of 59045 LinkedIn

Kindermarketing

Eén op de zeven Nederlandse kinderen onder de 13 jaar heeft overgewicht. Overgewicht heeft ernstige gevolgen voor zowel de lichamelijke als de psychosociale gezondheid. Wie als kind (veel) te zwaar is, heeft een verhoogd risico op problemen in zijn of haar ontwikkeling en loopt grote kans om levenslang gezondheidsproblemen te hebben.

Kinderen groeien op in een dikmakende omgeving. Een omgeving die een ongezond eetpatroon bevordert. Foodwatch, de voedselwaakhond, ging na hoe ongezond het aanbod is en kocht tussen oktober 2012 en januari 2013 zeshonderd kinderproducten in twaalf supermarktketens. De producten kregen van foodwatch een verkeerslichtetiket met een rode, oranje of groene score voor gebruik van suiker, zout en (verzadigd) vet. Negenentachtig procent van de speciaal voor kinderen gemaakte vaste producten scoorde een keer rood, meestal voor suiker. Een kwart scoorde twee keer rood en veertien procent scoorde onvoldoendes op zowel suiker, zout als vet.

 

Veel gemeenten proberen (samen met hun GGD'en en andere organisaties) te voorkomen dat ouders, opvoeders en kinderen zelf, deze dikmakende producten kopen. Dit gebeurt veelal door voorlichting, bijvoorbeeld op school. En als kinderen toch te zwaar worden, proberen diezelfde gemeenten om te stimuleren, via bewegen en gezond eten, dat deze kilo’s er weer af gaan.

 

Kindermarketing is bewezen effectief: een onderzoek van Yale wees uit dat kinderen die reclames zien 45% meer snacken dan kinderen die geen reclames zien. Kinderen die veel reclame zien vragen hun ouders vaker om deze producten. Ook vinden kinderen voedingsmiddelen met bekende tekenfilmfiguren op de verpakking aantrekkelijker en lekkerder. 90% van deze op kinderen gerichte marketing betreft echter producten die niet goed passen in een gezond voedingspatroon, die dus veel suikers en/of vetten bevatten. Er wordt veel gedaan om overgewicht bij kinderen tegen te gaan maar gezien de vele miljarden die er in de kindermarketing omgaan is dat een erg ongelijke strijd.

 

De recent opgerichte alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding pleit voor het nemen van wettelijke maatregelen zoals het verbieden van marketing van ongezonde producten. Laten alle 393 gemeenten, de GGD’en en niet in de laatste plaats stichting JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht) dit voorbeeld volgen en het manifest ondertekenen. Alleen het verbieden van marketing van ongezonde producten is niet voldoende. We moeten inzetten op voedseleducatie op scholen. Veel eetgewoonten worden al vroeg aangeleerd. Juist daarom is voedseleducatie op jonge leeftijd zo belangrijk. En we kunnen de principes van kindermarketing ten goede benutten: voor gezonde producten.
 

Er zijn diverse effectieve programma’s beschikbaar die scholen hiervoor kunnen gebruiken. Veel scholen hebben de wil om in te zetten op voedseleducatie, maar hebben gebrek aan kennis en middelen om dit op een goede manier te doen. Ik pleit ervoor dat scholen financieel ondersteund worden structureel en planmatig gebruik te maken van een bewezen effectief programma. Daarmee kan een school kiezen voor een programma dat past bij de school, qua opzet en inhoud. Het probleem van overgewicht bij kinderen is belangrijk genoeg om met alle middelen aangepakt te worden.

Paul van der Velpen
Meer columns van Paul van der Velpen leest u hier

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Michels op
Graag zou ik het hele onderzoek van Yale waarnaar verwezen wordt willen lezen. Waar kan ik dit vinden?
Door Ellen op
Ik geloof niet dat het probleem is dat er teveel reclame voor fruit gemaakt wordt...
Er zijn hoe dan ook wel te veel kinderen te dik, en wat meer marketing voor gezond eten en veel bewegen zou niet verkeerd zijn. Maar ja, minder eten en meer bewegen, daar verdient natuurlijk geen fabrikant wat aan.
Door Criticus op
Volgens Foodwatch is een product met meer dan 12,5% suiker een rood artikel, en tussen 1,5% en 12,5% een oranje artikel.
Veel fruitsoorten vallen in het oranje gebied, een banaan zelfs in het rood...
De opzet van het onderzoek is dus wat simplistisch.