Advertentie
carrière / Nieuws

Langdurig ziekteverzuim komt door oudere ambtenaren

Opnieuw is de gemiddelde leeftijd van de ambtenaar gestegen. Als de stijging in dit tempo doorgaat zal de leeftijd in 2020 op 50 jaar liggen. Tegelijkertijd is het aantal langdurige ziektemeldingen ook toegenomen, meer dan in het bedrijfsleven.

10 juni 2015

Het aantal ambtenaren dat zich langdurig ziek meldt is weer gestegen. De belangrijkste oorzaak is vergrijzende overheidsmedewerker; de gemiddelde leeftijd van de ambtenaar is opnieuw flink gestegen. Dat staat in de Personeelsmonitor 2014  van het A en O-fonds.  Ambtenaren melden zich overigens ook vaker ziek dan de gemiddelde werknemer; zo’n 1,3 procent meer.

Bijna vijftig

De gemiddelde leeftijd van ambtenaren schiet omhoog. Was dat in 2010 nog gemiddeld 45,8 jaar, in 2014 steeg het naar 48,1 jaar. Dit komt onder andere doordat het aandeel personen jonger dan 35 jaar in de bezetting afneemt. Als deze trend zo doorzet, dan passeert de gemiddelde leeftijd nog voor 2020 de grens van 50 jaar. 


Gevoelig onderwerp
Ambtenaren en hun (hoge) leeftijd is een gevoelig onderwerp. Veel gemeenten zitten met het vergrijzende personeelsbestand in hun maag en verzinnen manieren om de gemiddelde leeftijd naar beneden te krijgen. Zo deed de provincie Zeeland een 'geslaagde' poging door iedereen van boven de 57 jaar met een regeling naar huis te sturen. Voor 160 ambtenaren is dat al een peperduur project. Met een een fiscale strafboete van 16 miljoen euro daar bovenop, drukt dat zwaar op de provinciekas.

Meer zieken in G4
Opvallend is dat ambtenaren uit de vier grote steden zich veel vaker ziek melden, 5,9 procent tegen 3,8 procent gemiddeld bij gemeenten. Het goede nieuws is dat oudere werknemers zich minder vaak ziek melden. Maar als ze dit wel doen, dan is het wel vaak voor een langere tijd. Gezien de almaar stijgende gemiddelde leeftijd van de gemeentelijke bezetting betekent dat voor gemeenten dat zij relatief gezien vaker te maken hebben met langdurig zieken en dat maakt het moeilijker om het ziekteverzuimpercentage te verlagen.

Geen instroombeleid
Een andere manier om de gemiddelde ambtenarenleeftijd naar beneden te krijgen, is door jongeren in te laten stromen. Maar juist daar gaat het mis. Weliswaar steeg het aandeel 25- tot 35-jarigen in de instroom in 2014 licht, het aandeel personen jonger dan 25 jaar in de instroom nam juist af. 41 procent van de instroom in 2014 was 45 jaar of ouder. Een groot deel van de gemeenten, 39 procent, heeft geen specifiek beleid om meer jongeren te trekken. Bovendien zijn er vrijwel geen vacatures voor starters.  Ook is er een gebrek aan interesse onder jongeren, een gebrek aan werkervaring/kennis en te weinig inwerkcapaciteit. Verder heeft slechts 28 procent van de gemeenten trainees in dienst.
 
Seniorendagen 

Het vergrijzende ambtenarenapparaat wordt door de rijksoverheid als een probleem gezien. Niet alleen het langdurig ziekteverzuim is problematisch. Minister Blok wil de Partiële Arbeidsparticipatie Senioren-regeling (PAS-regeling), oftewel de seniorendagen, afschaffen omdat het te duur wordt. Ook haalde de inmiddels vertrokken directeur-generaal van de Belastingdienst onlangs nog flink uit naar alle vijftigers die werkzaam zijn bij zijn dienst. Door de vele opgenomen seniorendagen komt de belastingdienst amper nog aan werken toe, zo was de strekking van zijn (interne) blog. Maar liefst 800 ambtenaren moeten een jaar werken om die dagen op te vangen, klaagde hij.

Reacties: 33

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

henk
De VVD heeft het nu gemunt op de ouderen. De seniorendagen moeten eraf is het credo. De rechtste rovers zijn nog niet klaar. En tegelijk roepen dat de ouderen te vaak ziek zijn
Yvonne Hendriks / Financieel beleidsmedewerker medewerker
Lekker voor de beeldvorming. De oudere ambtenaar als kostenpost. Liever eens iets positiever. Bij de provincies zijn er geen senioren dagen. Die zijn allang ingeleverd bij de invoering van de 36 urige werkweek.
Kroon W
Het is wel heel makkelijk om alleen ouderen aan te wijzen terwijl er bijna geen jonge instroom is. Kennelijk heeft de politiek het leuke werk uitbesteed en het minder leuke werk behouden.

De zeeuwse methode is zo slecht nog niet. Geef de ouderen hun pensioen (in Griekenland al bij 55 jaar of zo) Verzoek al deze mensen hulp te bieden door naar georganiseerd vrijwilligerswerk op te pakken. Dit vrijwiligershulp te bieden bij wat dat ook voor de tijd die je anders nog moet doorweken. Hier is de samenleving ook mee gediend en kunnen er weer jongeren instromen . Zij weten dan dat zij al jong met pensioen kunnen als zij ook een bijdrage leveren aan de samenleving.
OBB
Schandalig en hoogst tendentieus, andere woorden heb ik niet voor deze kletskoek. De ouderen hebben het gedaan, de jongeren komen niet, de pensioenleeftijd moet omhoog, de seniorendagen ingeleverd... het is één grote leugen van 'hoogwaardigheidsbekleders' die allang geen benul meer hebben van waar zij mee bezig zijn. Als zij tenminste nog ergens mee bezig zijn. Volgens de onzin die zij uitkramen is er dus alleen nog werk voor de middenmoot van 30 tot 45 jaar. Mooi, da's een duidelijke conclusie die tot gevolg heeft dat de rest dus naar huis kan. Nu alleen nog even bedenken wat die thuiszitters dan zouden moeten gaan doen en waar dat van betaald gaat worden? Appeltje, eitje voor de gemiddelde politicus.

Maar nu even serieus: dit is toch om te janken!
Herman
Het is een enorme miskleun om de pensioenleeftijd omhoog te gooien en de VUT af te schaffen!!! Oudere werknemers worden niet vitaler! We worden misschien wel ouder maar wel met veel meer gebreken! Zet de WW voor de jongere om naar VUT regelingen voor de oudere zodat de jongeren weer aan het werk kunnen!!!
jan van den broek
Elke werknemer in overheids dienst die boven de 50 jaar is en zich onnodig ziek meld, onmiddellijk ontslaan.

Moet je eens kijken als je deze haalbare wet introduceert

Geen onnodige zieken meer, bij het leger is de pensioen datum ook veel te vroeg ook wat aan doen
henk
De VVD en PVDA versoepelen de regels voor de plezier jacht. En het jachtseizoen op ouderen is bij deze ook geopend!

Een grof schandaal. Bijna een reden om me morgen ziek te melden, want hier word ik echt ziek van
Willem / AS
Men mag nu dan wel zeuren over een vergrijzend ambtenarenapparaat, maar dat krijg je als tot aan je dood moet werken. Dat beetje lol van wat extra (senioren) dagen word je straks ook nog afgenomen. Je bent tegenwoordig met recht een loonslaaf, al deinst niemand ervoor terug je eruit te flikkeren en van die schamele vergoeding die je daarvoor kreeg terug te vallen tot het niveau van paria. Je familie of buren moeten je dan maar een beetje opvangen en onderhouden. We gaan terug naar de klassenmaatschappij.
Hannes Haganum / kritisch lezer
Wat een ronkende onzin.Met enige redactionele creativiteit kun je zo een artikel schrijven over de andere kant. Oude ambtenaren zouden niet zo vaak ziek zijn als ze erkenning kregen voor hun ervaring. Een overheid die bang is voor haar burgers en zich achter procedures en internethandelingen verschuilt, die maakt ook geen gebruik van de rijke ervaring van de ouderen. Het is voor te veel oudere werknemers geen optie meer op nog trots te zijn op hun vak of op hun werk. Daar ligt de oorzaak. En de Belastingdienst wordt gewoon gerund door een stel technocratische autisten met Wiebes als superautist aan het hoofd. Zet oudere ambtenaren in voor het maatschappelijk werk en andere nuttige taken, maar wel met behoud van salaris of zorg voor regeling waarbij de vakkennis behouden blijft. Het personeel is feitelijk de spiegel van de organisatie. Belastingdienst ? Volgens mij doe ik tegenwoordig hun werk via internet. Schandalig is het dat je zelf geen kosten voor onderhoud of studie van je kinderen mag aftrekken van die autisten. Hoe zo investeren in de jeugd ? Geblaat is het.
steven
Verjonging is noodzakelijk, en dan een reguliere inschaling binnen de sector. En geen vage uitzendconstructies, stages of werkervaringsplaatsen!



Deze verjonging draagt bij aan vernieuwing, kennisoverdracht (oud naar jong), betaalbare loonsom van het ambtenarenapparaat en een bijdrage aan het voorkomen van een verdere verslechtering van de arbeidsvoorwaarde pensioen. Deze laatste verslechtert door de grijze populatie in het fonds, jongeren zijn namelijk nodig om ouderen deels te financieren (agv doorsneepremie). Hoe schever de verhouding jong-oud hoe minder jongeren overhouden van de arbeidsvoorwaarde tegen een steeds hogere prijs.
Astrid
Volgens mij stromen er niet meer of minder jongeren in dan vroeger. Het artikel gaat niet in op één belangrijke oorzaak van de (rekenkundige) vergrijzing: het afschaffen van vroegpensioenregelingen en het langer laten doorwerken van ambtenaren. Mijn voorganger ging in 2004 met 55 jaar met vroegpensioen. Ikzelf zou pas rond 69 kunnen gaan. Dat scheelt maar lieft 14 jaar en dat effect alleen al trekt de gemiddelde leeftijd fors omhoog. En ja, veel gezondheidsproblemen die langdurige afwezigheid veroorzaken zoals kanker en hartproblemen zijn veel frequenter boven de 50. Dat heeft niets met luiheid of seniorendagen te maken. De rijksoverheid is hypocriet als zij zich nu ineens zorgen maakt over vergrijzing van het ambtenarenapparaat, dit was vooraf door te rekenen en door haar eigen beleid veroorzaakt.



Wat pas echt zorgelijk is, is dat de overheid dit probleem dreigt af te wentelen op werkeloze ambtenaren van 50, die nog 20 jaar moeten werken, maar niet aangenomen worden omdat ze vast blijven houden aan de gemiddelde leeftijd van een periode toen iedereen met 55 weg ging, en dus jongeren voorrang geven. Waar moeten die ambtenaren van 50 tot 70 dan gaan werken, beste werkgevers?
Rob / controller
Wat is het probleem? Als de leeftijd van de gemiddelde ambtenaar in 2020 eindelijk op 50 staat, dan moeten die mensen allemaal nog 20 jaar doorwerken.



De overhead moet juis aanmoedigen om oudere werknemers in dienst te nemen. Daar zit de grootste groep werklozen.
Sjaak / burger
Het is evident dat de gemiddelde leeftijd van ambtenaren stijgt als langs de weg van politieke besluitvorming regels m.b.t. langer doorwerken tot stand zijn gekomen. De achterliggende motivatie hiervoor is dat de verdienlasten voor nu en in de toekomst niet in te zware mate bij jongere werknemers komt te liggen. Dit voordeel heeft echter ook een pijnlijk nadeel, dat inhoudt dat het moeilijker is (geworden) om goede banen te krijgen. Deze banen komen niet vacant, nu oudere werknemers langer aan het werk blijven.

