of 59318 LinkedIn

Ambtenaar hoeft niet continu bereikbaar te zijn

In het weekend een telefoontje: die beleidsnota móet snel af, begin je er vast aan? Werken op vrije momenten vindt niemand prettig. Een wetsvoorstel geeft werknemers het recht onbereikbaar te zijn.

In het weekend een telefoontje: die beleidsnota móet snel af, begin je er vast aan? Werken op vrije momenten vindt niemand prettig. Een wetsvoorstel geeft werknemers het recht onbereikbaar te zijn.

Wie regelmatig in de vrije uren telefoontjes, mailtjes of appjes van de baas krijgt om toch wat werk te verrichten, heeft een hogere kans op een burn-out. Dat is de reden dat PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk het initiatiefwetsvoorstel Wet op het recht op onbereikbaarheid indiende. Die wet gaat regelen dat werkgever en werknemer betere afspraken moeten maken over ‘onbereikbaarheid’ in de avonduren en

de weekenden.

 

Jonge ambtenaren

Tim Smit, voorzitter van het jonge ambtenarennetwerk FUTUR, noemt het wetsvoorstel ‘sympathiek’. Uit een rondgang onder jonge ambtenaren blijkt volgens hem echter dat zij geen ‘last’ hebben van berichten van leidinggevenden na werktijd. ‘Zij geven aan dat die berichten wel binnenkomen, maar dat niet van de jonge ambtenaar wordt verwacht dat direct buiten werktijd wordt gereageerd. Als een reactie op zich laat wachten, dan is daar begrip voor en worden daar geen vragen over gesteld door de leidinggevende.’

Smit vindt dat het versturen van berichten buiten de reguliere werktijd bij het nieuwe of ‘flexibele’ werken past. ‘Dat betekent dat de jonge ambtenaar zelf ook de ruimte heeft om op niet gangbare tijden te werken en berichten te versturen – naast reguliere momenten dat bereikbaarheid voor inwoners, partners en collega’s gewenst is.’

 

Goede afspraken

Dat relatief veel burn-outs voorkomen bij jongeren, daarover heeft FUTUR wel zorgen. ‘Jongeren hebben het gevoel dat zij het werken op niet-gangbare tijden niet kunnen compenseren op gangbare tijden. Op laatstgenoemde momenten wordt er van hen verwacht bereikbaar te zijn, ondanks al extra te hebben gewerkt op een ander moment.’

Maak daarom goede afspraken over (on)bereikbaarheid op niet gangbare werktijden en over de termijn waarbinnen wordt verwacht dat op berichten wordt gereageerd, adviseert Smit. ‘Als het doel van het wetsvoorstel is om het gesprek tussen werkgever en werknemer te starten en daarbij passende maatregelen te nemen om het risico van uitval door het gevoel van continu bereikbaar te zijn tegen te gaan, dan ondersteunt FUTUR dat. Volgens ons is het vooral een kwestie van het maken van goede afspraken.’

 

Exploderende mailbox

Toch zijn er ook andere geluiden te horen. Binnen Hartmans Netwerk, een netwerk van jonge ambtenaren, blijken de verschillen juist erg groot te zijn. De een heeft nauwelijks of nooit te maken met telefoontjes of appjes tijdens de vrije tijd, een ander ondervindt daar juist veel last van, zegt Sanne de Groen, beleidsmedewerker van Maastricht en lid van het netwerk. ‘Er ligt steeds meer druk op de overheid om te participeren en om haar dienstverlening aan te scherpen. Dat is belangrijk maar het zorgt ook voor een toegenomen druk op de ambtenaar. Tijdens de drukke dagen is het niet mogelijk om te voldoen aan de strakke regels om bijvoorbeeld binnen een dag terug te bellen terwijl dit wel vaak wordt geëist. Zo loop je continu achter de feiten aan terwijl je mailbox ook nog eens explodeert. Het is voor veel jonge ambtenaren lastig om met deze dynamiek om te gaan.’

