Advertentie
carrière / Nieuws

Gemeenten boeken succes met vertrekregeling op maat

Gemeenten kijken aan tegen een vergrijzend personeelsbestand. Maar geen oudere ambtenaar staat te trappelen om op te stappen. Dat kost je veel te veel geld. Ede en Nijmegen boeken succes met vertrekregelingen op maat. Er kan meer dan gemeenten denken.

12 oktober 2014

Gemeenten kampen met vergrijzend personeel. Maar geen oudere ambtenaar staat te trappelen om op te stappen. Dat kost je veel te veel geld. Ede en Nijmegen boeken succes met vertrekregelingen op maat. Er kan meer dan gemeenten denken.

Weinig animo

Gemeenten kampen met taakstellingen, met boventalligheid, met onevenredig veel oudere ambtenaren en onevenredig weinig jongeren. Veel gemeenten denken daarom na over manieren om oudere ambtenaren te stimuleren om te stoppen, maar weten niet precies hoe ze dat in het vat moeten gieten. De ambtenaar die vrijwillig opstapt, gaat er doorgaans financieel fors op achteruit. Dus bestaat daarvoor weinig animo. ‘Een werknemer gaat alleen weg als zijn inkomen voldoende is. Ik heb de indruk dat gemeenten denken dat er niets meer mogelijk is op het gebied van vervroegd uittreden’, zegt Bianca Jaggan, directeur van Proambt, een adviesbureau voor pensioen en inkomenszekerheid voor ambtenaren en politieke ambtsdragers. ‘Het is inderdaad allemaal behoorlijk veranderd de laatste jaren, maar er zijn best mogelijkheden.’

Leeftijdarrangement

Zo introduceerde de gemeente Ede dit jaar het ‘leeftijdsarrangement’. Ambtenaren die tussen 1 juli 2014 en 31 december 2016 62 jaar worden, kunnen daarvan gebruik maken. Ze moeten zelf ontslag nemen. Degenen die dit willen, moesten dit voor 1 juli van dit jaar aangeven. Wie in Ede vertrekt zodra hij 62 is, krijgt eenmalig een bedrag mee ter grootte van anderhalf jaarsalaris, gebaseerd op het salaris op 1 juli 2014. Het bedrag wordt, na verrekening met de fiscus, netto gestort op de rekening van de medewerker.

Prijskaartje

De regeling in Ede is een succes; 90 van de 130 ambtenaren die ervoor in aanmerking komen, maakt er gebruik van. Maar er hangt wel een prijskaartje aan. De gemeente betaalt een extra belastingheffing, een strafheffing, van 52 procent. Desondanks is het leeftijdsarrangement voor de gemeente financieel voldoende aantrekkelijk.

Wijnheffing

De strafheffing – ook wel Wijnheffing genoemd omdat staatssecretaris Wijn hem invoerde – werd tegelijk met de Wet VPL (Vroegpensioen en Levensloop) ingevoerd. De heffing is bedoeld om eerder stoppen met werken te ontmoedigen. Werkgevers die zorg dragen voor een aanvulling of overbrugging tot het pensioen betalen over de totale ontslagvergoeding een heffing van 52 procent.

Zachte landing

De gemeente Nijmegen reageerde alert toen vorig najaar duidelijk werd dat het kabinet paal en perk wilde stellen aan de stamrecht­vrijstelling. Tot 1 januari 2014 konden ontslagvergoedingen onbelast worden weggezet bij een verzekeraar of als bankspaarproduct en betaalde de werknemer pas belasting als hij periodieke uitkeringen ontving. Sinds dit jaar moet hier direct belasting over worden betaald. Op de valreep, op 1 december 2013, nam de gemeente afscheid van 115 ambtenaren tussen de 60 en 63 jaar. Omdat dat moment voor de meeste ambtenaren ook nogal onverwacht kwam, was er veel aandacht voor coaching en begeleiding, zodat de kersvers gepensioneerden een zachte landing konden maken.

Mobiliteit

Nijmegen is tevreden met de uitkomst. ‘Ons vertrekarrangement heeft een geweldige mobiliteit op gang gebracht’, zegt P&O-adviseur Bet Ratering. ‘Al na zes weken zagen we effect. Er waren zeven jongeren geplaatst, tien boventallige medewerkers hadden een andere functie en er waren veertien personen intern doorgestroomd.’


