of 59123 LinkedIn

Nieuws

  • Als de ministeries met elkaar worden vergeleken, blijkt dat het verzuim het hoogst ligt bij Justitie en Veiligheid, met een verzuimpercentage van 6,3 procent. Ook op Financiën is het met de gezondheid niet al te best gesteld, met een verzuimpercentage van 5,9 procent.

    Ziekteverzuim bij Justitie het hoogste

    Griep en verkoudheid. Het zijn nog altijd de voornaamste oorzaken van ziekteverzuim onder rijksambtenaren. Bijna de helft van het verzuim is hieraan toe te schrijven, zo blijkt uit de Jaarrapportage Bedrijfsvoering Rijk. Mankementen aan het ‘bewegingsapparaat’ zijn voor 13,2 procent verantwoordelijk voor de afwezigheid van de ambtenaren en 10,7 procent ligt aan psychische klachten. 

  • In de praktijk blijkt de definitie van opgavegericht alles behalve eenduidig te worden gehanteerd. Sommige overheidsorganisaties definiëren opgavegericht werken als het sturen vanuit hoofdopgaven, waarbij dan wordt afgestapt van de klassieke sectorale indeling en waarbij verantwoordelijkheden op basis van opgaven worden belegd. Opgavegericht werken wordt dan synoniem aan projectmatig werken, een werkwijze die immers ook deze kenmerken kent.

    Opgavegericht of opgelicht?

    Gemeenten hanteren ‘opgavegericht werken’ steeds vaker als sturingsfilosofie. Ambtelijke flexibiliteit, het luisteren naar burgers en het bereiken van maatschappelijke effectiviteit staan in die werkwijze centraal. Maar volgens onderzoeker Rick Anderson is niet alles wat het lijkt te zijn.

  • Het is een delict dat bijna altijd wel een keer uitlekt. Dat ontdekt ook Antoinette Hushoven*. Ze wordt ervan verdacht dat ze zich onrechtmatig toegang heeft verschaft tot de personeels-, registratie-, en administratiesystemen van de gemeente Weert, waar ze sinds 1993 werkt ...

    Terugbetalen van niet-gewerkte uren

    Een medewerker van de gemeente Weert rommelde in het urenregistratiesysteem en kreeg daardoor meer uitbetaald dan waar ze recht op had. Maar het college kon niet helemaal bewijzen dat ze die uren níet had gewerkt. Waarom moest ze die uren dan toch terugbetalen?

  • In nog lang niet alle gemeenten zijn colleges gevormd. De tussenstand laat zien dat het aantal vrouwelijke wethouders is toegenomen. Het aantal colleges dat uit louter mannen bestaat, is gedaald. Het gemiddeld aantal wethouders per college is gestegen. Dat blijkt uit gegevens van de Wethoudersvereniging.

    Minder louter mannelijke colleges

    Precies drie maanden na de raadsverkiezingen in 335 gemeenten, zijn in nog lang niet alle gemeenten de colleges rond en de wethouders geïnstalleerd. De tussenstand laat zien dat het aantal vrouwelijke wethouders is toegenomen en dat het aantal colleges dat uit louter mannen bestaat, is gedaald. Het gemiddeld aantal wethouders per college is gestegen. De lokale partijen leveren de meeste wethouders; weer meer dan vier jaar geleden.

  • In Landsmeer zijn de wethouders via een (openbare) pitch benoemd. Drie kandidaten durfden het aan om ten overstaan van raad en geïnteresseerde burgers te vertellen waarom ze wethouder wilden worden, wat hun ambities zijn en hoe zij het wethouderschap wilden gaan invullen.

    Pitchen voor het wethouderschap

    In Landsmeer zijn op een wel heel bijzondere manier wethouders gekozen: via een (openbare) pitch. Drie kandidaten durfden het aan om ten overstaan van raad en geïnteresseerde burgers te vertellen waarom ze wethouder wilden worden, wat hun ambities zijn en hoe zij het wethouderschap wilden gaan invullen. Twee van de drie kandidaten zijn inmiddels als wethouder geïnstalleerd.

  • Het beroep van ambtenaar is veelal niet gevaarlijk, maar er zijn in de werkomgeving altijd risico’s aanwezig. Wie gezondheidsschade lijdt, wil daarvoor graag enige compensatie of genoegdoening. Als de werkgever aansprakelijk is voor de schade, dan dient deze de schade te vergoeden. Maar wanneer is de overheidswerkgever precies aansprakelijk?