Als de hiervoor geschetste ontwikkeling ongewenst wordt gevonden (in het bijzonder door jiongren), moet het poklitieke roer worden omgezet en kan via herstelde wet- en regelgeving een vroegere uitstroom van oudere werknemers worden bewerkstelligd. Daar hangt een prijskaartje aan en het betekent dat jongere werknemers, c.q. werkwilligen, voor zwaardere finaciële lasten komen te staan. De aanvaarding van dit nadeel levert echter veel voordelen op, zeker op de langere termijn.
j. bakker / beleidsmedewerker
Laat de overheid gewoon weer de regel invoeren van 40 jaar werken dan kun je desgewenst stoppen met werken. Hiermee worden de lasten gelijk en evenredig verdeeld over de werkende bevolking. Op die manier wordt eveneens een heleboel maatschappelijke discussie over korter of langer werken voorkomen.
Adriaan / ambtenaar
Nog maar een paar jaar geleden mocht ik stoppen met ongeveer 60 jaar. Ik ben nu 61 jaar. Kort daarop werd de Vut terug gedraaid waarvoor ik wel jaren lang betaald had. Toen moest ik tot 62 jaar werken. Prima dacht ik, dat moet nog lukken. Toen werd het 64 jaar en vervolgens 65 jaar. Ook prima, want van oorsprong was het altijd 65 jaar dat je met pensioen kon. Daar had ik me net bij neergelegd toen de regering in de problemen kwam met te veel geld dat naar Griekenland ging. Alleen Nederland al had ruim 12 miljard overgemaakt. Dat betekende dat we langer door moesten werken, want dat geld kwam nooit terug. Ik moest dus tot 66 jaar doorwerken. Opnieuw financiële problemen en ik moest tot 66 jaar en 6 maanden doorwerken. De inkt was nog niet droog of de Eerste Kamer (nog net in de oude samenstelling; het scheelde een paar dagen) kreeg het voor elkaar om de maatregel door te drukken dat ik tot 67 jaar moest werken en degenen die na mij komen tot 68, 69 en daarna tot na 70 jaar.

Als we deze regeling terug draaien tot 65 jaar en zes maanden dan kost dat de regering ruim 3 miljard. (Griekenland kreeg dus zo maar 12 miljard).

In de landen om ons heen is de pensioenleeftijd nog steeds 65 jaar of zelfs in sommige landen 60 jaar of 63 jaar. Alleen Duitsland heeft ook gekozen voor 67 jaar, maar daar trekt men vele jaren voor uit om dat te bereiken. De mensen weten waar ze aan toe zijn. Hier niet. Ieder jaar is het weer anders en zo zit de oude generatie de nieuwe in de weg. De jeugd komt niet aan het werk en zeker niet bij de overheid die ook niet interessant is voor de jeugd. De betaling blijft achter en je hebt geen rechtszekerheid meer. Het aantal gemeenten neemt drastisch af. Toen ik begon te werken waren er nog bijna 1000 gemeenten en nu amper 400. Je krijgt steeds meer werk en dat moet steeds sneller gedaan worden. De regelgeving verandert voortdurend. Je hebt net een cursus gevolgd op jouw vakgebied of in Den Haag heeft men weer wat anders bedacht. Je wordt van alle kanten gekort en moet weer langer per week werken. Er wordt over gedacht om de seniorendagen in te trekken. De enigen die nog steeds riante regelingen hebben dat zijn de politici, die hebben nog steeds wachtgeld en afspraken met het bedrijfsleven om na hun politieke loopbaan een baan te accepteren als bankdirecteur en natuurlijk nemen ze die bonussen aan, waarop ze nu zitten af te geven.
Jan Rycken / Organisatieadviseur
De redenering onder het kopje 'instroombeleid' houdt geen steek. Lange jaren van onderzoek heeft uitgewezen dat je (grijs) ziekteverzuim onder oudere werknemers kunt bestrijden door taakverrijking. Zet oudere werknemers in bij het ervaren maken en inwerken van jonge talenten (mentorschap) en je slaat twee vliegen in één klap. Gemotiveerde en productieve 50-plussers, gegarandeerde instroom van jongeren en verjonging van het personeelsbestand. Bij een dergelijk aanbod aan jonge instromers zal de interesse toenemen. Aanvullende maatregelen zijn inderdaad de seniorendagen afschaffen maar het geld daarvan kapitaliseren in een vitaliserings- en scholingsbudget. Bovendien helpt het waneer er minder extern wordt ingehuurd en meer beroep wordt gedaan op realisatie van de ervaring bij ouderen.
Markus / beheerder civiele kunstwerken
Wat veroorzaakt ziekteverzuim?



