of 64120 LinkedIn

13 duizend euro voor cursus 'Digitaal Leiderschap'

De communciatie wereld valt over een leergang aan de Rijksuniversiteit Groningen. De cursus is 'geïnspireerd op de facebook-rellen en rciht zich mede op ambtenaren. Kosten: 11.000 euro plus 2.000 onkosten

In de wereld van professionele communicatiemedewerkers is opschudding ontstaan over de leergang ‘Digitaal Leiderschap’ aan de commerciële poot van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Deze door de Facebookrellen in Haren geïnspireerde cursus omvat 14 lesdagen en richt zich mede op hogere ambtenaren. Kosten per deelnemer: 11 duizend euro plus 2 duizend euro onkosten

Kerndocent lid Commissie Cohen
De cursus wordt gegeven door het aan de RUG gelieerde bedrijf AOG School of management. In de werving wordt de link met de Facebook-rellen gelegd. Kerndocent Jan van Dijk, hoogleraar communicatiewetenschappen gaat een deel van de cursus op zich nemen, hij werkt op de TU Twente. Opvallend is dat hij ook lid was van de Commissie Cohen die de rellen in Haren onderzocht. Een van belangrijkste aanbevelingen was om ambtenaren en bestuurders een slag te laten maken op het gebied van digitale communicatie. Van Dijk was niet voor commentaar bereikbaar.

 
Spot en hoon
De hoogte van het inschrijfgeld is op twitter ruimschoots onderwerp van spot en hoon, waarbij het de twitteraars niet ontgaat dat van Dijk zelf nauwelijks actief is op de sociale media: ‘U twitterde tweemaal, uw facebookpagina kan ik niet vinden, u hebt geen linkedin. Gaat u een social media workshop geven a 11.000 p.p.? ‘ stelt een twitteraar.

 

Absurd
 Zelfstandig communicatieadviseur Ina Strating – ‘Communicatiezorg rond incidenten’- reageert inhoudelijker: ‘Ik vind het een absurd hoog bedrag, temeer daar je de pretentie dat je iemand in 14 lesdagen kunt klaarstomen tot digitaal leider niet kunt waarmaken. Dat kost jaren’.

Waar zij vooral over valt is dat deze prijs ook geldt voor (gemeente)ambtenaren. ‘Wat bedrijven willen betalen moeten ze zelf weten, maar welke gemeente zal in deze crisistijd 11 duizend euro plus onkosten uit kunnen trekken voor een opleiding’.

 

Publiek betaalde kennis
En daarmee komt de vraag op tafel of de kennis die in de leergang zal worden overgedragen niet vrij beschikbaar zou moeten zijn. Hoogleraar Van Dijk heeft zijn expertise immers opgedaan als werknemer van de TU Twente en anders toch als lid van de commissie Cohen. In beide functies is hij daarvoor met publiek geld betaald.

 

Lastige ethische kwestie

Diverse mensen werkzaam in de communicatiebranche zien dit als een lastige ethische kwestie waar ze in de publiciteit liever niet teveel over zeggen. In principe zou Van Dijk -of de RUG-hier niet teveel aan mogen verdienen, maar iedereen weet hoe de praktijk werkt. AOG wil graag goede mensen met kennis en dan kom je toch vaak uit bij onderzoeker met een hoog profiel,  luidt de consensus.

 

Publiek geleerde lessen commercieel uitgebaat
Strating ziet hierin zelfs een patroon: er gebeurt een ramp of groot incident, dat wordt op kosten van de belastingbetaler onderzocht en er worden lessen getrokken. ‘Dat is natuurlijk prima, we willen allemaal leren van wat er gebeurd is. Maar vaak zie je dat deze lessen vervolgens in een commerciële setting worden uitgebaat. Daar moeten we eens goed over nadenken of dat niet anders kan.’

 

AOG verrast door ophef
Programmamanager Tom Rustebiel van AOG kent de ethische vragen, maar is verrast over de ophef rond de leergang. ‘We haken in de publiciteit aan bij Haren omdat deze casus precies aangeeft hoe de communicatie door de sociale media is veranderd. Maar als lesstof maakt het hooguit een dagdeel uit van de cursus. Het is een brede managementopleiding, waarin ook e-commerce en sociale media bij het politiewerk aan bod komen. Dus we liften niet  alleen mee op de kennis van de commissie Cohen.’
 

‘Prijs hoog maar gerechtvaardigd’

De prijs noemt hij inderdaad hoog. maar: 'We denken dat bedrag mede door de medewerking van Jan van Dijk waar te kunnen maken.' Hoeveel Van Dijk betaald krijgt wil Rustebiel niet zeggen. ‘Hij rekent een redelijk tarief, dat ver onder zijn commerciële uur-prijs ligt’.

 

Kennis gratis op internet
Toch blijft onder de gesproken bronnen het idee hangen dat de ene gemeente (Haren) hier onderzoek financiert en dat vervolgens andere gemeenten voor de uitkomsten nog eens dik moeten betalen. Niet voor niets bieden deskundigen op twitter aan de cursus desnoods voor niets te willen geven. Onder hen Wouter Jong, adviseur crisisbeheersing van het genootschap van burgemeesters. ‘Of kijk op internet, alle mogelijke analyses en conclusies rond de facebook-rellen zijn daar gratis te vinden’, zo raadt Jong de gemeenten aan.