    Gezondheidsrisico’s ambtenaar ter discussie

    Ook ambtenaren lopen gezondheidsrisico’s op de werkvloer. Nu moeten ze hun schade zien te verhalen bij de bestuursrechter, na 2020 – met de invoering van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren – wordt dat de burgerlijke rechter. Dat heeft voor hen voor- én nadelen.

  • Overheden hebben flink moeten zwoegen om de deadline van de AVG te halen. Sinds 25 mei is deze écht van kracht en gelden er strengere wetten voor het beschermen van gegevens. Uit een enquête van Binnenlands Bestuur blijkt dat de helft van de ambtenaren veranderingen heeft doorgevoerd in zijn werkwijze.  ‘Het leven na de AVG’ gaat vaak gepaard met een toegenomen werklast.

    AVG zorgt voor toenemende werkdruk bij ambtenaren

    Overheden hebben flink moeten zwoegen om de deadline van de AVG te halen. Sinds 25 mei is deze van kracht en gelden er strengere wetten voor het beschermen van gegevens. Uit een enquête van Binnenlands Bestuur blijkt dat de helft van de ambtenaren veranderingen heeft doorgevoerd in zijn werkwijze.  ‘Het leven na de AVG’ gaat vaak gepaard met een toegenomen werklast.

  • Dat blijkt uit de Personeelsmonitor 2017 van het A+O fonds Gemeenten. Terwijl de externe inhuur in de grootteklasse van minder dan 20.000 inwoners ongeveer gelijk bleef in 2017, nam deze in alle overige grootteklassen toe.

    Meer externe inhuur bij gemeenten

    Gemeenten besteedden in 2017 17 procent van de totale loonsom aan externe inhuur. Dat is een stijging ten opzichte van het jaar ervoor van 1 procentpunt. De uitgaven aan externe inhuur stijgen daarmee al sinds 2013. Toen besteedden gemeenten 11 procent van de totale loonsom aan externe inhuur. Dat blijkt uit de Personeelsmonitor 2017 van het A+O fonds Gemeenten. Terwijl de externe inhuur in de grootteklasse van minder dan 20.000 inwoners ongeveer gelijk bleef in 2017, nam deze in alle overige grootteklassen toe. 

  • Ook mensen van buiten de gemeenteraad mogen voorzitters van raadscommissies worden. Minister Ollongren (D66, Binnenlandse Zaken) schrapt het voorschrift in de Gemeentewet en de Provinciewet dat alleen raadsleden het voorzitterschap mogen beoefenen. Gemeenten mogen vanaf nu zelf de keuze maken.

    Ook externen als voorzitters raadscommissies

    Ook mensen van buiten de gemeenteraad mogen voorzitters van raadscommissies worden. Minister Ollongren (D66, Binnenlandse Zaken) schrapt het voorschrift in de Gemeentewet en de Provinciewet dat alleen raadsleden het voorzitterschap mogen beoefenen. Gemeenten mogen vanaf nu zelf de keuze maken.

  • Gerard Bakker, Overheidsmanager van het Jaar 2017.

    Prijzenslag (10) ‘Het hoeft niet altijd 100 procent te zijn’

    Er leiden vele wegen naar een toppositie bij de overheid. Die van de beste overheidsmanager begon ooit als bakkerszoon bij het bezorgen van brood, daarna als horecaman en douanebeambte. Toen via avondstudies naar hogere functies bij de FIOD, de Mededingingsautoriteit om uiteindelijk bestuursvoorzitter van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) te worden. En over twee weken begint hij als hoofddirecteur van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). ‘Kom ik daar uiteindelijk toch nog terecht, ik heb er vroeger nog eens gesolliciteerd op de functie van bewaker’, vertelt Gerard Bakker (58) Overheidsmanager van het Jaar 2017, ‘maar de Douane reageerde sneller’.

  • Het Center for People and Buildings deed van augustus 2017 tot maart dit jaar onderzoek naar het gebouw, dat ruim 3000 werkplekken telt, voor zo’n 6000 werknemers. Ook de Immigratie- en Naturalisatiedienst, het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers en de Dienst Terugkeer en Vertrek zitten in het pand.

    Kritiek ambtenaren op nieuw gebouw

    10 reacties

    Te weinig werkplekken, een gebrek aan privacy, en een slechte sfeer. Het zijn slechts enkele van de vele genoemde klachten over de Rijnstraat 8, het overheidsgebouw in Den Haag waar sinds eind vorig jaar de ministeries van Buitenlandse Zaken en Infrastructuur en Waterstaat in zijn gehuisvest.