‘Extra verlof voor oudere ambtenaar’
Oudere gemeenteambtenaren moeten vanaf 2021 extra verlof krijgen. Zo’n landelijke afspraak verbinden de vakbonden als nieuwe voorwaarde aan het gelijktrekken van allerlei lokale verlofregelingen. Gemeentelijk werkgevers willen er niet aan. Ook de looneis van de bonden vinden ze 'onbetaalbaar.'
Oudere gemeenteambtenaren moeten vanaf 2021 extra verlof krijgen. Zo’n landelijke afspraak verbinden de vakbonden als nieuwe voorwaarde aan het gelijktrekken van allerlei lokale verlofregelingen.
Vitaliteitsbeleid
Voor de gemeentelijk werkgevers brengt dat extra verlof voor oudere medewerkers, als onderdeel van een breed vitaliteitsbeleid, extra kosten met zich mee. Die komen dan bovenop de (tijdelijke) compensatie die ze willen bieden aan werknemers die er door de harmonisering van de verlofregelingen op achteruit gaan.
Harmonisering
Op dit moment heeft elke gemeente een eigen verlofregeling, met extra verlof voor verschillende redenen. Daardoor zijn er verschillen in verlofaanspraken: niet alleen tussen gemeenten maar ook binnen gemeenten. In de vorige cao was tussen werkgevers en bonden afgesproken het verlof te harmoniseren. Een gezamenlijke werkgroep kwam vorig jaar tot een norm: naast het wettelijk verlof van 144 uur, een norm van 34 uur bovenwettelijk verlof per jaar (totaal 178 uur).
Harmonisatie
De VNG wil in de nieuwe cao de afgesproken harmonisatie uitvoeren. De nieuwe verlofnorm zou vervolgens op 1 januari 2021 moeten ingaan. De VNG zegt bereid te zijn om te onderhandelen over overgangsrecht voor werknemers die er op achteruit gaan. Aan de harmonisering nieuwe voorwaarden verbinden, is voor de gemeentelijke werkgevers een brug te ver. Bovendien leiden de voorstellen van de vakbonden voor verlof volgens de VNG juist tot meer verschillen tussen medewerkers.
Uren inleveren
De bonden zien dat anders. 'Wij stellen we voor een vitaliteitsbeleid te ontwikkelen in een periode van 4 á 5 jaar. Dit vitaliteitsbeleid is gericht op álle leeftijdsgroepen. Onderdeel van dit brede beleid zou zijn een vitaliteitsregeling waarmee oudere medewerkers minder kunnen werken met behoud van 50 procent loon over de ingeleverde uren. Daarnaast willen we een vitaliteitsbudget dat ingezet kan worden voor medewerkers die in de knel komen en dreigen uit te vallen. Dit alles in het kader van beleid voor duurzaam werken', aldus FNV-onderhandelaar Bert de Haas.
Harde eis
'De VNG kwam met een bod dat bestond uit de keuze tussen 2 pakketten: een verlofpakket en een loonpakket. In het verlofpakket lag het accent op verlof. Het bod kwam overeen met onze voorstellen wat betreft de omvang van verlof, maar dan zonder een brede vitaliteitsregeling.' Dat laatse is een harde eis van de FNV.
Loonpakket
Het loonpakket bevatte volgens De Haas een bod dat nog steeds ver af staat van wat de bonden eisen. Gemeentelijke werkgevers zijn bereid om wat zij noemen ‘een serieuze investering’ te doen in de koopkracht van werknemers. De VNG heeft op 22 maart aangeboden om de salarissen per 1 april van dit jaar met 2,5 procent te verhogen en op 1 april van volgend jaar met 2 procent inclusief 0,8 procent via het IKB, het individueel keuzebudget. Daarmee is volgens de VNG koopkrachtbehoud gegarandeerd. Het loonvoorstel van de bonden - 7,55 procent over 2 jaar, waarvan 0,8 procent in het IKB.- betekent volgens hen pas 'echte koopkrachtverbetering' voor ambtenaren. 'En hiermee kunnen werkgevers de concurrentie aan op de arbeidsmarkt, die steeds krapper wordt.'
