of 59329 LinkedIn

Externe inhuur redmiddel op krappe arbeidsmarkt

Even een personeelsadvertentie plaatsen en rustig de reacties afwachten is er niet meer bij. Functies blijven langer vacant en aan externe inhuur is nauwelijks te ontkomen.

Gemeenten merken goed dat de werkloosheid extreem laag is. Functies blijven langer vacant en aan externe inhuur is nauwelijks te ontkomen.

Even een personeelsadvertentie plaatsen en rustig de reacties afwachten is er niet meer bij. ‘Het komt ons niet aanwaaien’, zegt Marco Visser, organisatieadviseur van de gemeente Zaanstad. In Zaanstad (1.200 werknemers) was de doorlooptijd bij vacatures een maand of twee. Nu kan het zomaar een half jaar duren voordat een vacature vervuld is. ‘Zeker op gebieden waar het traditioneel al lastig was, zoals financiën, planning en control, is het nu nog lastiger.’

Ruimtelijk domein
Ook Eelke Pol, hoofd HRM in Gouda (500 werknemers), merkt dat het moeilijk is om kandidaten te vinden voor specialistische financiële functies. ‘Het is lastig in de hele breedte, maar in een aantal sectoren is het extreem lastig. Ook in het ruimtelijk domein is het ingewikkeld. Bouwen en ontwikkelen is conjunctuurgebonden. Bouwbedrijven en projectontwikkelaars hengelen naar dezelfde mensen als wij. We vissen allemaal in een vijver die snel leger wordt.’ Femmy Jonker, gemeentesecretaris in Molenlanden (300 werknemers), somt moeiteloos de sectoren op waar het extra lastig is om vacatures te vervullen. ‘Bouw- en woningtoezicht, civiele techniek, de Omgevingswet, projectleiders. Er wordt veel gebouwd. Het gaat gewoon weer goed in Nederland. Dat merken we.’

Tijdelijk geld
Ontstaan er knelpunten? ‘Over het algemeen lossen we het wel op’, zegt Pol. ‘Als we twee keer een wervingspoging hebben gedaan en er komt niets, vallen we terug op inhuur.’ Inhuur lijkt onvermijdelijk, maar niemand vindt het ideaal. Pol: ‘Voor tijdelijke projecten is tijdelijk geld beschikbaar. Dan is inhuur een passende oplossing. Maar vacatures vervullen via inhuur is zonde. Het is duurder en je wilt een organisatie opbouwen. Dat gaat makkelijker met vaste mensen.’

Jonker probeert in Molenlanden inhuur zoveel mogelijk te beperken. Volgens haar lukt dat tot nu toe aardig. ‘Eigen personeel biedt voordelen, zoals grotere betrokkenheid en lagere kosten. Maar we krijgen het niet altijd rond en hebben dan toch extra budget nodig. Dat leidt soms tot een winstwaarschuwing richting college.’ Ook probeert ze samen te werken met andere gemeenten.

Uitval systemen
Zaanstad valt geregeld terug op inhuur. ‘Als er een acuut probleem is, heb je geen keus’, stelt Visser. ‘De dienstverlening aan de burger of de ontwikkeling van de stad even stopzetten is geen optie.’ Sommige problemen zie je van tevoren aankomen. Visser: ‘Ict’ers zijn schaars. Daarom hebben we bepaalde beheersfuncties die heel specifieke kennis vragen, zoals Unix-beheer, uitbesteed aan een partij die deze expertise in huis heeft. We kunnen het ons niet permitteren dat die systemen uitvallen.’

Lees het volledige artikel in Binnenlands Bestuur nr. 16 van deze week (inlog)

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Gerben op
Dit wanbeleid valt aan de keukentafel niet meer uit te leggen!

Wat beweegt sollicitanten nog om voor de gemeentelijke overheid te willen werken behalve zelfkastijding?

Een marktconform salaris, enig groeiperspectief, een pakket redelijke secundaire arbeidsvoorwaarden of persoonlijke waardering kunnen het immers niet zijn.

Dat verklaart de noodzaak tot inhuur!
Door Spijker (n.v.t..) op
Het echte probleem is het uiterst karige CAO-beleid van Gemeenten. Dit terwijl ze daarvoor via het Gemeentefonds wel voldoende financiële middelen van het Rijk ontvangen. Besparingen op salariskosten worden vervolgens gebruikt voor algemene doeleinden.