Dat oudere ambtenaren gemiddeld vaker ziek zijn hoeft niet te betekenen dat dat door hun hogere leeftijd komt. In het artikel (en op de website van A+O fonds) wordt gesteld dat het hoge (langdurig) verzuimpercentage wordt veroorzaakt door oudere ambetenaren, er wordt geen echte verklaring gegeven wat die ziekte veroorzaakt.



Het zou zomaar kunnen dat (ambtelijke) organanisaties misschien slechter omgaan met oudere werknemers. Er hangt een beetje een beschuldigende achtergrondtoon over dit artikel, en ook dat hier op basis van statistiek generaliserend wordt gesproken over ouderen.
Hans / beleidsmedewerker
Helemaal eens met meneer A te B. Ik ben ook 61 en werk nog met veel plezier, fulltime zelfs. Dat hoop ik nog een aantal jaren in goede gezondheid te doen. Maar wat mij wel steekt is het feit dat de pensioenleeftijd iedere keer, als je er dicht bij bent, weer een stukje opschuift. Dit terwijl veel goed opgeleide jongeren graag aan de slag willen, maar niet kunnen. Legt dan niemand het verband? En waar is het eind? Bij 75 of 80 jaar? Of werken tot je dood? Stop er nu eens mee om de leeftijd steeds verder op te schuiven en houd je aan je eigen afspraken / regelgeving!
Nico / zzp
Wie het heeft rapport echt gelezen? (Een van de onderzoekers?) Graag een inhoudelijke toelichting.



2 korte reacties:

1. Het ziekteveruim bij kleine gemeenten is 3.8 % dat is lager dan landelijk gemiddelde

2. De meeste ambtenaren werken bij gemeenten. Die zijn de afgelopen jaren 10% in personeel gekrompen (a.g.v. alle bezuinigingen). Meestal gaan mensen met een tijdelijk contract er al eerste uit (veelal de jongeren). Kortom: vergrijzing is een bewuste keuze en gevolg van ingezet beleid.



Kortom:



henk
Langdurig ziekteverzuim komt door slecht management en bestuur (politiek)
Piet Pfaff / voorzitter interprovinciaal overleg hondenuitlaatstroken
Minister Blok wil de Partiële Arbeidsparticipatie Senioren-regeling (PAS-regeling), oftewel de seniorendagen, afschaffen omdat het te duur wordt.