'Onbetaalbaar'
‘De verwachtingen van gemeentelijke wekgevers en vakbonden liggen ver uit elkaar’, aldus een verklaring van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) na het vijfde overleg over de Cao Gemeenten 2019 van afgelopen vrijdag. Het wensenpakket van de vakbonden is volgens de VNG zo groot, dat het voor gemeentelijke werkgevers onbetaalbaar is. 'De VNG kijkt nog steeds meer naar het kostenplaatje, dan naar de noodzaak om te investeren in de werknemers', aldus De Haas.
Een volgend cao-overleg staat gepland op 12 april.
Reacties: 48
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Sterker nog, de rijksbudgetten voor de lonen van de gemeenteambtenaren is een welkome aanvulling om als bestuurder regelmatig een goede sier te maken en dat alles onder de dekmantel VNG bepaalt. Zolang dit niet verandert is er sprake van een zeer schandalige werkgever, die eigenlijk naar buiten toe het goede voorbeeld zou moeten geven.
Zet je nou eens in voor alle ambtenaren en niet voor het smaldeel van 60+
In onderwijs is de BAPO ook afgeschaft. Een vervangende regeling (die ook andere leeftijdscategorieën betrekt) is er voor in de plaats gekomen.
Nu weer terug?
CAO? Gewoon dezelfde als de provincies! Geen cent minder.
Doen ze dat niet dan zullen binnenkort de lichten in dat veel te dure glaspaleis aan de A2 gedoofd zijn.
En keuze tussen loon of verlof is belachelijk: generatiepact voor ALLEN (dus onafhankelijk van leeftijd) en anders geen harmonisatie van verlofregeling.
Houdt het simpel.
Daarnaast: eens met Frits. Het generatiepact is een leuke regeling die in de praktijk wordt gebruikt als bezuiniging op het personeel (wat tegelijk een sterk hogere werkdruk oplevert). Als de bonden met dit plan al willen doorgaan, zullen ze echt een goed dichtgetimmerde afspraak moeten maken anders gaat iedereen behalve de VNG er op achteruit.
We lopen de laatse 10 jaar mooi met alles achter de feiten aan.
Hetzelfde geld voor het generatiepact. Ik zou ook wel 60% willen werken voor 80% salaris en 100% pensioen, maar dat mag niet vanwege mijn leeftijd. Logisch dat deze regeling bij sommige gemeenten al is afgeschaft wegens leeftijdsdiscriminatie. En qua kosten? Een schaal 7 ambtenaar met generatiepact verdient bij mijn gemeente per gewerkt uur evenveel als een schaal 11 functie zonder generatiepact. Wie dat eerlijk vindt mag mij overtuigen...
LACHWEKKENDE tegenspraak! De VNG noemt koopkrachtbehoud een serieuze investering in de koopkracht van de werknemers. Waar zit dan die investering???
Als werkgever zelf 7% in 1,5 jaar opstrijken en de werknemer een fooi van 4,5% over 2 jaar bieden. De SCHANDE wordt steeds groter!!
Verder ben ik bewust geen lid geworden van de vakbond. Die kijkt alleen naar zaken waar ik totaal niets aan heb (verlof, vitaliteitsregeling). Over opleidingsmogelijkheden hoor ik bijzonder weinig, en wat er nu is voldoet natuurlijk absoluut niet (voor €500,- kun je hooguit een korte cursus doen). Vitaliteitsbeleid (bijv. een 60/80/100 regeling) wil ik graag voor alle leeftijden, anders is het in mijn ogen niet meer dan leeftijdsdiscriminatie.
Het liefst zou ik zelf, individueel, onderhandelen over mijn salaris. Ik weet zeker dat ik er dan meer uit haal van 0,nog wat procent onder aan de streep.
Zelfs in economische tijden hebben ze ons salaris opmpeil weten te houden zo wordt beweerd. Nou inmiddels weet iedereen wek anders.
En hebben onze bestuurders recent niet een verhoging van 5 % gehad? Als we dat eens als uitgangspunt nemen...
