of 58959 LinkedIn

Gaat Onderwijs kinderen ongezond maken?

Ja, daar lijkt het wel op. Want wat is het geval?

Op 1 oktober 2015 presenteerde het Platform Onderwijs2032 de hoofdlijn van zijn advies over het onderwijs van de toekomst aan staatsecretaris Dekker (ministerie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap). Het Platform heeft in zijn conceptadvies niets opgenomen over gezondheid in het onderwijs. Daarmee dreigt de onderwijssector geen verantwoordelijkheid te nemen voor de gezondheid van onze kinderen. En tegelijkertijd de duizenden leerkrachten die dit wel doen opzij te schuiven.

De school is, naast familie en de buurt, een belangrijke plek voor kinderen.

De gezondheid en ontwikkeling van kinderen en jongeren beïnvloedt schoolprestaties en gedrag. Omgekeerd beïnvloeden succes op school, een veilig en plezierig schoolklimaat het welzijn en de gezondheid van de jeugd. Scholen bereiden kinderen voor op de samenleving. Daarom besteden scholen veel aandacht aan gezondheid.


Het is bijvoorbeeld ondertussen algemeen bekend dat meer dan vijf uur per dag zitten, slecht is voor mensen. Hoeveel uur zitten kinderen op school? Meer bewegen op school zorgt voor een betere gezondheid bij kinderen en ze leren er ook nog beter door. Omdat leerkrachten en docenten hun leerlingen dag in dag uit zien, merken zij veel gezondheidsproblemen en ontwikkelingsachterstanden op. School is dus een vindplaats, maar biedt tegelijkertijd ook kansen om gezondheidsproblemen aan te pakken.

Voorbeelden zijn projecten over gezonde voeding, sport en bewegen, seksuele vorming, voorlichting over de risico’s van drank, roken en drugs. Maar ook aandacht voor psychosociale gezondheid door onder meer programma’s voor kinderen met depressiesymptomen en anti-pest programma’s (kinderen die herhaaldelijk gepest worden hebben vaker last van eenzaamheid, somberheid, hoofdpijn, buikpijn en vermoeidheid). Leerkrachten, jeugdartsen, verpleegkundigen doen hun stinkende best om deze ouders en kinderen te motiveren om deel te nemen aan die (bewezen effectieve) programma’s. Naast allerlei programma’s werken scholen ook aan een gezonde leefstijl van hun leerlingen door bijvoorbeeld een gezonde kantine, het bannen van frisdrankautomaten en het rookvrij houden van het schoolplein (de helft van de rokers begint namelijk op het schoolplein).

 

Veel, heel veel leerkrachten, ouders en gezondheidsbevorderaars zijn dus dagelijks bezig met de gezondheid van hun leerlingen. Moeten ze daar dan maar mee stoppen? Aandacht voor een gezonde leefstijl verdient een vaste plek in het onderwijs. Ik raad het Platform Onderwijs 2032 aan om gezondheid alsnog op te nemen in hun definitieve advies. En anders raad ik de staatssecretaris aan dit advies niet over te nemen. Ik wil niet over twee jaar een column schrijven met de titel 'Onderwijs maakt kinderen inderdaad ongezond'.

Paul van der Velpen
Meer columns van Paul van der Velpen leest u hier.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.