Jong voor oud in hooguit 25 gemeenten
Amper één op de 15 gemeenten heeft een regeling om oude(re) ambtenaren minder te laten werken en er jonge medewerkers in plaats voor aan te trekken. Dat blijkt uit een inventarisatie van de bestaande generatiepacten door het A+O fonds Gemeenten.
Amper één op de 15 gemeenten heeft een regeling om oude(re) ambtenaren minder te laten werken en er jonge medewerkers in plaats voor aan te trekken.
Dat blijkt uit een inventarisatie van de bestaande generatiepacten door het A+O fonds Gemeenten. Het generatiepact is één van de afspraken tussen werkgevers en werknemers om verjonging van het personeelsbestand op gang te brengen. Het biedt medewerkers vanaf een bepaalde leeftijd de mogelijkheid vrijwillig minder te gaan werken. Daarmee krijgen zij meer vrije tijd, en kan de gemeente besparen op de loonkosten.
55-plussers
In Hoorn kan in principe elke ambtenaar, ongeacht de leeftijd, gebruik maken van de regeling. De gemeenten Deventer, Goeree-Overflakkee en Groningen stellen hem open voor 55-plussers. Ambtenaren in Kerkrade en Midden-Drenthe moeten geduld hebben tot hun 57e voordat ze kunnen opteren voor een kortere werkweek. In het gros van de gemeenten geldt de mogelijkheid vanaf 60 jaar.
Behoud pensioen
De gemeenten compenseren een deel van de uren die de medewerkers inleveren. Ze behouden een deel van hun loon en pensioenopbouw, het andere deel is voor hun eigen rekening. Bij een 60-80-100-regeling bijvoorbeeld, heeft een medewerker de gelegenheid zijn aanstelling te verlagen tot 60 procent tegen doorbetaling van 80 procent van het loon, met behoud van volledige pensioenopbouw. Ook arrangementen van 80-90-100 of 50-70-100 komen voor. Voor alle duidelijkheid: gemeenten zijn vrij in het kiezen van de vorm.
Tegenvallende deelname
Al is er het afgelopen half jaar een inhaalslag gemaakt, volgens Mireille Stuart, programmamanger bij het A+O fonds Gemeenten valt het aantal gemeenten met een generatiepact tegen. ‘Het zou veel meer kunnen zijn’, zegt ze. ‘Het ene pact werkt ook beter dan de andere. Er zijn gemeenten die maar een deelnamepercentage van 10 procent scoren in de doelgroep. Daarvan mag je zeggen dat ze niet de optimale regeling hebben.’ Deelnamepercentages zeggen volgens haar overigens niet alles: ‘Je kunt pas zeggen dat de regeling werkt als er jongeren instromen. Anders is het een verkapte VUT-regeling.’
Jonge instroom
Het geld dat de gemeente met het generatiepact bespaart, is in principe namelijk bedoeld om nieuwe, jonge medewerkers een baan aan te bieden. Deventer, Drimmelen en Leudal omschrijven dat ook expliciet in hun regelingen. Bij Goeree-Overflakkee en Groningen staat in de regelingen dat ze het bespaarde geld ‘deels’ inzetten om jongeren aan te trekken; bij de andere gemeenten is er volgens Stuart in de regelingen niets terug te vinden over deze ruil.
Reacties: 12
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Idem als bij de invoering van de VUT. Bij deze regeling zijn alleen in een aantal sectoren structurele banen gecreëerd.
En vervolgens vragen wij ons af waarom de kosten van de arbeidsvoorwaarde pensioen toenemen?
- bijna niemand haalt op een gezonde manier 63 jaar;
- de enkeling die wel 63 of 65 haalt loopt de laatste jaren op het tandvlees en levert echt niet het rendement van iemand van 35 of 40
- er is geen enkel beleid of visie om ouderen lang en goed aan de slag te houden
- er worden steeds meer externen ingehuurd voor zo n 85 euro per uur
- jongeren komen er niet in
Kortom: een situatie van geldverspillende inteelt
Met dit beleid wordt het beeld in stand gehouden dat ouderen niet geschikt zijn voor doorwerken, terwijl het overheidsbeleid is dat ze door moeten werken. Volgens mij geef je dan heel tegenstrijdige signalen af en hou je de mythe in stand dat ouderen niet flexibel en geschikt zijn voor het werk. Wat zou moeten gebeuren is dat er een kritisch gekeken wordt naar wie welk werk doet in plaats van mensen afdanken.
En de OR en de vakbond doen er ook niets aan, onder het motto: geen regelingen nodig, zoek het zelf maar uit.