Advertentie
carrière / Nieuws

Social media grote afleider op werkplek

Bijna de helft van de werknemers raakt op het werk regelmatig afgeleid door het gebruik van social media. Bij 27 procent gaat dit soms ten koste van de dagelijkse werkzaamheden. Dit blijkt uit onderzoek van NationaleVacaturebank.nl onder ruim 900 respondenten.

16 augustus 2011

Even checken
Werknemers vullen aardig wat werktijd met social media websites; 16 procent kijkt eenmaal per dag, 20 procent doet dit twee tot vijf keer per dag. Ruim een kwart kijkt zelfs meer dan vijf keer per dag. Slechts 15 procent zegt niet van het werk afgeleid te worden door bezoekjes aan social media sites.

 

Beleid
39 procent van de respondenten geeft aan dat zijn of haar werkgever een social media beleid hanteert. Bij sommige werknemers zijn deze sites geblokkeerd (20%) en weer anderen moeten zich houden aan een streng social-media protocol (18%). Het merendeel (61%) is echter zelf verantwoordelijk.


Imago
Mark Borgman van NationaleVacaturebank.nl: 'Veel werkgevers hebben nog weinig zicht op de impact van social media op de werkvloer. Afgezien van de productiviteitskwestie blijkt het risico van imagoschade voor de werkgever mee te vallen. Uit het onderzoek komt namelijk naar voren dat de meeste werknemers op social media sites niet snel iets negatiefs over het werk of de werkgever schrijven. 58 procent van de respondenten blijkt hier voorzichtig mee te zijn. Werknemers begrijpen inmiddels dat hun werkgever in de gaten houdt wat ze op social media sites schrijven.'
 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie