of 64621 LinkedIn

13 duizend euro voor cursus 'Digitaal Leiderschap'

De communciatie wereld valt over een leergang aan de Rijksuniversiteit Groningen. De cursus is 'geïnspireerd op de facebook-rellen en rciht zich mede op ambtenaren. Kosten: 11.000 euro plus 2.000 onkosten

In de wereld van professionele communicatiemedewerkers is opschudding ontstaan over de leergang ‘Digitaal Leiderschap’ aan de commerciële poot van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Deze door de Facebookrellen in Haren geïnspireerde cursus omvat 14 lesdagen en richt zich mede op hogere ambtenaren. Kosten per deelnemer: 11 duizend euro plus 2 duizend euro onkosten

Kerndocent lid Commissie Cohen
De cursus wordt gegeven door het aan de RUG gelieerde bedrijf AOG School of management. In de werving wordt de link met de Facebook-rellen gelegd. Kerndocent Jan van Dijk, hoogleraar communicatiewetenschappen gaat een deel van de cursus op zich nemen, hij werkt op de TU Twente. Opvallend is dat hij ook lid was van de Commissie Cohen die de rellen in Haren onderzocht. Een van belangrijkste aanbevelingen was om ambtenaren en bestuurders een slag te laten maken op het gebied van digitale communicatie. Van Dijk was niet voor commentaar bereikbaar.

 
Spot en hoon
De hoogte van het inschrijfgeld is op twitter ruimschoots onderwerp van spot en hoon, waarbij het de twitteraars niet ontgaat dat van Dijk zelf nauwelijks actief is op de sociale media: ‘U twitterde tweemaal, uw facebookpagina kan ik niet vinden, u hebt geen linkedin. Gaat u een social media workshop geven a 11.000 p.p.? ‘ stelt een twitteraar.

 

Absurd
 Zelfstandig communicatieadviseur Ina Strating – ‘Communicatiezorg rond incidenten’- reageert inhoudelijker: ‘Ik vind het een absurd hoog bedrag, temeer daar je de pretentie dat je iemand in 14 lesdagen kunt klaarstomen tot digitaal leider niet kunt waarmaken. Dat kost jaren’.

Waar zij vooral over valt is dat deze prijs ook geldt voor (gemeente)ambtenaren. ‘Wat bedrijven willen betalen moeten ze zelf weten, maar welke gemeente zal in deze crisistijd 11 duizend euro plus onkosten uit kunnen trekken voor een opleiding’.

 

Publiek betaalde kennis
En daarmee komt de vraag op tafel of de kennis die in de leergang zal worden overgedragen niet vrij beschikbaar zou moeten zijn. Hoogleraar Van Dijk heeft zijn expertise immers opgedaan als werknemer van de TU Twente en anders toch als lid van de commissie Cohen. In beide functies is hij daarvoor met publiek geld betaald.

 

Lastige ethische kwestie

Diverse mensen werkzaam in de communicatiebranche zien dit als een lastige ethische kwestie waar ze in de publiciteit liever niet teveel over zeggen. In principe zou Van Dijk -of de RUG-hier niet teveel aan mogen verdienen, maar iedereen weet hoe de praktijk werkt. AOG wil graag goede mensen met kennis en dan kom je toch vaak uit bij onderzoeker met een hoog profiel,  luidt de consensus.

 

Publiek geleerde lessen commercieel uitgebaat
Strating ziet hierin zelfs een patroon: er gebeurt een ramp of groot incident, dat wordt op kosten van de belastingbetaler onderzocht en er worden lessen getrokken. ‘Dat is natuurlijk prima, we willen allemaal leren van wat er gebeurd is. Maar vaak zie je dat deze lessen vervolgens in een commerciële setting worden uitgebaat. Daar moeten we eens goed over nadenken of dat niet anders kan.’

 

AOG verrast door ophef
Programmamanager Tom Rustebiel van AOG kent de ethische vragen, maar is verrast over de ophef rond de leergang. ‘We haken in de publiciteit aan bij Haren omdat deze casus precies aangeeft hoe de communicatie door de sociale media is veranderd. Maar als lesstof maakt het hooguit een dagdeel uit van de cursus. Het is een brede managementopleiding, waarin ook e-commerce en sociale media bij het politiewerk aan bod komen. Dus we liften niet  alleen mee op de kennis van de commissie Cohen.’
 

‘Prijs hoog maar gerechtvaardigd’

De prijs noemt hij inderdaad hoog. maar: 'We denken dat bedrag mede door de medewerking van Jan van Dijk waar te kunnen maken.' Hoeveel Van Dijk betaald krijgt wil Rustebiel niet zeggen. ‘Hij rekent een redelijk tarief, dat ver onder zijn commerciële uur-prijs ligt’.

 

Kennis gratis op internet
Toch blijft onder de gesproken bronnen het idee hangen dat de ene gemeente (Haren) hier onderzoek financiert en dat vervolgens andere gemeenten voor de uitkomsten nog eens dik moeten betalen. Niet voor niets bieden deskundigen op twitter aan de cursus desnoods voor niets te willen geven. Onder hen Wouter Jong, adviseur crisisbeheersing van het genootschap van burgemeesters. ‘Of kijk op internet, alle mogelijke analyses en conclusies rond de facebook-rellen zijn daar gratis te vinden’, zo raadt Jong de gemeenten aan.

Verstuur dit artikel naar Google+

GERELATEERDE ARTIKELEN

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Jan op
"Programmamanager Tom Rustebiel van AOG is verrast over de ophef rond de leergang".
Tja, misschien een lesje nodig in hoe sociale media kan werken?
Door Plafond (digitaal leider) op
Een tarief dat ver onder zijn commerciële uurprijs ligt moet wel redelijk zijn, toch?
Door Agendasetting (Senior communicatieadviseur) op
Van Haren valt veel te leren, maar als ik naar de pagina van die cursus kijk lees ik er geen woord over. En ook niet over social media. Bovendien zie ik allerhande docenten staan die niet uit de publieke sector komen. Ik ga een inhoudelijke discussie over kennis als publiek bezit niet uit de weg, maar dit vind ik erg vergezocht.
http://www.aog.nl/opleidingen/digitaal-leidersch …
Door Paul van der Hart (voormalig Informatiemanager Gemeenten) op
Voor dat bedrag geef ik aan tien ambtenaren een week lang een intensieve workshop Social Media, waarbij ze meer theorie en praktijkervaring meekrijgen dan in die cursus van Van Dijk.

Wat een uitzuigerij, wat een oplichters.
Door Broadcaster (gemeenteambtenaar) op
Ook het opleiden van overheidspersoneel moest zo nodig verzelfstandigd worden om kosten te besparen. Zie hier het resultaat.

Vacatures

Van onze partners

Whitepapers