Generatiepact

En in 2015? Voor gemeenten die niet bereid zijn de strafheffing te betalen, is de keus beperkt. ‘Het generatiepact’, oppert Abvakabo FNV-bestuurder Bert de Haas. ‘Dat zijn we overeengekomen in de cao. Het is een oplossing die door de sector is bedacht.’ Het generatiepact is, politiek correct geformuleerd, een ondersteuning voor ouderen om langer te blijven werken. Maar evengoed zou je het een regeling kunnen noemen ter ondersteuning van ouderen die vervroegd willen uittreden. Iemand gaat voortaan 80 procent werken, krijgt een aanvulling om de inkomensderving deels te compenseren, waardoor het salaris op 90 procent uitkomt, en de pensioenopbouw is 100 procent. Verschillende gemeenten hebben inmiddels voor het generatiepact gekozen of oriënteren zich hierop. ‘Voor gemeenten is het generatiepact een goede manier om tot fte-reductie te komen en tegelijkertijd te verjongen’, aldus Jaggan. 

Reacties: 21

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Steven de Jong / Salarisadminstrateur
jammer dat er weer gunstige regelingen getroffen moeten worden welke deels betaald worden door jongeren....



Een andere optie is een juiste dossiervorming en actief loopbaanbeleid (doorstroming, demotie (geen uitloopschalen/persoonlijke toeslagen), ontslag).



De garanties welke aan het zittende oudere personeel worden verstrekt dragen bij aan de steeds kleiner wordende ruimte voor arbeidsvoorwaarden. Ook de claim welke dit op het pensioen legt heeft een negatieve invloed op jongeren (doorsneepremie en generationele overdracht). Hiernaast is de financiering van de vorige VUT/FPU-regeling en overgangsregeling nog steeds niet voldaan.



Ik mag echt hopen dat het generatiepact en de individuele gemeentelijke regelingen bijdragen aan structurele werkgelegenheid voor jongeren. En niet zoals in andere tijden van bezuinigingen, stages en werkervaringsplaatsen ipv echte banen (bij de invoering van de VUT/FPU heeft alleen de sector onderwijs bijgedragen aan het doel: extra banen voor jongeren).
henk
Ik bliijf gewoon lekker zitten tot ik 67 ben.... Dat wilde de regering toch? Wel sneu voor de jongeren
Blessing / Wijkbwheerder
Ja, ook ik blijf doorwerken tot 67,5 , ik heb er al 42 jaar opzitten van premie betalen , de overheid straft je als je eerder wilt stoppen , ja jammer voor de jongeren
Harry Kouwenberg / Manager HRM
Aangetrokken door de titel verder te lezen, blijven zitten met de vraag waarom een gemeente ervoor kiest om 52% boete (gefinancierd uit gemeenschapsgelden) voor zijn rekening wilt nemen en dit bedrag niet veel effectiever inzet in de mobiliteit van een ouder werknemer.

Stel dat een ambtenaar 50 duizend euro per jaar verdiend. Deze krijgt dan een vertrekpremie van 75 duizend. Daar bovenop komt voor de gemeente een boete van 39 duizend euro. Totaal 114 duizend euro.

Ga met de ambtenaar het gesprek aan wanneer hij genoegen neemt met 70% van zijn jaarinkomen (= 35 duizend euro) kan hij/zij ruim 3 en een kwart jaar overbruggen. uitgaande van 62 jaar is dit 65 jaar en 3 maanden. Voldoende om een brug te slaan naar de AOW-gerechtigde leeftijd. Om de overgang van werk naar pensioen geleidelijk te laten verlopen, kan met de ambtenaar gesproken worden om zich in te zetten als vrijwilliger in het algemeen belang. (zorg, verenigingswerk, e.d.) Op deze manier wordt er verantwoord met de belangen van ambtenaar en gemeenschapsgeld omgegaan.
Janet / beleidsadviseur
En zo zijn er nog wel meer mogelijkheden te bedenken. Bij ons worden helaas alleen maar maatwerkregelingen afgesproken. Dus niemand weet wat er afgesproken wordt. Ik zou graag zien dat er mogelijkheden komen voor een regeling, zodat er ruimte komt voor jongere medewerkers. Dat is beter voor de hele organisatie. Zolang daar onvoldoende geld aan besteed wordt, blijft iedereen zitten waar hij zit. Zo ook ikzelf.
Pierre
@ harry: hoe fijn is het, denk je, om verplicht vrijwilliger te worden? Achter mobiliteit zit vaak een banale reden: er moet bezuinigd worden.
Wat is het toch voor een vreemde gedachte dat iemand die voor een overheid werkt, kennelijk dan zijn godganse leven in dienst van een ander moet stellen. Voor de meesten is het gewoon werk. Zou ABN AMRO of Philips ook met dit soort vrijwilligersplannen voor hun eigen te dumpen personeel rond lopen? Ik denk het niet.