Verstuur dit artikel naar Google+

GERELATEERDE ARTIKELEN

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door G. Pols (ZZP) op
Het artikel is zo geschreven dat het tot die ene mogelijke conclusie leidt dat er commercieel verdiend wordt op kosten van ervaringen betaald door de samenleving. Daarmee wordt het geheel neergesabeld.

Het artikel wekt daardoor de indruk dat de docenten graaiers zijn en er met hoge vergoedingen van door gaan.

Wat moet je naar mijn idee bedenken hierbij?

Op zich is het lofwaardig dat je met wetenschappers en praktijkmensen bij elkaar gaat zitten om uit de evaluatie naar verbeterpunten te komen.

Daarna zul je dat moeten toetsen aan ervaringen elders en daar ander oud en nieuw onderzoek bij moeten betrekken.

Een incident als in Haren is enerzijds nieuw en anderzijds zal het veel vaker voor gaan komen.

Je moet daar meer voor doen in de voorbereiding om tot een goede 14 daagse cursus te komen.

De ontwikkelkosten zijn daadwerkelijk hoger dan deelname aan de evaluatiegroepen.

Allereerst zul je moeten kijken kijken naar wat er daadwerkelijk gebeurde en in welk tijdsframe dat escaleerde en anderzijds de literatuur uitzoeken en verschillen en overeenkomsten bekijken en oplossingen die wel werkten of niet werkten. Je zult oefeningen moeten bedenken om te kijken wat wanneer in dat proces nog werkt en wat je aan alternatieven hebt daarin.

Er komt dus veel meer bij kijken aan voorbereidingstijd dan het meedoen aan het onderzoek in de commissies.

De opbouw van de kosten van de cursus is in de voorbereiding: het uitzoekwerk en de studie naar relevante andere onderzoeken of kennis.
Dan het maken van de syllabus. Het werven van deelnemers, organisatiekosten enz. Dan de lesdagen. De huur van de ruimte, lunch enz.

Kortom het artikel heeft een aantal stappen, die nodig zijn, overgeslagen.
Door sikkelerus (geen meer . 69 jaar) op
om die geiten maak ik mij niet druk,alleen die geiten die zo\n gemeentebesturen,en het word steeds erger
Door Evert @spelcoach (Coach) op
Ik geef toe, twitteren, facebooken, linkedinnen, Google+en, instagrammen, whatsup-en, sms'en, en dan ook nog eens gewoon met elkaar daarover PRATEN... dat is moeilijk. Van Dijk kan dat laatste waarschijnlijk wel heel goed ...
Door Aad Cense (Psychiater) op
Ik wil met genoegen een geheel gratis leesgroepje formeren om met geïnteresseerden en belanghebbende het rapport door te nemen en er van te leren.

Van deelnemers wordt wel geëist dat
- ze kunnen lezen
- ze kunnen nadenken (ja zelfs daar plezier in hebben)
- ze al bij voorbaat zat hebben van die rituelen over leerdoeken vaststellen en evalueren; laat staan van voorgekauwde take home messages.

En eenieder die vervalt in de gebruikelijke management -en beleidscliches die we nu al duizend maal hebben gehoord, wordt met zachte hand verwijderd.
Door Jan van der Vlugt op
Wat een ophef. Deelname is vrijwillig. Anders dan op twitter rondgaat is het ook helemaal geen 'social media cursus', lijkt zich vooral op bedrijfsleven te richten http://www.mt.nl/90/79645/management/huidige-bes …
Door Ivy moll op
Iedere keer blijkt het toch nog gekker te kunnen! Hopelijk is de overheid verstandig genoeg om ons belastinggeld niet aan zoiets te verspillen.
Door Pipadekloon (Voorlichter) op
Gewoon een extraatje, in plaats van geld krijg je dan een opdracht.
Door Luppo op
Het valt op dat vooral zelfstandigen, als door een wesp gestoken, reageren op dit artikel en hun diensten meteen aanbieden.......
Door Ries Ouwerkerk (Eigenaar Request for Learning) op
Met brede ervaring binnen politie en politieacademie en nog steeds een focus op veiligheid en crisismanagement, onderken ook ik de leerkansen die Haren biedt. De winst van de 'lessons learned' met Project X zit hem echter niet primair in het kunnen omgaan met social media, maar veel meer in het multidisciplinair overeenstemming vinden over zaken als; veiligheid versus speelruimte, volgen structuur of resultaat, kolomdenken versus collegiaal denken, etc.
Tegen een aanmerkelijk lager tarief verzorg ik lokaal een informele sessie die 'de neuzen richt' en maakt dat op het moment 'dat het er echt toe doet, uitgangspunten van een ieder helder zijn. Dat is het belangrijkste. Specifieke deskundigheid kan bijna altijd 'ingevlogen' worden.

Vacatures

Van onze partners

Whitepapers