CNV stelt gedragscode voor sociale media op
De een vindt het niet meer dan logisch, de ander vindt het ronduit betuttelend. Maar wat de mening op de werkvloer ook is, bedrijven stellen steeds vaker regels op voor werknemers over het gebruik van sociale netwerken op internet zoals Twitter, Facebook en Hyves, zo schrijft het Financieele Dagblad.
Standaarddocument
Vakcentrale CNV presenteerde vorige week het zogeheten Social Media Protocol, een gedragscode voor de eigen twitterende medewerkers. Het merendeel van de Nederlandse bedrijven dat momenteel nog geen richtlijnen hanteert voor het gebruik van netwerksites, kan het CNV-protocol als standaarddocument gebruiken.
De behoefte voor zo'n document kwam volgens CNV vanuit de vakbondsleden en de eigen werknemers en niet zozeer vanuit de werkgevers. 'De scheidslijn tussen werk en privé wordt steeds vager', zegt een woordvoerder van CNV. 'Werknemers willen dat er duidelijke grenzen worden gesteld, zodat ze weten wat de werkgever toelaatbaar vindt en wat niet.'
Netwerksites zijn populairder dan ooit. Bijna een kwart van de tijd online wordt doorgebracht op dergelijke websites, zo bleek deze week uit een studie van het Amerikaanse onderzoeksbureau Nielsen. Met een aandeel van 85% is Facebook verreweg het populairst, in de Verenigde Staten althans. Ook in Nederland zijn de sociale netwerksites met een onstuitbare opmars bezig. Vriendensite Hyves is hier nog altijd koploper, maar voelt de hete adem van concurrent Facebook in de nek.
Discretie
De gedragscode van CNV biedt richtlijnen voor het gebruik van zulke netwerksites onder werktijd. Actief zijn op sociale media mag, mits het werk er niet onder lijdt. Maar ook voor de privéblog dient volgens het protocol altijd de gedachte in het achterhoofd te spelen, dat je werknemer bent van een bedrijf. Daarom is te allen tijde discretie gewenst.
Heeft een werkgever iets te zeggen over wat iemand in zijn vrije tijd op Facebook plaatst? Is diegene ook buiten werktijd het visitekaartje van de onderneming en dient er daarom altijd rekening te worden gehouden met de belangen van de baas? Een rondje op de werkvloer levert een wisselend beeld op.
Betuttelend, noemt consultant Bianca Bouwman de gedragscode. 'Als je je gezonde verstand gebruikt, weet je dat je bepaalde foto's niet op internet moet zetten, daar is zo'n code niet voor nodig. Daarbij is het de taak van de manager om een manier te vinden om met zulke websites om te gaan.'
Bouwman begrijpt dat een bedrijf bang is voor aantasting van het eigen imago. 'Maar toch vind ik dat je in je vrije tijd niet beperkt moet worden door het bedrijf waar je voor werkt of door een gedragscode.' Het idee dat ze 24 uur per dag het bedrijf waar ze werkt representeert, bezorgt haar kippenvel. 'Werk en privé zijn toch echt twee gescheiden werelden.'
Juriste Rozemarijn Ezinga ziet dat anders. 'Je bent ook in je vrije tijd ambassadeur van je werk.' Foto's van jezelf te midden van allemaal bierflesjes op een openbare website plaatsen zijn in haar optiek daarom uit den boze. 'Als de werkgever je kan googelen, kan de cliënt je rare foto's ook zien.'
Onzin, vindt een advocate van Stibbe, die liever niet met haar naam in de krant komt. 'Als je twittert voor je werk, is het logisch. Maar ik gebruik mijn netwerksites alleen privé en daar heeft mijn baas niets over te zeggen.'
Matthijs van den Broek van marketingwebsite Marketingfacts.nl snapt wel dat werkgevers gedragscodes instellen. 'Als bedrijf wil je reputatieschade voorkomen. En bij excessen moet er toch een stok zijn om mee te slaan.' Maar niet alles hoeft in een protocol te worden gevangen, vindt Van den Broek. 'Dat je voorzichtig bent met drankfoto's is common sense.'
Patrick van Bemmelen, junior engineer bij ICT-bedrijf NDI, vindt het eveneens terecht dat er regels over het gebruik van sociale media worden opgesteld. 'Als je foto's op een netwerksite zet, mag je baas erover oordelen en je er eventueel op aanspreken.'
Sancties
Er zouden bij schending van het protocol zelfs sancties moeten volgen, vindt Van Bemmelen. Maar die zouden alleen mogen gelden bij misbruik van de sociale netwerksites tijdens werktijd. 'Bij een eerste overtreding volstaat een waarschuwing. Als het vaker voorkomt, zou een geldboete moeten volgen, maar alleen als het werk erdoor wordt beïnvloed.'
Sancties zijn volgens CNV vooralsnog niet aan de orde. 'De gedragscode heeft geen dwingend karakter', zegt de woordvoerder. 'Het dient ter inspiratie in een schemergebied waar werk en privé in elkaar overlopen. We hebben ook nog geen meldingen gekregen van werknemers die over de schreef gingen.' Ook hoeft het protocol volgens CNV niet door iedereen even streng te worden nageleefd. 'Het is natuurlijk anders of je aan de productielijn in een fabriek werkt of een hoge functie in het leger bekleedt.'
Vakbond FNV ziet nog niet direct de noodzaak voor het instellen van een gedragscode. 'Onze indruk is dat er weinig problemen zijn met sociale media', zegt een woordvoerder. 'Er is weinig mis met zo'n protocol, de vraag is echter of het zo dringend nodig is.' Een goede interne communicatie zou de gedragscode overbodig maken, aldus de FNV.
CNV is ondertussen al bezig met de aanscherping van het protocol. In september wordt een expertmeeting gehouden, waarna een nieuwe versie zal worden gepubliceerd. (Bron: FD.nl)
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.