carrière / Partnerbijdrage

“Zonder leeraanbod kan je als overheidsorganisatie niet bijbenen”

“Zonder leeraanbod kan je als overheidsorganisatie niet bijbenen”. Een kwart van de overheidsorganisaties (25%) heeft geen duidelijke leerstrategie

21 december 2020
Logo-150.png

Een kwart van de overheidsorganisaties (25%) heeft geen duidelijke leerstrategie. Dat concludeert de Studytube Learning & Development Monitor 2021, uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction/Sparkey in opdracht van Studytube. Sandra Veerman, Programmamanager Leren & Ontwikkelen bij Provincie Gelderland, en Kees Henniphof, Chief Marketing Officer bij Studytube, laten hun licht schijnen over deze en andere verrassende resultaten.

Provincie Gelderland hanteert zelf geen expliciete L&D-strategie, maar heeft wel al enkele belangrijke stappen gezet om zich te ontpoppen tot lerende organisatie. Zo heeft de provinciale overheidsorganisatie een uitgebreid leeraanbod opgebouwd via het leerplatform van Studytube, waar medewerkers tijd- en plaatsonafhankelijk kunnen leren. Ook bekijkt men er voortdurend hoe ze veranderingen in de branche kunnen vertalen naar een nieuw trainingsaanbod.

 

Afbeelding“We zijn misschien meer gericht op het praktisch aanbieden van trainingen en de besteding van persoonlijke ontwikkelbudgetten,” verklaart Veerman. “De focus lijkt dus meer te liggen op de uitvoerende kant en minder op het strategische niveau, maar binnen de provincies is er wel degelijk veel aandacht voor leren en ontwikkelen.”

 

Leren om bij te benen

“Zelfs zonder strategie staat Provincie Gelderland al veel verder dan bedrijven die helemaal niet bezig zijn met L&D,” stelt Henniphof. “De L&D Monitor toont duidelijk aan dat die organisaties zonder leerbeleid bezorgd zijn over hun toekomst. Zo denkt 47% van de HR-verantwoordelijken dat de onderneming niet zal kunnen inspelen op veranderingen in de markt. Ook meent 62% dat het een hele opgave zal zijn om talent aan te trekken en te behouden.”

 

Veerman begrijpt die onrust. “Als je geen leeraanbod hebt of je prikkelt mensen niet om zich te blijven ontwikkelen, dan kan je niet bijbenen,” vertelt ze. “Je moet mensen dus blijven ontwikkelen in hun vakmanschap – en daarom is een leeraanbod zó hard nodig.”

 

Prioriteiten

Bij overheidsorganisaties mét een leerstrategie geven HR-professionals “talentontwikkeling” aan als belangrijkste motivatie; 61% zet die factor in de top drie. Het zilver en het brons zijn voor respectievelijk “goed werkgeverschap” (57%) en “het behoud van medewerkers” (47%).

 

Ook bij Provincie Gelderland staan talentontwikkeling en duurzame inzetbaarheid hoog op de prioriteitenlijst – nu én in 2021. “Bij diverse overheidsorganisaties – zowel gemeenten als de hogere overheid – moet je steeds sneller en flexibeler kunnen inspelen op veranderingen in de omgeving,” legt Veerman uit. “Veranderingen gaan vaak heel snel, en dat vergt ook wat anders van jou als medewerker. Je moet je als vakman binnen de overheid continu kunnen aanpassen – en dat kan je doen door een leven lang te leren.”

 

Afbeelding“Het lijkt erop dat overheidsorganisaties in coronatijd meer willen investeren in kwaliteit dan kwantiteit,” vult Henniphof aan. “Ze investeren liever in het aanwezige talent dan in een uitbreiding van de loonlijst.” Dit weerspiegelt zich ook bij Provincie Gelderland, waar ze met diverse trainingen en workshops het personeel gemotiveerd willen houden – “want langdurig thuiswerken is best wel een zware dobber voor veel mensen,” zegt Veerman.

 

Luisteren naar behoeften

In de resultaten valt eveneens op dat vooral jongere medewerkers (18-34 jaar) veel belang hechten aan een groot leeraanbod bij hun (toekomstige) werkgever. “L&D-verantwoordelijken moeten zich hier echt heel goed bewust van zijn,” aldus Veerman. “Jonge professionals kijken met een heel andere bril naar leren dan hun oudere collega’s, want ze krijgen o.a. via social media voortdurend nieuwe impulsen en inspiratie. Die scope hebben de oudere generaties minder.”

 

Voor de concrete invulling van het leeraanbod luistert Provincie Gelderland dan ook aandachtig naar de behoeften van werknemers. Vervolgens zoekt men het antwoord op die leervraag in Studytube’s online trainingsbibliotheek, of bestudeert men hoe ze de gewenste opleiding extern kunnen inkopen of zelf kunnen ontwikkelen. Zo is het leeraanbod steeds zo relevant mogelijk.

 

Flexibiliteit en wendbaarheid

“Het is heel belangrijk dat overheidsmensen – iedereen eigenlijk – vanwege al die snelle veranderingen zo flexibel en wendbaar mogelijk zijn,” besluit Veerman. “Elke organisatie zou daarop moeten inspelen met een gevarieerd leeraanbod dat zo goed mogelijk aansluit op de behoeften van de medewerkers.”

 

Henniphof is het daar volmondig mee eens. “We weten nu al dat de toekomst ná de coronacrisis er helemaal anders zal uitzien. De enige manier waarop je je kunt voorbereiden is door nú te investeren in je werknemers. Door hen duurzaam inzetbaar te maken versterk je je werkgeverschap en beweeg je gemakkelijk mee met plotselinge ontwikkelingen in de markt. Zo lijken de post-coronajaren alvast een stuk minder onzeker.”

 

Lezen hoe Gelderland tot een lerende organisatie wil uitgroeien? Download dan hier de whitepaper.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.