Advertentie
sociaal / Nieuws

‘Werken voor uitkering kan tot 4,5 jaar’

De Participatiewet laat veel ruimte om te werken voor een uitkering. Dat kan oplopen tot 4,5 jaar.

18 oktober 2015

Mensen met een bijstandsuitkering kunnen jarenlang arbeid verrichten zonder dat daar een arbeidscontract tegenover staat. Dat zegt arbeidsrechtdeskundige Ton Hendriks van Hekkelman Advocaten. ‘Alles bij elkaar opgeteld kan zo’n situatie tot  4,5 jaar duren.’

Keiharde fout
Hendriks reageert op daarmee op de situatie bij leerwerkcentrum ISWI in Aalten en Oude IJsselstreek. Bijstandsgerechtigden waren daar verplicht kunstbloemen te maken. Ze werkten 32 uur per week, soms tot vier jaar achter elkaar, met behoud van uitkering. Burgemeester Berghoef van Aalten – tevens lid van het dagelijks bestuur van ISWI – zei eerder deze week tegen Omroep Gelderland dat dit een ‘keiharde fout’ was die gemeente en bedrijf hebben gemaakt.

Participatiewet
Maar Hendriks is er niet meteen van overtuigd ISWI en gemeenten hiermee in de fout zijn gegaan. ‘De burgemeester kent misschien meer feiten dan ik, maar het is niet zo dat per definitie er een fout is gemaakt als er lange tijd gewerkt wordt met behoud van uitkering.’ De Participatiewet maakt het mogelijk dat er gewerkt wordt zonder loon. Daarbij is het doel tweeledig. Iemand heeft met de ervaring een betere kans op de arbeidsmarkt of iemand moet iets terug doen voor zijn uitkering. ‘Re-integratie of tegenprestatie dus’, aldus Hendriks. ‘En daarbij gaat de wet vrij ver over de duur ervan. Die kan alles bij elkaar opgeteld oplopen tot 4,5 jaar.’

Zeer lange afstand
Vooral als re-integratie instrument kan de duur oplopen. ‘Het idee is dat het maximaal zes maanden duurt’, zegt Hendriks. ‘Uit Kamerdebatten is ook gebleken dat als het langer duurt, het risico bestaat dat het als een arbeidscontract gezien wordt. Maar in 2008 is in een aanvullende grondslag opgenomen dat bovenop de zes maanden een periode van 2 jaar kan worden toegewezen als het om mensen met een zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt gaat. En die periode mag twee keer toegekend worden. Dus dan kom je op 4,5 jaar,’ Het mag daarbij, zoals in Aalten, om een 32-urige werkweek gaan, zelfs om een 36-urige. Voorwaarde is wel dat er een goede argumentatie is en dat het niet leidt tot verdringing.  

Tegenprestatie

Als het om tegenprestatie gaat is de wet minder duidelijk over de intensiteit en de duur van het werk. In 2013 heeft de rechter in een zaak bepaald dat een 32-urige werkweek dan te lang is. ’32 uur is geen “beperkte omvang” en dat moet voor een tegenprestatie’, aldus Hendriks. Hoeveel uur wel mag, is niet vastgelegd, maar het mag niet in de weg staan van re-integratie naar regulier werk. ‘En ik kan me er iets bij voorstellen dat 32 uur per week inhoudsloze tegenprestatie de re-integratie in de weg staat.’

Achterstallig loon
Na aanleiding van de uitspraak van burgemeester Berghoef liet de FNV weten te pleiten voor het nabetalen van achterstallig loon aan de mensen die jarenlang voor een uitkering hebben gewerkt. Hoewel het volgens de wet alles behalve klip en klaar is dat er betaald moet worden, kan Hendriks zich wel iets bij die oproep voorstellen. ‘Als de burgemeester zegt dat het fout is, is het logisch dat de bond roept om boter bij de vis. Maar let wel, dan gaat het niet alleen om loon, maar ook om een contract, pensioenopbouw en bijvoorbeeld al dan niet onterechte ontslagen.’

Reacties: 10

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Martin / ZZP
"maar het mag niet in de weg staan van re-integratie naar regulier werk".