De Pas-regeling is juist hard nodig om de ambetanren gezond de 67+ pensioenleeftijd te laten halen. Vergeet ook niet dat die regling voor een deel een sigaar uit eigen doos is, er wordt immers salaris voor ingeleverd.
Josien Sneek / Ervaren Ambtenaren Training & Coaching / trainer/coach 40+ ambtenaren
Een aantal opmerkingen bij dit artikel. Binnenlands Bestuur heeft er helaas wel vaker een handje van: onjuiste koppen. Ook dit keer blijkt dat het geval te zijn. Lijkt het volgens de titel te gaan om 'ambtenaren', uit de tekst valt af te leiden dat het gaat om conclusies uit de Personeelsmonitor voor gemeenten. Dit staat overigens niet expliciet in de tekst. Nu werken daar weliswaar de meeste ambtenaren, maar het lijkt me correct om conclusies voor één bestuurslaag niet te veralgemeniseren tot 'de overheid'. Verder is sprake van een uiterst tendentieuze kop. Zoals andere reageerders aangeven: het is niet zo dat “langdurig verzuim door oudere ambtenaren” wordt veroorzaakt. Ja, er is bij ouderen meer sprake van langdurig verzuim. Dat is een menselijk gegeven. Zolang de medische wetenschap ons geen wonderbaarlijke vernieuwingen brengt, zal dat voorlopig(?) zo blijven. Jammer dat een bron als Binnenlands Bestuur meedoet aan bashing van ouderen en keer op keer ervaren ambtenaren in een negatief daglicht zet. Dat helpt niemand verder. Laten we gezamenlijk de werkelijkheid onder ogen zien. Ambtenaren hebben een gemiddelde leeftijd die jaren hoger ligt dan het landelijk gemiddelde, maar de overheidswerkgever bekommert zich niet of nauwelijks om deze steeds groter wordende groep. Het zou Binnenlands Bestuur sieren als ze deze werkelijkheid weergeven in hun berichten én met inspirerende artikelen komen om hier verbetering in aan te brengen.
henkas / beleidsambtenaar
Inderdaad een zelf door de overheid gecreëerd probleem. Iedereen die na 1965 is geboren moet sowieso tot zijn 70 ste blijven werken. Er wordt tenonrechte aan voorbijgegaan dat we allemaal kakelend vers blijven tot die leeftijd.
Ben Rietstra
Zo te lezen hebben de oudjes het in deze reacties weer heel druk. Iedereen voelt zich aangesproken of in de staart gebeten: kennelijk legt Binnenlands Bestuur de vinger op de zere plek! Goed bezig redactie.



Ik lees verder alleen maar kritiek over feitelijke onjuistheden in het artikel, iets dat ook typisch des ambtenaars is. Heb het eens een keer over mogelijke oplossingen. Ik vind het een EXTREEM goed idee als de overheid meer jongeren gaat aannemen. Sterker nog: het lijkt me een gigantisch goed idee om gemeenten wettelijk te verplichten om alleen mensen aan te nemen die na (bijvoorbeeld) 1975 zijn geboren.
inge / pz
Erg kort; dus de leeftijd is bepalend voor ziek zijn of niet. Lijkt mij dat bdaar meer oorzaken aan ten grondslag liggen. Vaal ligt de oozaak werkgerelateerd. Werkgever u bent mede oorzaak aan werkgerelateerd ziek zijn van uw werknemer!



Juist door de positieve focus op jongeren te leggen en de 'oudjes 'als een last te zien, zal dat niet bijdragen aan een gezond bedrijfscultuur.
doeterniettoe / -
@Ben Rietstra:

Feitelijke onjuistheden opmerken zou iets typisch zijn voor ambtenaren? U brengt het negatief over, kunt u dat ook toelichten? Of doen onjuistheden er volgens u niet toe?

En uw andere conclusie, tja, dat is uw mening.



OT:

Wat anderen al aangeven, het is voornamelijk een probleem dat door de politiek zelf is geschapen.

Dat weinig jongeren interesse hebben in de overheid moet gekoppeld worden met de beloning die er tegenover staat, en dan even vergelijken met het bedrijfsleven. Waar al met al sowieso meer vacatures zijn.

Politiek geneuzel 'dat je als ambtenaar gedreven moet zijn' is window-dressing, ontkenning van het probleem.

Tries dat alweer iets menselijks vooral als last wordt gezien, het lijstje met onmenselijkheden wordt met de dag langer in dit landje.
doeterniettoe / -
@Ben Rietstra:

Feitelijke onjuistheden opmerken zou iets typisch zijn voor ambtenaren? U brengt het negatief over, kunt u dat ook toelichten? Of doen onjuistheden er volgens u niet toe?

En uw andere conclusie, tja, dat is uw mening.



OT:

Wat anderen al aangeven, het is voornamelijk een probleem dat door de politiek zelf is geschapen.

Dat weinig jongeren interesse hebben in de overheid moet gekoppeld worden met de beloning die er tegenover staat, en dan even vergelijken met het bedrijfsleven. Waar al met al sowieso meer vacatures zijn.