- de generatiepacten zijn er gekomen om het ambtenarenapparaat vitaler te maken (niet om oudere ambtenaren vitaler te maken): meer jongeren, minder ouderen. Waarom is daar niks van terecht gekomen? Omdat de werkgever (niet de vakbonden) de herbezetting door jongeren vertikt fatsoenlijk door te voeren. Een oudere die vertrekt maakt financieel ruimte voor een jongere, goedkopere kracht (hoge schaal, lage schaal). Haal je die jongere niet binnen, dan houdt de werkgever het financiele voordeel om de tekorten in de Jeugdzorg e.d. mee op te lossen
- als je de vakbond ziet als een supermarkt waar je alleen maar wat haalt als het je nodig bent dan heb je er inderdaad weinig te zoeken. Individueel onderhandelen over je loon? Moet je vooral doen. Maar neem dan tegelijkertijd ook afscheid van een aantal secundaire arbeidsvoorwaarden. Of nog beter: wordt ZZP-er. Dan heb helemaal vrijheid, blijheid en geen enkel recht.
- de bonden moeten voor een poen-contract gaan en ophouden zich namens de werkgever zorgen te maken over zaken waar een werkgever zicht zorgen over zou moeten maken. Het is al langer bekend dat het uiteindelijk de gemeentelijke werkgever geen reet zal roesten wat de kwaliteit is van het ambtelijk apparaat. De ambtenaren zijn in alle opzichten sluitpost, een kostenpost en noodzakelijk kwaad. De onderwijswerkgevers zijn samen met de werknemers naar Den Haag gestapt met de boodschap: het salaris moet omhoog. Ziet u dat onze werkgever doen? Die loopt de deur plat voor meer geld voor zorg, wegen, zwembaden, dierentuinen en putdeksels maar zijn ooit opgestaan om bij het rijk voor meer geld voor salarissen te pleiten. Nooit.
Wanneer je de 60-80-100-constructie toepast, kun je niet 40% van de vrijgevallen tijd opvullen maar slechts een fractie daarvan. Even uit het hoofd: ongeveer 15%. Dat betekent dat je 6 à 7 generatiepacters nodig hebt voor één fte. Maar die ene fte kan uiteraard nooit die 6 of 7 maal 40% vrijgevallen uren invullen. Niet qua tijd en al helemaal niet qua inhoud. Dit houdt in dat taken óf niet meer worden uitgevoerd óf de resterende collega's (delen van) taken erbij krijgen. Zélfs wanneer er met de financiële middelen wel invulling wordt gegeven aan de vrijkomende formatieruimte.
Dus net als de VUT is dit een kadootje aan de ouderen waar de jongeren jaren lang 'plezier' van hebben.
Wellicht nuttig om een cursus nederlands te doen. "Hetzelfde geld voor het generatiepact". Ipv geldt als werkwoord. Niet alles is financieel dus beter opletten.
Generatiepact dient m.i. gekoppeld te worden aan aantal dienstjaren en niet aan leeftijd. Is dit probleem ook ondervangen. En de kosten worden terugverdiend door vitaler bestand aan medewerkers ipv jonge ambtenaren die de gehele dag op hun smartphone zitten te kijken.
En dat gezeur dat oudere ambtenaren teveel verdienen. Dat is het gevolg van het loongebouw. Als je net begint, verdien je weinig (in mijn ogen TE weinig).
En laat de vakbond eens krachtdadiger optreden. De kosten van de gemeente die zij bij de burger neerlegt, stijgt dit jaar met 2,7 %. Dus dat lijkt mij een minimum verhoging voor dit jaar. En wellicht alleen voor leden. Laten de anderen maar zelf gaan onderhandelen. Ik geniet bij voorbaat al voor de teleurstelling van hen.
Dus trekken wij ons niets aan van de comma, punt, mierenneukers.