En dat reguliere werk bestaat dan uit 2 jaarcontracten en dan mag je weer oprotten. Dus eerst 4,5 jaar voor niks werken en dan 2 jaar voor een uitkering (oftewel: het minimum loon) en dan weer naar de bijstand, 4,5 jaar voor niks werken enz enz. Kijk, dat noemen we nou de V.O.C. mentaliteit.

Jongens, hou nou toch eens op met dat stemmen op al die liberale partijen. Armoede is geen vrijheid.
Janske / Schaduwfractielid
Lang/kort afstand tot de arbeid, een half jaar is redelijk, maar het moet steeds herhaald worden. De werkgevers frustreren de werkgelegenheid.
Doornroosje24 / Floormanager
Het is een keiharde fout. Mensen die geen werk kunnen vinden belanden in de bijstand. Om te leren op tijd te komen om te leren wat ze nog meer verzinnen is toch onzin.
Het eerste half jaar is erg belangrijk voor het aansluiten op de arbeidsmarkt. Als er dan niets gedaan wordt om je weer in het echte atbeidsproces terug te laten keren, verpruts je kansen en tijd.

In dezelfde gemeente Oude IJsselstreek wordt bijna 90% Alfa medewerkers ingezet voor huishoudelijke ondersteuning zodat mensen langer thuis kunnen blijven wonen. Alfamedewerkers zijn mensen zonder sociaal vangnet. Geen pensioen, geen uitkering.

Hoe kun je zeggen als bestuurder of wethouder dat je spijt hebt van wat er is gebeurd bij de Iswi en ondertussen gewoon doorgaat met inzetten van Alfa.
faber
Allemaal heel boeiend maar voor ingewijden geen nieuws. Wat wel een interessante vraag is maar die gesteld is: wie plukt de vruchten van die soms dus 4 jaar gratis handjes. Wie liet die kunstbloemen maken? Werden die gratis uitgedeeld aan andere bijstandgerechtigden om die aldus nog wat kleur in het leven te bezorgen? Of staan ze voor een habbekrats te koop bij de Blokker of de Action. Qui bono, wie heeft er baat bij?
J de Vries / mederwerker
Dus met de Participatiewet in de hand.
Maakt arbeid vrij.of was het arbeid maakt vrij ?

Graties en voor niets aan het werk van wie moest dat in het verleden ook alweer ?

En wat voor ellende heeft dat veroorzaakt ?
Wat is Nederland failliet aan het gaan !
Zowel sciaal en maatschappelijk.
henk
Wie heeft hier aan verdiend en hoeveel?
T. ten Klooster
Nog een vraag: wat zouden die mensen doen als ze dit niet deden? Thuis achter de geraniums? In bed blijven liggen met een verstoord dag- en nachtritme? Blijkbaar lukt het ze niet om zelf iets te vinden. Moet de gemeente dan altijd maar iets 'verzinnen'?
Wil Driessen / Vrijwilliger FNV
Aan werken zonder loon zijn meerdere voorwaarden verbonden: Zo mag er geen sprake zijn van verdringing: het werk dat de mensen bij ISWI moesten doen werd eerst gedaan door mensen die loon kregen. Daarnaast is werken zonder loon bestemd voor mensen die een achterstand hebben op de arbeidsmarkt, dus niet bestemd voor mensen die een VMBO, MBO, HBO of hogere opleiding hebben, als er verder bij deze mensen geen beperkingen zijn wordt gedwongen tewerkstelling niet toegestaan door de participatiewet. De tewerkstelling mag in andere gevallen slechts zolang duren als de achterstand tot de arbeidsmarkt wordt verkort. (dit juridisch advies is gratis).
mark
Is er net de W-MO om te voorkomen dat gemeenten in concurrentie treden met de markt, mag dit blijkbaar wel. Erg vreemd
J de Vries / mederwerker
Met verdriet heb ik de reactie gelezen en wat een onzin wordt er geschreven.verdringing vind al jaren plaats ook door mensen met een gedegen opleiding word er gewerkt met een uitkering zelf.
In de beschuttewerk plaatsen die voor wsw zijn maar nu open staan ander doel groepen die onder participatiewet vallen mensen met een uitkering moeten werken dan worden ze blij en gelukkig van arbeid maakt volgens velen gelukkig en vrij van achter de geraniums van daan en werken zonder loon.die dit zeg moet zich maar erg gaan schamen.
Advertentie