of 58940 LinkedIn

Wijntje bij de kapper redt de binnenstad

Ivar ten Velde 1 reactie

Wat een onterechte ophef maakt de SlijtersUnie tegen het experiment van gemeenten om onder andere kapperszaken de mogelijkheid te bieden hun klanten ook eens een glaasje alcohol aan te bieden. De Unie blaast hoog van de toren met haar aangifte tegen de Vereniging Nederlandse Gemeenten.

Van deze actie raakt mijn haar echt in de war, aangezien het doel van het hele experiment is om leegloop van binnensteden tegen te gaan. Daar is de hele retail bij gebaat, ook slijterijen. Sterker nog, zij mogen ook meedoen aan het experiment. Als ze dat willen, kunnen ze hun klanten bijvoorbeeld een plakje worst of blokje kaas aanbieden bij de ‘winetasting’. Ik heb nog niet gehoord dat horecazaken, slagers en kaaswinkels daar al tegen in het geweer komen. 
 

De voornaamste concurrentie van winkeliers en ondernemingen in binnensteden, komt via internet. Wie geen beleving aan zijn klanten weet mee te geven, kan de rolluiken laten zakken. Genoeg lege plekken in de binnenstad die dit onderstrepen, met de kraters van V&D als meest actuele voorbeeld. Hoewel een nieuw kapsel niet via internet te koop is, hebben kapperszaken in binnensteden net zo goed baat bij een dynamische omgeving en een goede ‘loop’ in de straat. En die krijg je door je klanten net dat beetje extra’s te bieden. Meer beleving dus. En met elkaar  omdat we daarmee een nieuwe toekomst voor de binnenstad opbouwen.

Als kappers een wijntje of glas bier schenken omdat klanten dit gezellig en ontspannend vinden, dan voegt dit toe aan hun beleving en is dat goed voor de zaken. Niet alleen die van ons, maar ook die van de slijter, want we willen best erbij vertellen dat ‘de chardonnay die u zojuist gedronken heeft tijdens het inwerken van uw haarverf, te koop is bij de slijterij hiernaast.’
 

Ik vind de situatie van de Nederlandse winkelstraten al ernstig genoeg. Dan moeten we elkaar niet in de weg gaan zitten uit misplaatste concurrentieoverwegingen. Wat zou het mooi zijn als lokale ondernemers écht gaan samenwerken en dit experiment van gemeenten biedt hiertoe alle mogelijkheden!

 

Ivar ten Velde, directeur Koninklijke Algemene Nederlandse Kappersorganisatie (ANKO)

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door te Boekhorst (Coordinator goede doelen) op
Ben het zeker eens met uw standpunt. Waar maken zich druk om dit is toch klanten binding? Laten ze zich druk maken om andere dingen, die niet kunnen. Zoals de agressieve buitenlanders die ons land binnen komen!! Wij als Nederlanders kunnen dus onze gastvrijheid en traditie niet voortzetten?? Te erg voor woorden!!