of 59082 LinkedIn

Skills die nodig zijn voor de toekomst

Hoe stoom je ambtenaren klaar voor de 21st century?

Door fusies, decentralisering, digitalisering en participerende burgers is de rol van gemeentes de afgelopen jaren compleet veranderd. De gemeente is een gelijkwaardige partner geworden: een participerende organisatie die in gesprek gaat met haar burgers. Niet alleen uitvoeren, maar zelf beleid maken en vaker en intensiever samenwerken. Dat levert naast extra taken en verantwoordelijkheden ook een andere aard van werk op. Met andere vaardigheden voor ambtenaren. Welke 21st century skills zijn er nodig in de gemeente van de toekomst? En hoe zorg je ervoor dat je medewerkers deze skills ook daadwerkelijk leren?

De 21st century skills voor gemeentes
De uitdagingen van gemeentes staan niet op zich. De hele maatschappij is veranderd en daarmee ook de inhoud en aard van werk. Medewerkers wisselen sneller van baan, en stellen andere eisen aan hun werk (meer bevrediging). En het gaat niet langer om zoveel mogelijk kennis vergaren; het vermogen om flexibel te zijn is veel belangrijker. Bij gemeentes gaat deze ontwikkeling in een stroomversnelling. De uitdagingen waar zij voor staat maken dat ambtenaren nieuwe rollen krijgen en zich snel moeten ontwikkelen. In een tijd waarin steeds minder tijd beschikbaar per medewerker voor persoonlijke ontwikkeling. Kortom, genoeg noodzaak om kritisch te zijn in welke vaardigheden de aandacht krijgen!

 

Data mindedness

Ambtenaren vullen in de toekomst zelf geen gegevens meer handmatig in systemen in. Ze houden zich vooral bezig met interpretatie en verwerken daarvan. Analytische vaardigheden worden daarom steeds belangrijker op de werkvloer.


Digitale skills

Vier op de vijf ambtenaren vinden dat ze over voldoende digitale vaardigheden beschikken (gemeente.nu). Daarbij ligt er (nog) te weinig nadruk op de strategische digitale skills, zoals een efficiënte digitale samenwerking en een mindset gericht op ontwikkeling van digitale mogelijkheden. Zonde, want er zijn veel mogelijkheden om publieke dienstverlening beter uit te voeren en nieuwe, innovatieve oplossingen te gebruiken.

 

Creatief experimenteren

De ruimte om te experimenteren is er: in vacatures voor ambtenaren steeds vaker termen ‘innovatief’ en ‘creatief’ vallen. Als ambtenaren eenmaal die ruimte krijgen ontstaan er mooie initiatieven. Kijk bijvoorbeeld naar de experimenten die plaats vinden in het sociale domein (bijvoorbeeld door het kwijtschelden van schulden van jongeren in Amsterdam).


Onderhandelen

Ambtenaren zitten vaker om tafel met een waaier aan verschillende partners. En daarbij hebben ze vaak een nieuwe rol: die van regisseur. Bijvoorbeeld door de verwachtingen af te stemmen tussen de gemeente en externe partijen.


Flexibiliteit

Als ambtenaar komt niet er niet meer door strak vast te houden aan beleidslijnen en afspraken. Juist door in stapjes (incrementeel) aan de oplossing van een probleem te werken boek je succes. Dat vereist een flexibele houding.


Persoonlijk leiderschap

Minder management en mondiger burgers: als ambtenaar moet je omgaan met verandering maar vooral ook persoonlijk leiderschap tonen. En dat kan alleen als je ambtenaren de ruimte geeft om hun werk op hun eigen manier in te richten.


En nu: aan de slag!

Leuk die skills, maar hoe zorg je ervoor dat je medewerkers deze skills ook daadwerkelijk leren? Welke stappen moet je zetten om tot een volledig trainingsprogramma te komen, inclusief bijpassende leerlijnen? Wij zetten de belangrijkste stappen op een rij.

 

Begin bij de basis: wat heb je nodig?

Bepaal vooraf welke doelen je wilt bereiken. Daarvoor breng je de doelgroep in kaart: bijvoorbeeld afdeling, leeftijd of jaren werkervaring. Vervolgens stel je vast wat de leerdoelen zijn. Je kunt doelen formuleren op organisatie, functie, afdelings- en individueel niveau. Zet deze op een rij en je hebt een uitstekend startpunt.

 

Bepaal welke leervorm je wilt gebruiken, afhankelijk van het onderwerp

Het aanleren van nieuwe vaardigheden doe je met een mix van verschillende leervormen. Veelgebruikte leervormen zijn online, klassikaal, microlearnings en blended learnings. Welke vorm je kiest hangt af van het onderwerp.

 

Haal alles uit de kast qua werkvormen

Niks zo saai en demotiverend als een reeks aan klassikale, eendimensionale trainingen. Zorg dat je leren leuk maakt en maak gebruik van trainingsacteurs, video's en online tutorials.

 

Hou zelf de regie in het aanbod

Heb je eenmaal het leeraanbod vorm bepaald? Dan kun je aan de slag met het samenstellen van leerlijnen voor medewerkers. Studytube heeft een online trainingsbibliotheek vol met micro learnings en gespecialiseerde leerlijnen voor gemeentes samengesteld. Een uitstekende basis voor het samenstellen van een gemeente specifiek programma.

 

Whitepaper: in vier stappen naar 21st century skills

Ontdek de meest urgente thema’s voor ambtenaren. Inclusief fictieve casus: hoe train je overheidsparticipatie?

Download whitepaper

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingStudytube

Naritaweg 70 

1043 BZ, Amsterdam

 

020 233 0217

www.studytube.nl

info@studytube.nl

of Gernant Brem: gernant@studytube.nl

(Binnenlands Bestuur Account Executive)

Meer nieuws

Partnerbloggers

Whitepapers

Mystery Burger: de podcast

Even genoeg naar uw scherm gestaard?  Beluister vanaf nu de columns van de Mystery Burger als podcast!