Advertentie
carrière / Nieuws

'Huidig pensioenbeleid funest voor ambtenaren'

Volgens econoom professor Van Praag leiden de ingrepen om de dekkingsgraad van het ABP weer goed te krijgen, tot een lager pensioen voor alle ambtenaren.

08 december 2015

Veel ambtenaren maken zich grote zorgen over hun pensioen. Een te lage dekkingsgraad, schommelende premies en angst voor krimpende pensioenen maken ze nerveus. Volgens deskundigen is dat niet onterecht. ‘We moeten inderdaad wantrouwend zijn als het gaat om de manier waarop de overheid met ambtenarenpensioenen om gaat,’ verzekert professor Bernard van Praag ons. ‘Ambtenaren bouwen nu te weinig rechten op en ze worden in de toekomst hoe dan ook gekort.’

Herstelpremie betalen

Terwijl de dekkingsgraad van het grootste pensioenfonds ABP met 99,3 procent momenteel onder de wettelijke grens van 110 procent is, gaat de pensioenpremie voor ambtenaren binnenkort flink omlaag. Maar die opsteker is slechts van korte duur, want er wordt vervolgens ook weer een herstelpremie ingevoerd. Hoeveel dat gaat worden is nog niet bekend. Het is nodig om het ABP uit de financiële problemen te halen.

Meerdere petten 

Volgens de professor doet het de zaak niet goed dat de overheid meerdere petten draagt in deze kwestie. ‘De slager keurt in feite zijn eigen vlees. De staat is zowel wetgever, toezichthouder én werkgever, De Nederlandse Bank speelt wat dat betreft onder een hoedje met het Ministerie van Financiën. De staat spint gewoon garen bij lagere premies, dat betekent namelijk minder loonkosten.’

Heet hangijzer 

De pensioenpremie was al een heet hangijzer bij de onderhandelingen over het cao-akkoord dat dit jaar werd bereikt. Maar de meningsverschillen over de pensioenkwestie liepen zo hoog op dat de grootste ambtenarenvakbond, FNV, zich terugtrok omdat die de verantwoordelijkheid niet wilde dragen.

Raar fenomeen
‘De FNV heeft natuurlijk gewoon gelijk,’ zegt professor Van Praag. ‘De lagere pensioenpremie zoals afgesproken in het cao-akkoord is een sigaar uit eigen doos. Dit tijdelijk dempen van de premies is een raar fenomeen. Je kunt op je vingers natellen dat dat niet goed gaat.’

Jongeren
Het baart hem zorgen dat maar een klein deel van het ambtenarenapparaat zich met zijn pensioen bezighoudt. ‘Dat zijn meestal alleen de vijftigers, jongeren geven meer om hun huidige salaris en een auto van de zaak. Maar iedereen krijgt met deze maatregelen te maken. Ook de jongeren, de voormalige ambtenaren; de zogenoemde slapers en ook de huidige gepensioneerden.’


Te streng
Van Praag oppert een simpele maatregel voor het pensioenprobleem; een andere methode om de dekkingsgraad te berekenen . ‘Je hoeft helemaal niet zo voorzichtig te zijn, Nederland is met de opbouw van de dekkingsgraad het strengst van heel Europa. Maar de rente heeft de laatste 500 jaar nog nooit zo laag gestaan,’ verklaart hij. ‘Het is een vaststaand feit dat die vroeger of later weer gaat stijgen. De vuistregel voor de dekkingsgraad is: stijgt de rente 1 procent, dan gaat de dekkingsgraad 15 punten omhoog. Dan zit je dus alweer op een veilige 114 procent. Ingrijpende maatregelen zijn dan helemaal niet meer nodig’.

Reacties: 23

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Richard / op persoonlijke titel
En zo worden ambtenaren weer het kind van de rekening! Maar erger is nog dat het de aandacht afleidt van het slechte beleggingsbeleid van het ABP. Dit lijkt me een rekenkameronderzoekje waard!
Jan
De enige partij die de oplossing van prof. Van Praag al jaren bepleit is de SP. Houd dat in gedachten als je weer in het stemhokje staat!
Steven de Jong / Salarisadminstrateur
Ook de vergrijzing in het fonds en in de sector speelt een grote rol. Hoe ouder de populatie hoe hoger de premie. Helaas wordt er ingezet op dempen van premie in plaats van verbreden van het aantal jongeren in de sector. Ook hebben werkgevers boter op hun hoofd door vergroten van de inzet van tijdelijke arbeidskrachten en de taken welke sommige sectoren naar zich toe trekken in een gemeenschappelijke regeling oid onder te brengen. Hierdoor kunnen de premies vermeden worden.