Alle lof voor Nijmegen,die gemeente heeft tenminste goed nagedacht.

In je rekensom zit bovendien geen geld opgenomen voor mobiliteitsbevorderende maatregelen. En waar denk je daarbij dan aan voor deze doelgroep?

Ik kijk zelf geheel anders aan tegen dat omspringen met gemeenschapsgeld. De Staat vangt van een lagere overheid nog eens 52% extra bij een personele exit. Dat is rondpompen van Gemeentefonds-geld.
Eerst te weinig aan gemeenten geven ( de reden dat er bezuinigd wordt) en dan extra geld nog terughalen ook....

De VNG zou in gesprek moeten gaan met BZK/ Financien om van die strafheffing af te komen, om mobiliteit/ vertrek te stimuleren.Uiteindelijk komt dat de bezuinigingsdoelstelling ten goede. En ook de verjonging van een ambtelijke organisatie, waarbij het overigens dan nog de vraag is of het kennisniveau dan nog voldoende zal blijken.
hans wieser / senior project/programmamanager
@harry: helemaal met je eens! Zolang HRMmanagers als Harry zo bekrompen blijven denken, wordt het nooit wat. Kom eens out off the box Harry. Alle gemeenten zouden hun korps graag willen verjongen en kampen met een een overschot aan oudere medewerkers. Veel jonge afgestudeerden willen graag werken, maar er is veel te weinig aanbod van banen. Welnu, maak het ouderen aantrekkelijk om eerder met pensioen te gaan en plaats te maken voor een werkeloze jongere. VNG bepleit, eventueel samen met de vakbonden, dat het kabinet ZSM met een noodwetje komt, die de 52% boete laat vervallen. Dit kreëert zoveel mogelijkheden voor gemeenten om maatwerkregelingen te maken en jongeren te laten instromen ipv dat oudere ambtenaren nog jaren op de verkeerde stoel blijven zitten. Ik zie alleen een win-winsituatie en kom vooral niet met het bezopen idee om vervroegde uittreders/plaatsmakers verplicht vrijwilligerswerk te laten doen!!!! Vrijwilliger wordt je omdat je het leuk vindt en niet omdat je het moet! Op die mensen zit geen vereniging te wachten.
hans wieser / senior project/programmamanager
Sorry Pierre dat ik je Harry noemde in de aanhef. Foutje
Ria Huisman / directeur
En moet direct als de ambtenaar zijn haar pensioengerechtigde leeftijd bereikt hij zij van armoede werk zoeken gezien de negatieve pensioenopbouw?
Sjaak
Waarom zou een vitale ambtenaar van boven de 60 eerder met pensioen willen gaan? Misschien doet hij dat alleen om zich elders nuttig te maken (eventueel als mantelzorger). Indien hij dat mogelijk acht, zal hij gaan rekenen aan de hand van de hem gepresenteerde mogelijkheden of de persoonlijke regeling die voor hem gerealiseerd kan worden.
ruud / pensioen adviseur
Het blijft een hele bijzondere gebeurtenis, dat vanuit den Haag juist de pensioengerechtigde leeftijd naar 67 en plus gaat en dat de decentrale overheid juist mensen eerder met pensioen wil sturen.
Frans / gemeenteambtenaar
Ik ben inmiddels ruim 4 maanden met pensioen. Ook de gemeente Landgraaf kwam met een aanbod. Voor mij als 63 jarige was dat aanvankelijk niet interessant. Echter toen bleek dat ik een groot aantal verlofuren kon kapitaliseren en het geld dat dat opbracht in mijn pensioenkas kon laten storten, bovenop het bedrag dat de gemeente beschikbaar stelde, werd het opeens wel heel interessant. Per 1 juni van dit jaar ben ik op 64 jarige leeftijd en bijna 43 overheidsjaren gepensioneerd. Netto lever ik zodoende niets in. Ook niet na 65 jr en 3 mnd.
sivert dieters / belangstellende
en dan zeker ook nog ww op mijn kosten ; de gewone werknemer bloedt hiervoor dus.......................
hans wieser / senior project/programmamanager
@suvert: Nee Frans heeft ruimte gegeven aan een jongere die heel graag aan de slag wilde bij de gemeetne Landgraaf en nu geen bijstand meerhoefde te hebben uit JOUW potje!!!!!
irma
Waar kan ik meer informatie vinden over het generatiepact en hoe gemeentes daarmee om (kunnen) gaan. Of is het een bevoegdheid voor iedereen? waar in de CAR-UWO wordt dit benoemd?
Nicole Markus / rainmaker
Wat treurig dat we oudere medewerkers zo afschrijven. Afkopen is bovendien altijd makkelijker dan je verantwoordelijkheid nemen. Oud denken vind ik dat. Zorg er dan op zijn minst voor dat je voor de zittenblijvers ook budget beschikbaar stelt zodat deze gemotiveerd en productief de laatste fase van hun loopbaan doorgaan. Dat is duurzaam (nieuw denken) en daar heeft iedereen wat aan!
Kees / juridisch adviseur
@Harold. Mensen zoals Harold kennen we al langer. Typetjes zoals Harold houden de beste volkstuin 20 jaar bezet en geven die plaats pas vrij als een nieuwkomer zwaar betaalt voor diezelfde plaats. En Harold vindt dat nog zijn goed recht ook, want het is toch een beste plek en Harold heeft ook geïnvesteerd. Typetjes zoals Harold verhuren een kamer aan een student. Ze bekostigen hun dure koopwoning door een kamertje van 2 bij 3 te verhuren voor € 500,-- in de maand. En ze voelen zich nog weldoener ook. Het is te zot voor woorden dat een welgestelde ambtenaar zich laat uitbetalen om niets te doen en er prat op gaat dat een jongere niet langer meer bijstand behoeft. Jezus zei het al: "eerder zal een kameel door het oog van de naald gaan, dan dat Harold het Koninkrijk der Hemelen betreedt".
Jan / ambtenaar
ik ben het helemaal eens met Harold. Eigenlijk moeten er regelingen op maat komen. Als 57 jarige (en voor de helft arbeidsongeschikt) gaat het mij allemaal te snel... Ik loop op mijn tenen maar..... nog maar 10 jaar !!!!!!
Dirk / adviseur IT
Ben benieuwd hoe het in Ede verder gaat na die vertrekregeling".