Politiek geneuzel 'dat je als ambtenaar gedreven moet zijn' is window-dressing, ontkenning van het probleem.

Tries dat alweer iets menselijks vooral als last wordt gezien, het lijstje met onmenselijkheden wordt met de dag langer in dit landje.
Student Bestuurskunde
Aan de aantal aanmeldingen voor traineeprogramma's is af te lezen dat er wel degelijk genoeg jongeren zijn die willen werken voor de overheid. Helaas is het voor starters een bij voorbaat verslagen zaak om binnen te komen als ambtenaar zowel bij het Rijk als bij gemeenten. .. misschien maak ik op mijn 40ste wel meer kans.. tot dan de uitdaging zoeken in een sector waar je niet voor geschoold bent.. ook niet eenvoudig..
Student Bestuurskunde
Aan de aantal aanmeldingen voor traineeprogramma's is af te lezen dat er wel degelijk genoeg jongeren zijn die willen werken voor de overheid. Helaas is het voor starters een bij voorbaat verslagen zaak om binnen te komen als ambtenaar zowel bij het Rijk als bij gemeenten. .. misschien maak ik op mijn 40ste wel meer kans.. tot dan de uitdaging zoeken in een sector waar je niet voor geschoold bent.. ook niet eenvoudig..
Toine van Bergen / Lid Provinciale Staten Gelderland
De oplossing is simpel. Verlaging in plaats van verhoging van de pensioenleeftijd. Daarmee kan ook het probleem van het gebrek aan- en overbelasting van mantelzorgers worden bestreden.
Wim de Oude / financieel beleidsmedewerker AO/IC
maak meer extra middelen vrij om een gezonde in-en uitstroom van jongeren respectievelijk ouderen mogelijk te maken en geef als politicus of als Bobo ruimte en het goede voorbeeld om maximaal op je 66ste/67ste te vertrekken.Sepp Blatter affaire is denk ik wel een goed voorbeeld en het blijven uitmelken van de machtspositie door diverse veel te oude Nederlandse politici tot op hoge leeftijd.
Kees van Rijs / nvt
Het wordt tijd dat we stoppen met het aanwijzen van de oudere ambtenaar als schuldige. Veel van dezen hebben er meer dan 30 jaar opzitten en hebben dat (in tegenstelling van hetgeen wordt gedacht) niet voor het grote geld gedaan maar om een baan met vastigheid te hebben. Destijds was je zielig als je ambtenaar was en werd je als lui, dom en saai gezien. Omdat rijk en gemeente toch krachten nodig hadden zijn er gunstiger arbeidsvoorwaarden geschapen. Die zijn inmiddels bijna tot nul gereduceerd en nog steeds wijst iedereen naar de ambtenaar. Ik werk nu bijna 38 jaar in gemeentedienst en heb veel (mislukte) reorganisaties en veranderingen mee mogen maken en die zijn mij niet in de kouwe kleren gaan zitten. Toch is mijn ziekteverzuim niet hoog. De politiek gooit regelmatig foute beslissingen over de toonbank en de ambtenaren mogen de gevolgen weer oplossen. Recent voorbeeld: trekkingsrecht PGB via de SVB en de pensioenregelingen. Ouderen moeten langer doorwerken met minder banen en dan constateren dat er voor de jongeren geen werk is. GEK HE. Wie is er nu dom?
Michel Raspoort / klantmanager DWI bijzondere doelgroepen
Ach, ben bijna 62, verneem net dat ik nog 8 maanden na mijn 66e door mag gaan, het CPB vindt dat dat ouderen meer geprikkeld moeten worden, de jongeren vinden dat de ouderen te lang hun banen blijven houden, mijn pensioen steeds minder wordt, de politieke waan van de dag moet uitvoeren, me een soort paria begin te voelen, vanaf mijn 18e aan het werk ben, nooit een uitkering heb hoeven aanvragen. Eigenlijk ben ik wel een saaie ambtenaar. Helaas ben ik het geloof in Nederlandse politiek aan het verliezen. Toch weer een revolutie gaan beginnen?
Advertentie