Verder: ik begin het een steeds groffer schandaal te vinden dat gemeenteambtenaren bijkans op de knieen moeten voor nota bene koopkrachtbehoud. Niet voor verbetering maar voor behoud. Het rijk lost de staatsschuld af: dat kost dus geld met de negatieve rente ipv dat het kosten bespaart. Tegelijkertijd krijgen de ministeries hun geld niet uitgegeven: steeds weer onderuitputting waardoor o.a. gemeenten minder geld krijgen (lagere rijksuitgaven = lager gemeentefonds). De enige manier om er echt op vooruit te gaan is inderdaad gebruik maken van een generatiepact en dat gun ik echt iedereen. Maar het is de enige manier om (per gewerkt uur) in koopkracht vooruit te gaan. Ik ben 60 en wat mij betreft gaan al die pacten morgen de duur uit als een fatsoenlijke loonsverhoging voor terug komt.
“groffer schandaal te vinden dat gemeenteambtenaren bijkans op de knieën moeten voor nota bene koopkrachtbehoud”
Wat te denken van betalingsbetaler welke bij voortduring gepakt worden door de overheid en de verzonnen plannen van ambtenaren. Maanden per jaar werken voor ambtenaren en ambtenaren onzin.
Jullie zijn wereldsterren in het bedenken van problemen, nu weer het generatiepact.
Blockchain versneld invoeren, dan kunnen hele kuddes ambtenaren naar huis, schatting is 30 a 45%.
Dit belastinggeld, wat niet meer uitgegeven wordt, kun je besteden om de ambtenaren op leeftijd naar huis te zenden.
Zet dit naast de banen die er niet toe doen 30% (direct mee stoppen) en de jaarlijkse miljarden verspilling door ambtenaren, ambtenaren fraude, enz., is er geen vuiltje aan de lucht. Blijf je kletsen over problemen, wil je niet anders en ben je aan het zeuren met zijn allen.
En hou eens op met dat IKB geneuzel. Gewoon salarisverhoging die doorwerkt naar je pensioen. Dus alle colleges van B & W in NL, bel jullie club (VNG) en zeg dat ze ophouden met beledigen.
Wat een lange tenen wederom. Ambtenaren ontvangen maandelijks een belastinggeld uitkering, punt.
T.a.v. het gestelde valt telkens op dat jullie allemaal een zeer uitgesproken mening hebben over van alles maar dat het schort aan inhoudelijke kennis van rapporten en onderzoeken.
Er is onderzocht hoeveel banen er zijn die er niet toe doen, 30 a 45%, en wat is de reactie, wat een “Fijne reactie” weer. Ontkennen, niet zo slim.
En alle reaguurders gaan met een grote ontkennende boog om de feiten, als het verspilling, fraude en misstanden betreft, die aantoonbaar hebben plaats gevonden en soms al voor de rechter zijn geweest.
Zelfs de verwijzing naar rapporten levert geen lezers van rapporten op. Dan wil je toch slechts zeuren en jammeren en beslist geen kennis tot je nemen. Jullie ambtenaren oplossing is, je zet iemand in de hoek.
Helaas er zijn mensen die zich niet in de hoek laten zetten als ze de waarheid spreken.
Dus geen lange tenen en ambtelijk gejammer, pak de ambtelijke verspilling aan, geef frauderende collegae aan, meld misstanden, dan heb ik het niet meer over het inleveren van jullie 13 e maand, vakantiegeld, enz. en kan iedereen op tijd met pensioen. Phhhh. Het is wel ons geld, geld van de burger, die weken per jaar, door jullie verspilling extra moet werken. Dit echter vinden jullie heel normaal, aangezien ik nog niet heb meegemaakt dat een ambtenaar compassie heeft met dit feit en de verspilling wil wijzigen. Verspilling duurt nl. al decennia.
“zolang blockchain vooral nog een belofte is”
Fout,helemaal fout, er zijn al gemeenten die er voorzichtig mee werken en is niet meer te stuitten.
Als de haven van Rotterdam kan overschakelen op blockchain, kan een gemeente dit helemaal. Dus er gaat gewoon flink extra percentage ambtenaren naar huis, het is nog maar de vraag of men het pensioen gaat halen.
Bij ongeloof, lees de rapporten, het merendeel is openbaar. En als informatie uit deze rapporten “vuilspuiterij” en reden tot verwijderen is, dan is het overheid vuil! Niet het mijne.