Agressieprotocol Rotterdam schendt grondrechten

Het zogeheten agressieprotocol van de gemeente Rotterdam, dat geldt als mensen aan de balie agressief worden, schendt de grondrechten van burgers. Het voorziet volgens de gemeentelijke ombudsman Anne Mieke Zwaneveld niet in een bezwaarprocedure.
Juridische basis
Zwaneveld hield één van de gemeentelijke agressieprotocollen tegen het licht, die van de dienst Werk en Inkomen, waar mensen onder meer voor een uitkering langskomen. De ombudsman vindt het vooral kwalijk dat na een agressie-incident de dienstverlening wordt opgeschort. ‘Daar is geen enkele juridische basis voor’, zegt ze. Als de hulp wordt opgeschort, kan dat betekenen dat mensen met een uitkering maanden zonder geld zitten.
Tijdstraf
Zwaneveld vindt dat agressie absoluut niet kan en dat daar ook wat tegen gedaan moet worden, maar dat kan volgens haar op andere manieren dan nu is afgesproken. ‘Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen het gesprek een paar minuten stil te leggen, een soort tijdstraf, zoals bij ijshockey.’
Arbowet
De gemeente gaat het protocol herzien. Een woordvoerster zegt dat dat al eerder was gepland. In het nieuwe protocol komen onder meer 'lichtere straffen' voor lichtere overtredingen van de huisregels. De gemeente behoudt wel het recht om de dienstverlening tijdelijk op te schorten of te staken. De gemeente beroept zich op de Arbowet waarin aan de werkgever de verplichting is opgelegd zorg te dragen voor de veiligheid en gezondheid van werknemers. (ANP)
Reactie op dit bericht
Het college weet overigens exact uit welke hoek de wind waait. Ook dit rapport zal een zachte dood sterven in de onderste la.
Dat ik dit lees, hoor ik het toevallig ook op de radio. ik vraag mij af of mw. Zwanenveld ooit zelf in aanraking is geweest met een agressieincident. De medewerkers aan de balie komen regelmatig met moeilijk klanten in aanraking en paal en perk stellen aan agressie en geweld is echt nodig. Met het gedrag brengt de klant zijn Eigen belang ook in evaar. De klant probeert met instrumentele agressie zijn zin te krijgen, maar weet ook dat het tegenovergestelde gevolgen kan hebben. Dat de klant dan zijn geld mis kan lopen, is het risico die de klant zelf neemt. Een "tijdstraf" helpt misschien, maar niet als het tegen sluitingstijd loopt. De medewerkers van de gemeente hebben ook het burgerrecht om veilig en gezond te kunnen werken. Handen af van de dienstverleners! Daarnaast is het van belang om met het team afspraken te maken hoe zij met het gemeentebeleid om kunnen gaan. Een geode tool om het locale "beleid" te borgen is de Agressiewijzer.