Tevens niet te vergeten de gestegen leeftijdsverwachting van de verouderde populatie. Dit % is qua hoogte vergelijkbaar met het % van de gemiste indexatie over de afgelopen periode. Dit legt mn een druk op de actieven (premie en achterblijven vd ambitie vh middelloon)



Naast een niet kostendekkende premie is de druk van het ouder wordende personeelsbestand maar ook de ABP populatie een groot probleem voor de hoogte van de premie. Kijk maar naar de effecten bij gesloten fondsen, de premie daar is onhoudbaar.



Is het drukken van de premie een middel om het kleine aantal jongeren in de sectoren niet al te actief te maken? Immers de aanspraak voor hen wordt steeds lager, risico groter, maar het effect op het loon nu nihil....



Hoe dan ook fiscus bepaalt
Jan
En om de overige politieke partijen te activeren: ook politici krijgen straks te maken met aantasting van hun pensioenen als niet snel de methode om de dekkingsgraad van het ABP te berekenen, wordt aangepast...
ambtenaar / gemeenteambtenaar
Slecht beleggen en mensen met de topinkomens die beslissen dat de rest aan de geeuwhonger komt te liggen. Voorbeeld schaal 1 in Rotterdam 1794 bruto en schaal 19 9553 bruto per maand en die hoge schaal zitters beslissen dat vele werknemers overbodig zijn en weg moeten maar intussen wel goed voor zichzelf zorgen . met verbazing lees je dan ook dat de gemeentesecretaris verklaard ,ik citeer, geld is voor mij geen drijfveer. Nee dat geloof ik graag als je een hoog maand salaris int je pensioen goed geregeld is en je van de ene topfunctie naar de andere over kan stappen . deze mensen met de topinkomens zowel in de regering als in andere besturen zoals gemeentes en ABP interesseert het geen zier hoe het andere vergaat zolang ze zelf maar niets tekort komen . Alles en iedereen moet hiervoor bloeden en het verschil ophoesten te schandalig voor woorden .
K. de Beer / financieel adviseur
Er wordt een groot probleem aangeduid. Verschillende petten. Zo is 20 jaar geleden ook al eens 25 miljard uit het ABP getrokken door het Rijk omdat het ABP er zo goed voorstond. Maar terugbetalen nu het ABP er zo slecht voor staat, gebeurt niet. En Reiziger heeft ook een punt. Dik betaalde leidinggevenden hebben vaak mooie praatjes dat geld niet zo belangrijk is. Als je in dat soort bijeenkomsten dan het woord vraagt en voorstelt om dan maar van salaris te wisselen maar niet van baan, begrijpt iedereen dat het lariekoek is.
martin / bewoner van Utrecht
Ik heb bij de vorige verkiezingen op Plasterk gestemd. Leek mij een integere, intelligente bestuurder. Na het gedoe rond het verzamelen door de AIVD van elektronische info voor de Amerikanen, had ik al twijfels bij zijn integriteit, maar zijn opstelling rond de cao-onderhandelingen en de pensioenen doet hem echt door de mand vallen. Hij deugt niet. Een verloren stem op een verloren mens.
Gerard Heetman / raadslid
Prof. van Praag noemt een terecht punt waar het positie van het Rijk betreft: wetgever. toezichthouder en werkgever. In de pensioenkamer zijn de sectoren Rijk, alle onderwijssectoren, politie en defensie gebonden aan de stellingname van de rijkswerkgever. alleen de provincies, gemeenten en waterschappen zijn formeel niet gebonden. Maar het loonakkoord van minister Blok geldt voor alle sectoren en is, zoals Reiziger zegt, te vergelijken met de greep in de kas van 25 jaar geleden. En de tweede opmerking van Jan klopt ook, maar diezelfde SP uit zijn eerste opmerking is de eerste die het hardste roept dat de politici graaiers zijn als ze het pensioen of salaris aanpassen. Want het ABP-pensioen goed of slecht aanpassen werkt automatisch door naar de Appa-pensioen van de politici.
johanna / sp-stemmer
De kunstmatig laag gehouden rente is een van de redenen waarom het ABP in de knel zit. De kunstmatig lage gehouden rente maakt dat de zuid europese landen goedkoop kunnen lenen en de noord europese landen moeten bloeden voor het financiele wanbeleid van de zuid europese landen, door europa zelf veroorzaakt. Daar is de ABP-deelnemer mooi klaar mee en het houdt de economie op slot. Hoezo economisch herstel met zo'n hoog werkeloosheidscijfer. We worden in noordeuropa voor de gek gehouden.
B. Bruins / geen
De overheid is een zeer onbetrouwbare partner. Eind jaren 80 werd er fors gegraaid door de overheid uit het pensioenfonds. Recentelijk werd het ABP gedwongen om voor een groot bedrag staatsobligaties te kopen met een negatieve rente!
criticus
Waarom zouden jongeren zich druk maken over hun pensioen?

