of 64204 LinkedIn

Hoogleraar hekelt afschaffen ambtenarenstatus

De ambtenaar behoort volgens bijzonder hoogleraar Frits van der Meer een sterke rechtspositie te hebben. Dit om hem onder andere te beschermen tegen de willekeur van politiek en management.

De ambtenaar behoort volgens bijzonder hoogleraar Frits van der Meer een sterke rechtspositie te hebben. Dit om hem onder andere te beschermen tegen de willekeur van politiek en management.

 

Oratie

De Leidse bestuurskundige zegt dat bij zijn oratie als bijzonder hoogleraar Public Sector en Civil Service Reform aan de Universiteit Leiden, vrijdag 24 februari. De nieuwe overheid is volgens hem een voorwaardenscheppende staat en geen verzorgingsstaat meer. De essentie van dat staatsmodel is het creëren en garanderen van gunstige voorwaarden om het maatschappelijk verkeer goed te laten lopen. ‘Met andere woorden: de maatschappij stuurt zichzelf en de staat zorgt voor de voorwaarden en de waarborgen’, aldus Van der Meer.

 

Neutraliteit

Die nieuwe staat vereist geen genormaliseerde arbeidsrechtelijke positie voor ambtenaren. ‘Dat is geen goed idee. Veel ambtenaren werken in de orde en veiligheid, of hebben regulerende en bemiddelende taken. Van hen wordt integriteit, moraliteit en publieke neutraliteit gevraagd. Bovendien horen ze te worden beschermd tegen de willekeur van politiek en management. En daarbij past een sterke rechtspositie’, stelt hij. ‘De ambtenaren zijn essentieel om de noodzakelijke voorwaarden en waarborgen te kunnen garanderen. Positie is rechtspositie.’

 

Nadelen

Aan het gelijktrekken van de rechtspositie, zoals het conceptwetsvoorstel van de Tweede Kamerleden Koser Kaya en Van Hijum dat beoogt, kleven volgens Van der Meer belangrijke nadelen, zowel in financiële als bestuurlijke zin.

 

 

Verstuur dit artikel naar Google+

GERELATEERDE ARTIKELEN

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door reint (ambtenaar) op
Ik heb als ambtenaar nav een collegebesluit ooit de woning moeten onteigenen van een politicus. Deze politicus werd later mijn wethouder. Hoezo heb ik geen bescherming nodig??
Door Michiel Schmidt (Replacement overheid richting private sector.) op
Een misvatting is dat de rechtspositie van de ambtenaar wordt afgeschaft. Sterker nog, de rechtspositie versterkt voor de ambtenaar zelfs. Met de wet wordt een trend afgesloten die vanuit de Eerste Wereldoorlog stamt. Omdat het hele land 24 uur per dag paraat moest wezen in verband met de permanente bewaking van de neutraliteit heeft men ook de burgelijke ambtenaar ook onder de aanstelling geplaatst en niet alleen het ambt van de aangestelde burgelijke bestuurder zelf. Nadien is dat "verzegeld" in de ambtenarenwet van 1929. Het is enkel die "verzegeling" die wordt afgeschaft. Zodat de oorspronkelijke hoedanigheid van wat een ambtenaar is weer in beeld komt.
Door A. Willemsen op
Niets zo grillig als een bestuurder, over het algemeen zijn het passanten. Als je als ambtenaar op moet letten wat je zegt omdat ze je makkelijk de laan uit kunnen sturen dan weet je zelf wel wat voor chaos je creeert. Dankzij de aparte status geven de meeste ambtenaren eerlijk advies ook al staat dat de bestuurders niet aan. Dat de bestuurders dan wat anders kiezen zij zo, maar de waarheid moet zonder terughoudendheid kunnen worden gezegd door de ambtenaren. Waarschijnlijk hebben de inititatiefnemers van dit wetsvoorstel nogal wat tegenwerking ondervonden door ambtenaren?
Door Boris op
Als ik in het algemeen om me heen kijk en zie wat ambtenaren doen en hoe ze dat doen en met de termijn die zij voor ogen hebben (langer dan de bestuurlijke 4 jaar) dan durf ik de stelling aan dat alles nog redelijk tot goed draait vanwege de ambtenaren en ondanks de bestuurders. De kwaliteit van beiden staat steeds meer onder druk. Helaas moet er, liefst zo zichtbaar mogelijk, op korte termijn "gescoord" worden. Vandaar dat alles wat iets groter is dan de maat van 4 jaar, of over de verkiezingen heen valt relatief vaak spaak loopt. Maak je daar eens druk over in de Tweede Kamer, ooit onze volksvertegenwoordiging!?
Door Ra op
Bruikbare ambtenaren zijn allang wegbezuinigd en uitbesteed, wat bleef is baantjesjagende Pvda meuk.
Door piet sjeens (produktprocessor) op
Koser Kaja en van Hijum staan model voor de huidige politiek: populistische afbraak van alles wat logisch en deugdelijk is, maar zo nodig "veranderd" moet worden.
Door Jos Praat (beleidsmedewerker) op
En nu maar hopen dat Koser Kaja en Van Hijum dit ook lezen en hun populistisch voorstel intrekken.
Door Massage033 (eigenaar) op
Ik ben van mening dat de bijzondere status van de ambtenaar mag blijven bestaan MITS de Awb aangepast wordt De Awb, die wet die in principe rechtszekerheid voor de burger moet verschaffen, valt nu alleen in het voordeel uit van bestuursorganen. In het bestuursrecht bestaan er talloze sancties tegen burgers die een overtreding begaan, maar geen enkele tegen (ambtenaren van) bestuursorganen. In het strafrecht mag geen twijfel meer bestaan over een gepleegde daad, in het bestuursrecht is slechts een vermoeden al genoeg om een burger een vergunning te weigeren.
Als al blijkt uit een ombudsmanrapport dat de door de ambtenaren uitgevoerde procedure onbehoorlijk is, dan toch moet de burger naar de rechter nog stappen om zijn gelijk te krijgen. Het hele doen en laten van de overheid kan ongestraft plaatsvinden, ook al gaat dit rechtstreeks in tegen de Awb en de Dienstenwet.
Maar de ambtenaren zijn onschendbaar, mede door de Awb.
Door Joke (ambtenaar) op
Zouden de ambtenaren van De Jager hem het advies hebben gegeven - dat hij in de wind heeft geslagen - als hun positie minder stevig was geweest? Zie Financieele Dagblad en andere kranten daarover vandaag: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/7264/Schuldencris …
Door Hans Visser (Organisatievitalisator) op
Steeds weer wordt er gesproken over 'hoe het zou moeten zijn'. Dat is een manier om niet te hoeven zeggen/schrijven hoe het is. En als niet eerlijk gezegd en gesteld wordt hoe het is kan daar ook geen herkenning en erkenning op komen om tot een zekere mate van eenduidigheid uit te komen. Pas dan kun je een draagvlak krijgen voor een gewenste verandering. In plaats daarvan wordt dus 'een soort vlucht naar voren' genomen uit een werkelijkheid die maar steeds niet puntig wordt benoemd. En daardoor wordt er niets geleerd maar wel veel veranderd. En dat schiet voor geen meter op en zorgt alleen maar voor toenemende onrust.

Vacatures

Van onze partners

Whitepapers