinds 2014 veel (gegronde) klachten op. Ook vorig jaar waren daar klachten over, maar met name over de bijzondere bijstand. ‘Medewerkers wijten dat aan de werkdruk’, aldus de managementrapportage. In eerder jaren ging het om aanvragen voor algemene bijstand. De verwachting is dat er dit jaar minder klachten over de doorlooptijd zullen zijn. Tot 1 juli dit jaar was er een apart team om de achterstanden weg te werken.

 

Niet opgelost

Over de behandelingen van meldingen over de buitenruimte kwamen net zoals voorgaande jaren ook in 2017 klachten binnen. Inwoners kregen bijvoorbeeld te horen dat hun meldingen waren opgelost, maar dat was (nog) niet het geval. De melding was dan wel doorgestuurd naar een aannemer, maar nog niet opgepakt. Burgers moeten daarover beter worden geïnformeerd.  

 

Schipholbalie

De medewerkers van de Schipholbalie moeten wat vriendelijker worden. Hoewel het aantal klachten over de Schipholbalie is afgenomen van zestien naar negen, gaan de meeste klachten over onvriendelijk personeel.

 

Fluctuatie

Het aantal klachten bij de gemeente Haarlemmermeer fluctueert sterk door de jaren heen. Nu is sprake van een daling ten opzichte van 2016, maar in 2015 was het aantal klachten met 284 nog lager. In 2014 stond de teller echter weer op 325.  

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Paul vreeke (Gepensioneerd ambtenaar) op
Elke klacht is een gratis tip om de dienstverlening te verbeteren. Een afname van het aanral klachten wil helemaal niet zeggen dat het beter gaat. Mensen stoppen ook met klagen als er niets met hun tips wordt gedaan.....
Door P. Jansma op
Wat goed dat hierover wordt gepubliceerd. Dat zet aan tot leren en verbetering.