of 59345 LinkedIn

Helft 30-plussers: geen tijd voor opleiding

De helft van de 30-plussers zegt tijdens en naast het werk te weinig tijd te hebben om een opleiding te volgen. Over alle leeftijdsgroepen heeft 44 procent die ervaring. Dat blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener Unique onder 1.079 Nederlanders die in loondienst werken.

De helft van de 30-plussers zegt tijdens en naast het werk te weinig tijd te hebben om een opleiding te volgen. Over alle leeftijdsgroepen heeft 44 procent die ervaring. Dat blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener Unique onder 1.079 Nederlanders die in loondienst werken. 

Flexibele werkgever nodig
De overkoepelende vraag van het onderzoek was hoe een ‘leven lang ontwikkelen’ kan bijdragen aan het ‘ontdekken, binden en boeien van talent’. De meeste ondervraagden onderkennen de noodzaak om zich te blijven ontwikkelen, maar velen ontberen de tijd ervoor. Vooral 30-plussers moeten hun werk vaak combineren met de zorg voor kinderen of mantelzorg. Het is dus belangrijk dat werkgevers hierin proberen mee te denken en waar nodig flexibel zijn, concluderen de onderzoekers.

Investeren in ontwikkeling
Werkgevers zijn zich er wel steeds meer van bewust dat het belangrijk is te investeren in ontwikkeling van medewerkers. Twee derde biedt hun medewerkers die mogelijkheid, aldus het onderzoek. Er wordt een voorbeeld aangehaald, waarom werkgevers daar tijd en energie in zouden steken. In een fictief gesprek tussen een directeur en een HR-manager stelt de eerste de vraag waarom te investeren in medewerkers als ze daarna toch weer vertrekken. De HR-manager countert die opmerking door te vragen: ‘Wat als we niet in ze investeren en ze blijven?’

Tevreden werknemer productiever
De onderzoekers wijzen erop dat er een duidelijke relatie is tussen het bieden van opleidingen en een prettige werkomgeving en motivatie en veerkracht van medewerkers. Dat werkt namelijk door in de productiviteit en in de prestaties van een organisatie. Tevreden en betrokken werknemers zijn productiever, zorgen voor meer tevreden klanten, melden zich minder vaak ziek en blijven langer bij een werkgever. Ze wijzen op onderzoek, waaruit blijkt dat medewerkers die naast de juiste opleiding óók persoonlijke aandacht en zorg krijgen, doorgaans drie keer langer bij een organisatie blijven.

Waardering belangrijkste
Ook uit het onderzoek van Unique blijkt dat organisaties die investeren in opleiding en ontwikkeling er beter in slagen medewerkers aan zich te binden. Bij zes op de tien werknemers neemt de loyaliteit aan hun werkgever toe als die opleidingen faciliteert. Verder voelt 58 procent zich sterker betrokken bij de organisatie en geeft ruim de helft aan bereid te zijn er voor langere tijd te blijven werken. Het belangrijkste is dat mensen zich gewaardeerd voelen, aldus de onderzoekers.

Pulse-metingen
Werkgevers moeten vragen wat medewerkers blij maakt en hen energie geeft. Veel organisaties doen één keer per jaar een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Maar volgens de onderzoekers is dat een momentopname die snel achterhaald is en niet meer past bij de snelheid waarmee de wereld verandert. Volgens hen worden pulse-metingen steeds populairder. Dit zijn metingen die ‘de hartslag van een organisatie’ vangen. 'Hoe worden veranderingen ervaren? Waarom is het ene team wel gemotiveerd en het andere niet? Door korter, vaker en slimmer te meten, weet je aan welke knoppen je moet draaien om mensen gemotiveerd te houden’, legt een van de onderzoekers uit.

Verstuur dit artikel naar Google+

GERELATEERDE ARTIKELEN

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.