of 59183 LinkedIn

Tien keer meer voorlichters dan journalisten

De sector public relations, voorlichting en communicatie is in de afgelopen tien jaar aanzienlijk groter gegroeid dan toe toe werd aangenomen. Momenteel zijn er in Nederland circa 150.000 voorlichters, communicatiemedewerkers en pr-adviseurs actief.
10 reacties
De sector public relations, voorlichting en communicatie is in de afgelopen tien jaar aanzienlijk groter gegroeid dan toe toe werd aangenomen. Momenteel zijn er in Nederland circa 150.000 voorlichters, communicatiemedewerkers en pr-adviseurs actief.
Onderzoek
Dat is tien keer zoveel als het huidige aantal van circa 15.000 journalisten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam (UvA) naar de verhouding tussen de journalistiek en de communicatie.

Conferentie
De eerste resultaten van het nog lopende onderzoek worden vrijdag bekendgemaakt tijdens de conferentie Balans van de Journalistiek, ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de opleiding Journalistiek aan de UvA.

Overheid
Het complete onderzoek, gefinancierd door het Stimuleringsfonds voor de Pers, is in het najaar klaar. Hoeveel voorlichters van de 150 duizend bij de overheid werken is niet bekend gemaakt.

Cijfers
In een eerdere studie van de UvA, Schuivende grenzen uit 2004, stond dat de communicatiesector uit 55.000 werknemers bestond. De toename is overigens deels te verklaren doordat de onderzoekers nu nauwkeuriger zijn gaan tellen, aldus Leendert van der Valk, die zich voor het onderzoek specifiek stortte op de cijfers.

In- en extern
Overigens maakten de onderzoekers bij het tellen geen onderscheid tussen de in- en externe communicatie. Aangezien journalisten voornamelijk te maken hebben met voorlichters die zich met de externe communicatie bezighouden, willen de onderzoekers dan ook niet beweren dat er tegenwoordig tien persvoorlichters voor iedere journalist zijn.

Geprofessionaliseerd

Het onderzoeksproject heeft tot doel de verhouding tussen de journalistiek en de communicatiesector in kaart te brengen en strategieën te inventariseren waarmee de journalistiek haar positie kan versterken. De communicatiesector is namelijk niet alleen gegroeid, maar ook sterk geprofessionaliseerd, stellen de onderzoekers.

'Het is een vak'

Journalisten, zo blijkt uit interviews met communicatiedirecteuren, hebben weinig oog voor de mediastrategieën van bedrijven en overheden waar zij onderdeel van worden of zelfs bewust aan meewerken. Van der Valk: 'Communicatie is gewoon een vak. Wij als onderzoekers willen niet beweren dat de verhouding tussen de journalistiek en voorlichting helemaal is scheefgegroeid, maar journalisten moeten zich daar wel bewust van zijn.'



Verstuur dit artikel naar Google+