of 59232 LinkedIn

Opinie

  • Kabinet laat kans op toegankelijkheid lopen

    Soms snap ik werkelijk niets van dit kabinet. Het wil het een en doet het ander. Het wil dat ouderen en mensen met een beperking zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen, maar laat de eerste de beste kans op een scherpe regelgeving voor een toegankelijke leefomgeving aan zich voorbij gaan.

  • Geen reden tot feest

    Deze maand vierde ik dat ik zes jaar voor Binnenlands Bestuur schrijf over het sociaal domein. Nou ja, ik vierde het niet echt, maar werd erop gewezen door een collega die dit heuglijke feit op LinkedIn had gezien. Time flies when you’re having fun. Zelf kijk ik nauwelijks op LinkedIn en iets om uitgebreid te vieren vind ik zo’n jubileum ook niet.

  • 36 zorgarrangementen - oeps.

    De regiogemeenten West-Brabant-West zijn overgegaan op resultaatfinanciering van de jeugdhulp. 
    Er komt een einde aan de ontelbare dbc’s (diagnose-behandelcombinaties). De zorg delen ze nu in, in 36 ‘arrangementen’. Oeps. 

  • Maak de Omgevingswet gezonder

    De nieuwe Omgevingswet herziet de stelsels van ruimtelijke regels en milieuregels volledig en bundelt 26 wetten voor ruimte, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water. Artikel 1.3 beschrijft de maatschappelijke doelen van de wet. Met daarin onder andere: het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving. Maar gaat de Omgevingswet die gezonde fysieke leefomgeving ook daadwerkelijk dichterbij brengen?

  • Jeugdhulp: sentiment versus wetenschap

    Onlangs keek ik naar met verwondering naar alle communicatie rondom het Nederlands Elftal en bedacht me dat er veel overeenkomsten zijn met hoe er gesproken wordt over het huidige jeugdhulplandschap. Wat ze met elkaar gemeen hebben is het onderbuikgevoel. Iedereen vindt er wel iets van, ingestoken op ongenoegen, vermeend gebrek aan effect of vanwege een recent incident. Terwijl uiteindelijk het eindresultaat telt, zowel op het veld als in de jeugdhulp.

  • Prinsjesdag: geen feest voor mensen met een beperking

    Meevallers, mooie koopkrachtcijfers, toenemende welvaart; zo zou de coalitie Prinsjesdag dit jaar graag neerzetten. Maar voor mensen met een beperking valt dit jaar wederom niets te vieren. Sterker nog, hun zorgkosten blijken dermate toegenomen, dat velen het water aan de lippen staat. Ieder(in) liet Nibud berekenen hoe de koopkracht van mensen met een zware zorgvraag zich de afgelopen vijf jaar heeft ontwikkeld. De uitkomsten zijn onthutsend.

  • Presentie, daar draait het om

    A new cup of T - social work in innovation, zo luidt de kryptische titel van een boek dat verder gewoon in het Nederlands is. T schijnt te staan voor het huidige profiel van sociaal werkers - jargon. De (vele) schrijvers van het boek willen dat onze sociale professionals ‘breder’ worden opgeleid, de T overschrijdend. Generalistisch en/of specialistisch, dat is te mager. Het gaat om moreel werken. Dat kun je leren - in de praktijk, dat wel.

  • Pakkans en boete

    Hoe ga je ongewenst gedrag tegen? Dat kan door een hoge pakkans of door een hoge boete. Het nadeel van een hoge boete is dat die haat en agressie oproept, het voordeel is dat hij veel geld oplevert. Criminaliteit heeft een lage pakkans en lage boete. Verkeersovertredingen worden al harder aangepakt, de pakkans is nog steeds laag maar de boete is hoog.

  • De zorg-bv die winst maakt

    ‘In heel Nederland maken kleine zorg-bv’s torenhoge winsten’. Kop in de media deze zomer. Het zou vooral gaan om nieuwe, kleinschalige psychische zorg. De Tweede Kamer furieus. Verbon (hoogleraar Openbare Financiën, Tilburg) pleit voor een verbod op bv’s in de zorg. Zorginstellingen moeten zich blijven organiseren in bijvoorbeeld stichtingsvorm. Want ‘die mogen geen winst maken’.

  • Gebleken geschikt

    Twintig jaar geleden werkte ik op een redactie, waar een verhitte discussie woedde over voorkeursbeleid bij sollicitaties. De ene helft van de redactie vond dat er in advertenties moest staan ‘Bij gelijke geschiktheid wordt de voorkeur gegeven aan een vrouw of een allochtoon.’ De andere helft meende dat er ‘bij gebleken geschiktheid’ moest staan. Dat laatste houdt in dat een allochtone of vrouwelijke kandidaat die aan de gestelde eisen voldoet de voorkeur krijgt boven een blanke man, ook al is die laatste een betere kandidaat.