 

Verschil per gemeente

Haar ervaring binnen Hartmans Netwerk: het verschilt heel erg per gemeente en ook nog eens per afdeling binnen een gemeente. ‘Dit thema zou bespreekbaar moeten worden gemaakt. Doordat er nu niets is afgesproken over het beantwoorden van mails of telefoontjes buiten werktijd, is het aan het individu om hier op zijn of haar manier mee om te gaan. Dan ligt het er maar net aan in hoeverre je zelf je eigen grenzen aangeeft.’

Lees het volledige artikel in Binnenlands Bestuur nr. 15 van deze week

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Marc (Beleidsmedewerker) op
In de samenleving van nu loopt werkt en privé meer en meer door elkaar. Thuiswerken, flexibel werken, zelfsturing, ...... Er moet met al dit soort zaken een bepaalde mate van redelijkheid en billijkheid in acht worden genomen. Het moet zeker kunnen dat je in tijden van drukte `s avonds nog een mailtje beantwoordt. Daarentegen moet ook onder werktijd naar de winkel of de kapper kunnen gaan, zolang dit alles maar enigszins met elkaar in evenwicht is. Ga met elkaar het gesprek aan. Een wetsvoorstel is in mijn optiek echt een te zwaar middel hiervoor.
Door Albert G (senior projektmanager gemeente) op
Hoezo betutteling.... Er wordt van ons verwacht dat we flexibel zijn. Een keer overdag even wat voor jezelf doen (bv die boodschap die in het weekend niet lukte) moet kunnen, maar dan ook een keer op een ander moment iets voor “de baas”. Maar je blijft zelf in control! Dien wetsvoorstellen in die over belengrijkere zaken gaan!!
Door Alice (Adviseur bedrijfsvoering (organisatie)) op
Belachelijk!
Iedereen heeft de mond vol over zelfsturing en persoonlijk leiderschap maar de ‘leider’ zelf blijft maar alles in wetten en regels willen gieten....
Volgens mij zijn wij allemaal groot genoeg om nee te zeggen.
Door Peter op
Toen ik nog werkte had ik een vaste lijn op het werk en een mobieltje van het werk voor als je bijv. naar een bespreking moest. Privé had ik een mobieltje en een vaste lijn (beide met een geheimnummer) voor privédoeleinden. Als ik naar huis ging, dan ging het mobieltje van de "baas" in de locker tot de andere dag. Gaf geen problemen. Als een baas zo nodig wilt dat je buiten werktijd bereikbaar bent, dan heb je ook nog zoiets als een piketvergoeding. Meestal zijn die mailtjes e.d. in de avonduren of weekend eerder een gevolg van een onjuiste planning overdag dan van een acute spoed. Als iemand 's-avonds thuis werkt en dan iets nodig denkt te hebben, dan hoeft dan objectief gezien geen spoed te hebben, maar is eerder het gevolg dat men altijd direct geholpen wil worden en niet meer kan wachten.
Door hendrika (partimende ambtenaar) op
Wel of niet bereikbaar zijn buiten de vaste werktijden is begonnen als onderdeel van de functie óf een eigen vrije keuze, maar steeds meer mensen gaan dat ook daadwerkelijk doen. Vervolgens wordt het voor de rest steeds moeilijker om vast te houden aan die vaste werktijden en het niet bereikbaar zijn in de vrije tijd. Zeker als je maar een tijdelijk contract hebt en hoopt op een vaste aanstelling ben je wellicht geneigd om maar mee te gaan in die hype.
Overigens eens met Karel: dat privé-gebruik van mobieltjes op het werk loopt de spuigaten uit; van diegenen mag een deel van de vrije tijd ter compensatie worden ingevuld met werk. Maar ja, dat is natuurlijk oncontroleerbaar.
Door Karel (ambtenaar) op
Bijna iedereen is bijna permanent met zijn/haar mobiel in de weer. Dan kan toch ook wel een emailtje of appje van het werk worden afgehandeld? Of raken we selectief overspannen? Het compenseert meteen alle werktijd die wordt gebruik om privé-berichten te lezen en te beantwoorden.