of 61441 LinkedIn

Communicatieteams bij overheid onder grote druk

Onderzoek toont aan dat bestuur en organisatie zich beter laten adviseren door communicatieprofessionals en meer waardering voor hen hebben dan voor de crisis. Ondertussen loopt de werkdruk hoog op: vier op de vijf teams hebben het ‘veel drukker dan normaal’ tot ‘extreem druk’.

Een flink deel van de communicatieteams van gemeenten en Veiligheidsregio's is overbelast. De coronacrisis zorgt voor grote werkdruk, maar tegelijkertijd ook voor meer waardering voor het werk van deze teams.

Extreem druk
Dat blijkt uit onderzoek van branchevereniging Logeion, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en Renata Verloop Advies & Management, waarvoor 86 gemeenten en 13 Veiligheidsregio's zijn ondervraagd. Het onderzoek toont aan dat bestuur en organisatie zich beter laten adviseren door communicatieprofessionals en meer waardering voor hen hebben dan voor de crisis. Ondertussen loopt de werkdruk hoog op: vier op de vijf teams hebben het ‘veel drukker dan normaal’ tot ‘extreem druk’.

Overbelast
Bijna de helft van de communicatieteams van gemeenten zijn daardoor overbelast. Eind mei, tijdens de eerste coronapiek, was dat nog een op de vijf. Bij de Veiligheidsregio’s geeft bijna een derde aan overbelast te zijn; dat is vergelijkbaar met de situatie eind mei. De meerderheid verwacht dat de drukte in 2021 aanhoudt, maar slechts een deel daarvan krijgt extra capaciteit. Een derde verwacht zelfs bezuinigingen.

Andere dossiers
Door de focus op crisiscommunicatie schieten andere dossier erbij in. Zo komen thema's als digitale toegankelijkheid en de Omgevingswet in de knel. Ook komen teams minder aan de eigen professionele ontwikkeling toe. Dat terwijl er juist nu behoefte is aan kennisuitwisseling, bijvoorbeeld over hoe om te gaan met het afnemende draagvlak voor de crisismaatregelen.

Kansen
Aan de andere kant biedt de crisis ook kansen voor communicatie. Zo wordt de meerwaarde van communicatie nu duidelijk zichtbaar in de organisatie. Ook heeft online participatie met inwoners een stimulans gekregen. Verder wordt de toegenomen interne samenwerking en onderlinge samenwerking in de regio als positief ervaren. 

Verstuur dit artikel naar Google+

GERELATEERDE ARTIKELEN

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Frank Zuylen (stedebouwkundige, burger.) op
De beschrijving van de situatie van de GGD's in het commentaar van cri (29-10-2020) komt mij zeer geloofwaardig over. Het verklaart ook het falen van deze organisaties tijdens deze Coronacrisis. Het opzetten va de teststraten en het systeem van telefonische controle is door de directeuren van de GGD's kennelijk schromelijk onderschat. Pas gaandeweg kwam men erachter dat er heel wat meer uit de kast gehaald moest worden om de beoogde testcapaciteit te halen. Overigens vind ik dat je daar de GGD's niet de schuld van kunt geven. De verantwoordelijkheid ligt bij de overheid, de politiek, die op dit soort ondersteunende structuren heeft bezuinigd.
Door Joop op
Heb ooit bij een provincie gewerkt waar minstens 50 communicatie-adviseurs op ca. 1000 m/v personeel (inclusief buitendienst) werkten: een absolute nachtmerrie! Ze hadden het toen ook al druk druk druk, maar ook toen was dat alleen voor de buhne.
Door cri (jur. adv) op
Het is pr van type wc-eend. Ik als burger zie niets van de geweldige drukke communicatie van de veiligheidsregio waar ik woon (nog even en het zijn ook weer helden zoals andere beroepsgroepen die feitelijk niet meer dan hun werk doen. Geen publicaties oid niks hoor of zie ik van mijn veiligheidsregio met regelingen met sancties waar ik niets van afweet want niet bekend. Weet niet eens hoe mijn veiligheidsregio precies loopt, want wat betekent het als ik lees dat de veiiligheidsregio x het noordelijke deel een ander regime (of kleur) oplegt dan de rest van hun regio. Hoe wordt dat gecommuniceerd aan de burger???? Waar zijn die jongens en meisjes dan zo druk mee bezig buiten natuurlijk de eindeloze vergaderingen. Veiligheidsregio's, het aantal in NL is van de gekke in een klein landje als wij zijn, nodigt uit tot bureaucratie, machteloosheid, omgefundeerde en ongecoordineerde verschilen in beleid, handhaving en uitvoering, eigen mening, non communicatie etc. Niet alleen de veiligheidsregios maar ook de ggd's hebben bestuurlijk jarenlang in de schaduw gestaan van de bestuurlijke hitte en druk en plots moeten zij acteren; dat gaat dus niet want de tucht van de markt hebben zo nooit hoeven te ervaren, Het pr verweer dat de `GGD;s zo belabberd reageren op hun taakuitoefening heeft dus niets te maken met de dooddoener dat er jarenlang bezuiningd zou zijn op GGD. Het is vaak geen kwestie van geld.Het kwam immers nooit zo nauw in kwantiteit en kwaliteit en maatschappelijke integratie. Nog los van de ridicule opdeling, een burgemeestersclub als bestuur, iedere regio zijn eigen opvatting`; het is een bestuurlijk schandaal wat wij dat in nl zo hebben opgetuigd zodat het wel moet falen.

Vacatures

Van onze partners

Mystery Burger: de podcast

Even genoeg naar uw scherm gestaard?  Beluister vanaf nu de columns van de Mystery Burger als podcast!