Van de 700 medewerkers gaan er bijna 100 weg en die worden maar deels vervangen. Er komt dus een gigantische stoelendans want er gaat eerst intern geworven worden. Schatting: 300 functies worden in korte tijd door iemand anders bekleed. Dat is 300 keer een sollicitatieprocedure en inwerken...
A.J. Bus / vaktechnice mederwerker
ik werk al 48 jaar. naar een hartinfarct, depressie, hernia, en nu pas een tia, en 9 pillen per dag moet ik nog 5 jaar werken. schandalig. ik kan met vervroeg pensioen voor

€ 1030,- per maand en levenslang +- €350,- minder pensioen. ik wil niet maar moet wel doorwerken, net zoals een collega van mij die tot zijn dood moest doorwerken, SCHANDALIG.
Henk / Ondernemer en oud ambtenaar
De geschiedenis herhaald zich. Weggegooid geld om ouderen vroeger te laten uittreden met een extra regeling. Het is bovendien erg stigmatiserend en volstrekt achterhaald. Het beeld dat iedere oudere aan het eind van zijn latijn is is volstrekt onjuist. Minister Opstelten is nota bene 70 jaar!.

Als iemand eerder wil stoppen met werken is dt natuurlijk prima maar dit aantrekkelijk maken is schandalig en onnodig. Mijn ervaring is dat als iemand het zich kan veroorloven en hij of zij is er klaar mee dan vertrekt hij of zij gewoon.

De voorbeelden laten bovendien zien dat de lokale overheden het rijksbeleid aan de laars lappen. Ondanks de extra heffingen toch ouderen een VUT-regeling aanbieden. En het dan nog presenteren als een vondst ook nog. Moet niet gekker worden.

Gewoon rondpompen van belastinggeld met als resultaat een financieel gat voor de gemeente en belastingbetaler. Veel beter zou het zijn om ambtenaren ook te laten vallen onder het normale WW regime in de markt, de wachtgeld bassins leeg te laten lopen en af te schaffen en het eigen risicodragerschap van overheden op te heffen. De beïnvloedbaarheid van de personeelskosten bij de overheid is nu te gering. Laten we hopen dat deze geldsmijterij spoedig stopt.
Advertentie