Zoals meermalen gezegd, en helaas blijkt uit de praktijk, is de overheid ronduit onbetrouwbaar.

Als ik vandaag mijn pensioengeregeld denk te hebben, is het morgen weer anders. Greep in de kas, veranderen premie, veranderde belastingregels etc etc etc. Met een onbetrouwbare overheid is er simpelweg niet vooruit te plannen.
Monique
Het zou mij niets verbazen als de overheid nog eens besluit om AOW alleen nog maar uit te keren aan mensen die niet voldoende pensioen hebben opgebouwd. Dus misschien heeft het helemaal geen zin om pensioen op te bouwen.
doeterniettoe / -
Goed om te weten dat er wat aan die belangenverstrengeling wordt gedaan.

En dat ook het hele pensioenstelsel eens wordt doorgemeten. En tegelijk dan ook maar het belastingstelsel.



Ow wacht, Nederland, banenrepubliek verpakt in mooie praatjes van politici en ex-politici.
Pierre / ambtenaar
Dat het ABP al geruime tijd moeite heeft om aan de wettelijke dekkingsgraad te voldoen mag bekend zijn.

Dat vervolgens datzelfde ABP bij het beleggen van de pensioengelden niet meer uitgaat van het hoogste rendement, maar vooral groen en duurzaam het belangrijkste vind misschien minder.

Let wel: ik ben voor groen en duurzaam, maar doe dat met je eigen centen. Een collectieve voorziening die niet aan de wettelijke eisen kan voldoen, iedere keer weer moet vertellen dat het pensioen niet mee kan stijgen met de inflatie, dient naar mijn mening zich bezig te houden met waartoe het op aarde is: zorgen voor een goed pensioen voor de deelnemers, punt.
Wendy
Ik zou zeggen staat:

Stort de miljarden terug naar het ABP die in de jaren 90 gestolen zijn van het ABP.
J de Vries / mederwerker
Het is alleen de bestuurders van de pensioen fonsen die goed worden betaald.
De bonden kijken toe en doen zoals zo vaak niets.
Dat heet tegenwordig goed beleid slim zaken doen met andermans geld goed geregeld door de speknekken.
J. Geelen / adviseur bestuurlijke en juridische zaken0
Dat de ambtenaren op meerdere fronten 'de Sjaak" zijn is bekend. Langer werken, alsof 'Den Haag" tien of vijftien jaar geleden niet al wist dat 'we' allemaal ouder worden. Daarnaast een pensioenuitkering die al meerdere jaren bevroren is en een premie 'korting' die we via een omweg zelf weer betalen. Als klapper zijn er veel collega's die ruim 25 jaar vut-premie hebben betaald om vervolgens na 40 jaar overheid er zelf geen gebruik meer van konden maken. En dan maar roepen dat vooral jongeren aan de slag moeten !

Wat betreft 'staatspensioen' AOW: veertig werkzame overheidsjaren verwachtingen gewekt om vervolgens met een belachelijk korte overgangstermijn de leeftijd ras op te schuiven naar 67 jaar. In welke wereld leeft men binnen de politiek met het waanidee dat 'iedereen' wel ongeveer 50 jaar noeste arbeid tot 67-70 jaar volhoudt? Burn-outs, en andere ziekten zullen bewijzen dat er weer eens een van de vele politieke rookgordijnen zijn opgetrokken.



9 dec. 2015

Peter
Waarom wordt de 'elephant in the room' niet eens serieus benoemd? De oudere generatie (babyboom en ouder) maakt aanspraken op een pensioen waarvoor te weinig door henzelf en hun werkgever is bijgedragen. Eindloon, VUT, carrièresprongen in de nadagen van hun loopbaan, etc. voor die generaties moet worden opgebracht door een serie generaties die geen VUT kennen (ja, alleen in de zin van een solidariteitsbijdrage...), die tien jaar langer 'mogen' doorwerken, die middelloon ontvangen en straks een premieverhoging om de oren krijgen.



Waarom passen we geen cohortgewijze aanpassing van het pensioenstelsel door? Dat noemen we dan geen 'versobering' maar een 'normalisering' (wat het feitelijk ook is). Dat kon ook met het aanpassen van de AOW-leeftijd, dat kon ook met het aanpassen van de VUT en dat kon ook met het aanpassen van eindloon naar middelloon.



Dus, verdeel de lusten en de lasten van het pensioenstelsel eerlijker. Maar ik vrees dat dat voor de vergrijsde belangenverenigingen een brug te ver is...
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Enkele belangrijke hot items ronds het ABP:

1. de te lage dekkingsgraad heeft inderdaad te maken met de door De Nederlandsche Bank (DNB) opgelegde lage renterente (ca. 2%) voor toekomstige verplichtingen en niet met tekorten van pensioenen voor de huidige generatie.

2. voor de pensioenen van de huidige generatie zijn door de huidige generatie (ouderen) zijn ruimschoots voldoende middelen afgedragen, zij het dat het Rijk (onze 'betrouwbare' werkgever) daar in de negentiger jaren bij de zogenaamde privatisering van het fonds een forse greep uit heeft gedaan. Het heeft dus niets te maken met ouderen/versus jongeren pensioenen.

3. feitelijk gaat het om een theoretisch tekort want tot nu toe behaald het ABP gemiddeld over de laatste 20 jaar 6 - 7% rendement. Het ABP (= uitvoeringsorganisatie) moet, net als alle andere pensioenfondsen, rekenen met de door de DNB (lees minister van Financiën) opgelegde verplichte rekenrente voor toekomstige verplichtingen.

4. frappant is de rol die de vakbonden over het algemeen meespelen bij pensioenafspraken. Het gebeurt tegenwoordig regelmatig dat pensioengelden worden ingewisseld bij salarisonderhandelingen (bij gemeentelijke salarissenonderhandelingen heeft ook de FNV (ABVA/KABO) dat spel meegespeeld).

5. de rol van de Overheid/werkgever rond de pensioenfondsen dient inderdaad te worden gedecimeerd. Dat begint bij de vakbonden en de uitvoeringsinstelling het ABP, die een ander geluid en meer tegengas horen te geven tegen de plunderingen in pensioenkassen.

6. het deelnemen van het ABP in duurzame beleggingen behoeft geen negatieve gevolgen te hebben mits dat afgewogen en verantwoord gebeurt.

7. voor zover er door het ABP zou worden belegd in staatsobligaties met een negatieve rente lijkt mij dat op dit moment zeer zeker riskant.
rene / fin.bel.medew.
Ik heb het idee dat we steeds maar een deel van het verhaal te horen krijgen. Vergrijzing leidt tot tekorten voor de AOW, dat klopt. Vergeten wordt echter dat doorgaans de pensioenen steeds hoger komen te liggen doordat mensen steeds meer een redelijk tot goed aanvullend pensioen hebben. Daarover betaal je belasting. Dit betekent dat in de komende jaren er steeds meer belastingontvangsten binnen komen door diezelfde vergrijzing en de hogere pensioenen. Het ene ministerie komt weliswaar tekort, het andere ministerie krijgt een een stijgend belastingoverschot. Die optelsom is nooit gemaakt, je hoort altijd maar een kant van het verhaal. Zou me niets verbazen als daarmee de hele ophoging van de pensioenleeftijd niet eens nodig is door de extra belastingontvangsten.
henk
Ik eis:

- stop de diefstal door deze regering

- geef eerder gestolen geld terug aan het abp

- geeft hierna het geld terug aan de eigenaren

- en tot slot: hef het abp op

adriana
pensioenstelsel komende 40 jaar afbouwen of fiscale faciliteit reduceren tot het niveau van een modaal inkomen. Door het systeem met de franchise hebben minima al nauwelijks pensioenopbouw. Of AOW inkomensafhankelijk maken, zoals het nu is is het niet meer houdbaar.
alexander / ambtenaar
De grote pensioenroof door de overheid op het ABP van een aantal miljarden ben ik nog niet vergeten. Het ABP zou daarna wat zelfstandiger staan ten opzichte van de overheid. Het relaas van deze hoogleraar bevestigt eigenlijk dat alles in wezen nog hetzelfde is. Triest.
Advertentie